Dreamlinerens hjul treffer norsk jord for første gang. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Dreamlinerens hjul treffer norsk jord for første gang. Foto: Gaute Beckett HolmsletVis mer

Endelig på norsk jord

Det er litt på overtid, men nå er Norwegians nye Dreamliner endelig på norsk jord. Vi ble med inn i flyet.

Det skulle vært klart for en god stund siden, men søndag landet endelig det nye flyet i Norwegian-flåten på Gardermoen, noen måneder forsinket.

LES OGSÅ:

DinSide var på plass for å forevige øyeblikket, og for å ta en titt på interiøret i flyet.

Hjulene traff bakken litt lenger inne på rullebanen enn andre fly, men det skulle bare mangle. Dreamliner er et gigantisk fly med stort vingespenn, og da er det greit å ha god klaring, både forover og bakover.

Les mer om Norwegians Dreamliner-planer

På vei inn til gate ble flyet døpt på tradisjonelt vis. To vannkanoner på hver sin side sørget for en fuktig velkomst for Sonja Henie.

BILDESERIE: Her kan du se landingen:

Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Dreamlinerens hjul treffer norsk jord for første gang. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Det nye flyet ble døpt på tradisjonelt vis. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Dreamliner er ikke et lite fly, det skal være sikkert. Foto: Gaute Beckett Holmslet
En av bakkepersonalet har stilt seg opp til fotografering. Her er det lett å få seg et inntrykk av størrelsen på flyet. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Også bakkepersonalet ville ha et bilde av drømmeflyet. Foto: Gaute Beckett Holmslet

Godt med plass

Det ser stort ut fra utsiden, og det føles ikke mye mindre når du kommer inn. Går du til venstre havner du i avdelingen for dem med velfylte lommebøker, og tar du til høyre kommer du til økonomiklasse.

Vi prøvesatt seter fra begge avdelinger, og litt overraskende var de "billige" setene mer komfortable, i alle fall hvis du er slank. De ga god sidestøtte, og vi satt som støpt i setet.

De litt dyrere setene var bredere og hadde fotskammel, men vi satt ikke like godt. Det var selvfølgelig mer plass, men både rygg og sete var "flatere" i formen.

Det er Sonja Henie som har fått æren av å pryde Dreamlinerens hale. Foto: Gaute Beckett Holmslet Vis mer

Ikke elektronisk justering

Norwegian har valgt å gå for en manuell løsning på setene på Premium Class. Vår erfaring var at dette ikke var helt praktisk.

For de aller fleste vil det nok gå ganske greit, men vi merket at fotskammelen var tung å få tilbake i setet etter at den hadde vært slått ut. Vi måtte faktisk bruke litt muskler for å få den inn, så passasjerer, gjerne de litt eldre, vil kanskje få problemer her.

Norwegian mener på sin side at dette kan være fordi flyet er helt nytt, og at det vil gå seg til etter hvert.

De andre justeringene, som ryggjustering og "strekking" av fotskammel (se bildeserie), var også litt trege, men her tror også vi at det vil gå seg til etter at setene har blitt brukt noen ganger.

Gerd Helene Kjos, kona til sjefen sjøl, tar imot det nye flyet. Foto: Gaute Beckett Holmslet Vis mer

Gjemt i armlenenet

Har du kjøpt deg et av de dyre setene finner du både videoskjermen og bordet gjemt i hvert sitt armlene. Bordet er litt fiklete å få opp, men skjermen spretter opp når du trekker i en spake.

Vi fikk for øvrig ikke testet underholdningssystemet, da det ikke var aktivt under vårt besøk. Vi kan likevel konstatere at vi ikke fant noen fjernkontroll, og etter det vi forstår har Norwegian gått for en løsning basert på berøringsfølsomme skjermer.

Les også: Familien bestilte flyreise med hypermoderne underholdningssystem. Nå får de ingenting, og blir bedt om å ta med en bok

På armlenet finner du også knapper til å justere volum, skru på leselys eller mase på de ansatte. Du trenger altså ikke lenger strekke deg mot taket for å tilkalle de kabinansatte.

Vi fikk også testet de spesielle vinduene vi har skrevet om tidligere. De dempet sollyset utenfra betraktelig, og de gamle lukene vil nok ikke bli savnet.

BILDESERIE: Her kan du se interiøret i Norwegians nye fly:

Vinduet uten elektronisk dimming påslått. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Vinduet med elektronisk dimming påslått. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Her ser du forskjellen på hvor mye lys som slippes inn når dimmingen er på eller av. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Foto: Gaute Beckett Holmslet
Her er fotskammelen. Men den skjuler en liten hemmelighet. Den kan nemlig utvides. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Her er fotskammelen fullstendig trukket ut. Det holdt akkurat til undertegnedes 182 cm lange kropp. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Setene er trukket i mørkegrått skinn, med kontrastsøm. Ganske pent, igrunn. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Alt er klart for film, litt mat, og kanskje noko attåt? Foto: Gaute Beckett Holmslet
Norwegian har gått for manuell, og ikke elektronisk, justering av setene. Sikkert billigere, men også litt mer stress. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Baggasjehyllen har god plass og er lett å åpne. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Fra armlenet kan du slå på leselys, justere volum, eller tilkalle kabinpersonalet. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Er dette mye større enn på "vanlige" fly? Vi er litt usikre, men døren var i alle fall praktisk. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Helt grei beinplass på økonomiklasse. Foto: Gaute Beckett Holmslet
På økonomiklasse er skjermen innfelt i seteryggen foran deg. Foto: Gaute Beckett Holmslet