- En time i luften bør ikke koste mer enn 1.000 kroner

Sterlings nye adm.dir., Torben Anker Sørensen er klar i sin tale – flyturer på en time bør ikke koste mer enn 1.000 kroner for deg som reiser.

Selskapet har en type fly i flåten; Ti Boeing 737-800.
Selskapet har en type fly i flåten; Ti Boeing 737-800. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lavprisselskapet Sterling har som mål å bli det foretrukne selskapet for skandinaviske lavprisreisende. Og en av måtene de gjør det på, er å holde prisene nede. Nå har de innført pristak på 998 NOK for turer innen Skandinavia, og mer bør ikke en timelang flytur koste. Det hevder selskapets nye administrerende direktør, Torben Anker Sørensen, overfor DinSide Reise.

Skroll ned for mer.

Han vil ikke trekke frem eksempler på selskaper som flyr for dyrt, men mener at dette pristaket ikke bare bør gjelder Sterling. Indirekte sier altså sterlingsjefen at han mener at selskaper som krever høyere priser, er unødig dyre.

- Mange selskaper sliter med feil priser, sier den nye lavprissjefen.

Torben Anker Sørensen vil drive luftens IKEA.
Torben Anker Sørensen vil drive luftens IKEA. Vis mer


Det er ikke vanskelig å finne billetter mellom for eksempel Oslo og København som koster langt mer enn sterlingsjefens 2.000 tur/retur. Spesielt dersom du skal legge ut på kort varsel. Hos SAS, Braathens og Widerøe (fra Sandefjord) fant vi priser mellom 3.894 og 2.039 kroner alt etter hvor langt frem i tid avgangen går. Ingen bikker under tusenlappen per vei, med avgifter inkludert.

Lavpriskonkurrenten Ryanair har imidlertid tilbudt langt billigere billetter enn Sterlings minimum på 498 på timesturer og lengre turer, og har i media gått ut og sagt at de ikke ser bort ifra at flyreisene kan bli tilnærmet gratis i fremtiden. Dette scenariet tror ikke Sørensen på.

- Kompetente kjøpere tror ikke på slike konsepter, at noe er gratis. Blir prisene for lave, blir kjøperne mistenksomme. Vi vil heller være luftens IKEA - gode priser og produkter med skandinavisk design.

Konkurrerer med bussen

Sterlingsjefen fremhever at det skal være like enkelt å bruke fly som å ta bussen. Om det er en sannhet per i dag kan diskuteres, men enkelte grep er gjort for å forenkle reisen. Som at du ikke trenger ha med deg billetten på flyplassen (nummerkoder viser om du har bestilt og betalt) og at du ikke trenger betale tur-retur for å få de laveste prisene. Disse løsningene er det flere lavprisselskaper som benytter seg av.

- Vi konkurrerer først og fremst med bil, tog og buss, mener Sørensen.

Nye ruter


Sterlings samarbeide med Star Tour i Danmark har åpnet for flere nye ruter om du reiser via København og Billund. For eksempel vil du kommende sommer kunne dra til populære sydendestinasjoner som Tyrkia (Antalya) og Kypros. Om disse vil konkurrere med de mest populære rutene til Alicante, Nice og Malaga, er vel tvilsomt.

- Eventuelle nye ruter ut over dette vil bli publisert ved sesongåpning for neste salgsrunde, 10. november.

Verktøy for reiselyst


Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.