GUIDE:

Elektriske sparkesykler i København

Du har tre muligheter dersom du ønsker å kjøre elektrisk sparkesykkel i København: Voi, Tier og Lime.

DISSE KAN DU VELGE MELLOM: Tier, Voi og Lime tilbyr alle utleie av elektriske sparkesykler i København. Men pass på: Det er store prisforskjeller per minutt! Foto: Berit B. Njarga
DISSE KAN DU VELGE MELLOM: Tier, Voi og Lime tilbyr alle utleie av elektriske sparkesykler i København. Men pass på: Det er store prisforskjeller per minutt! Foto: Berit B. NjargaVis mer

- Nei, nei! Her kan dere ikke kjøre med disse! Det er forbudt med sykkel her - og de sparkesyklene er enda verre, roper et par damer etter oss der vi forsøker å sparkesykle oss gjennom Botanisk hage i København.

Og vi som trodde vi bare kunne snike oss stille inn og forbi damene i butikken på hjørnet … Men den gang ei.

I lett kanossagang returnerer vi ut på gata og setter sparkesyklene fra oss der. Vi hadde jo sett skiltet om at sykling var forbudt - og åpenbart er det de samme reglene i Danmark som i Norge: Elektriske sparkesykler må rette seg etter samme regler som vanlige tråsykler.

NEI, HER MÅ DU SNU: Sykler og elektriske sparkesykler får ikke kjøre her. Så vi må snu. Foto: Kristin Sørdal
NEI, HER MÅ DU SNU: Sykler og elektriske sparkesykler får ikke kjøre her. Så vi må snu. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Elektriske sparkesykler har inntatt Oslo, ikke ubemerket og ikke uten debatt - blant annet om farlige situasjoner.

København var enda tidligere ute med elektriske sparkesykler for utleie, og også der har debatten gått hett for seg.

Det har vært mye snakk om forsøpling, holdbarhet og ikke minst hensetting av sparkesykler på fortauene.

Vi har testet ut to av tre utleietjenester for elektriske sparkesykler i København. Generelt sett er elektriske sparkesykler en grei måte å komme seg rundt i den danske hovedstaden på, men det har sine begrensninger:

#1: Dette er utleierne:

Du kan velge mellom tre utleiere i København: Tier og Voi - som også finnes i Oslo - og i tillegg Lime.

DET ER IKKE GRATIS: Sjekk prisforskjellene nedenfor. Noen tar 1,50 danske kroner per minutt, mens andre tar 2 kroner. Foto: Berit B. Njarga
DET ER IKKE GRATIS: Sjekk prisforskjellene nedenfor. Noen tar 1,50 danske kroner per minutt, mens andre tar 2 kroner. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

#2: Dette koster det:

Du betaler for å låse opp sparkesykkelen - og en avgift per minutt. Her skiller det ganske mye mellom de ulike utleierne:

Tier:

Prisene er de samme som i Norge, men da i danske kroner, så med en kurs på 130 norske for 100 danske kroner blir dette ganske mye dyrere:

  • Låse opp: 10 danske kroner
  • Per minutt: 1,50 danske kroner
  • Totalt for 30 minutter: 55 danske kroner (71,50 norske kroner).

Voi:

Det koster 2 kroner per minutt i Norge, mens det koster 1,50 danske kroner i København. Aktiveringsgebyret er likt: 10 norske kroner eller 10 danske kroner (i København).

  • Låse opp: 10 danske kroner
  • Per minutt: 1,50 danske kroner
  • Totalt for 30 minutter: 55 danske kroner

Lime:

  • Låse opp: 10 danske kroner
  • Per minutt: 2 danske kroner
  • Totalt for 30 minutter: 70 danske kroner

#3: Slik kommer du i gang:

Du må laste ned appen fra utleieselskapet, og registrere betalingskort. Dersom du allerede har gjort dette og brukt tjenestene i Norge, kan du bare kjøre på også i Danmark, uten å måtte foreta deg noe.

RASKT OG ENKELT: Men det kan lønne seg å ha flere av tjenestene tilgjengelig. Foto: Berit B. Njarga
RASKT OG ENKELT: Men det kan lønne seg å ha flere av tjenestene tilgjengelig. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

#3: Framkommelighet:

København er lettere å både sykle og sparkesykle i, enn for eksempel Oslo. Som sparkesyklist er du altså syklist, og du bruker sykkelveiene der de finnes.

#4: Styr unna brustein:

Dersom du har forsøkt deg ut på brustein med en sparkesykkel tidligere, vet du hva vi snakker om: Styr unna brusteinsbelagte gater. Det er rett og slett usedvanlig ubehagelig. (Dersom du plutselig skulle befinne deg i en brusteinsgate: Sikt deg inn på gitteret over avløpsrenna - det kan funke bedre.)

BRUSTEIN: Styr unna brustein. Velg heller rista, om du kan. Foto: Kristin Sørdal
BRUSTEIN: Styr unna brustein. Velg heller rista, om du kan. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

#5: Pass på trafikkreglene:

Det er flotte sykkelveier i København, men de er også flittig brukt - du blir ikke alene der! Se opp for raske medsyklister - og hold deg inn til siden for ikke å komme i veien for dem som vil forbi.

Vårt inntrykk etter å ha testet dette på danske sykkelstier, er at vi ikke akkurat er fremst på rangstigen blant syklistene …

#6: Parker med omtanke:

Det er ikke kult å komme syklende i mørket og ane fred og ingen fare, for plutselig å finne en sparkesykkel som står parkert midt i sykkelveien. Vis omtanke og parker inntil en vegg eller annet sted hvor sparkesykkelen ikke vil være i veien for andre trafikanter eller fotgjengere.

#7: Smart for kortere turer

Vi testet ut sparkesykler på ulike strekninger i København, og konklusjonen er denne: Det kan være et smart framkomstmiddel for kortere turer. Både på grunn av prisen, den begrensede hastigheten og komforten.

En halvtimes tur koster fra 71,50 norske kroner til 90 kroner, avhengig av hvilket selskap du leier av - så det er ikke gratis … Skal du over lengre strekninger bør du sjekke ut andre transportalternativer - ikke minst dersom dere er flere i følget: Familien på fire vil måtte betale fra 286 kroner til 360 kroner for en halvtime.

#8: Hva med tilgjengelighet?

Det er i alle fall ikke noe problem å finne en ledig elsparkesykkel i Københavns gater. Og etter vår erfaring var det heller ikke noe problem å finne sparkesykler med god batterikapasitet.

#9: Konklusjon: Vil vi anbefale det?

Ja, som et framkomstmiddel på kortere turer, kan det funke: Tilgjengeligheten er god, og man kan bare sette fra seg sparkesykkelen der man er - men pass på områdene der det faktisk ikke er lov å sette den fra seg: Da får du faktisk ikke levert den (altså avsluttet leietida) og du må ta den ekstra tiden med å komme deg innenfor en «slipp-sone».

Det kan fort bli dyrt, selv om du kanskje ikke tenker så mye over det der og da - og spesielt dersom dere er en familie på tur.

For slitne små bein kan det kanskje være en avveksling, og gjøre det lettere å komme seg dit man skal - under oppsyn av voksne. Det er faktisk 18-årsgrense for å kunne benytte utleiesparkesyklene.

Skal du over lengre strekninger, kan det være lurere å benytte seg av andre transportmidler; både fordi det er begrensning på farten på sparkesyklene - og fordi det faktisk koster litt, når minuttene går.