Charterturistene må betale togturen selv. <I>Illustrasjonsfoto</I>
Charterturistene må betale togturen selv. IllustrasjonsfotoVis mer

Eget initiativ koster

Tåke forhindret flyet i å lande der det skulle, og paret tok toget fra Bergen til Oslo i stedet for å overnatte på hotell.

Klagerne ønsker å få refundert utlegget til togbillettene, fra charteroperatøren. Men enkelt er det ikke.

Tog i stedet for hotell og fly

Tåke forhindret flyet i å lande på Gardermoen. I stedet ble charterflyet omdirigert til Bergen – og dermed alle charterpassasjerene med det. Da dette var på kvelden, ble passasjerene innkvartert på hotell i Bergen, i påvente av morgendagen. Imidlertid var ikke alle like glade for muligheten til en natt på hotell, og klagerne besluttet å ta nattoget fra Bergen til Oslo i stedet. De argumenterer med at de på den måten sparte charterselskapet for utgifter i forhold til mat og overnatting på hotell i Bergen. Til gjengjeld krever de refundert utlegget til togbillettene; Pålydende 1.610 kroner.

Turoperatøren uenig

Star Tour er imidlertid uenig i dette resonnementet. I sitt svar skriver de at de ikke kan se at klagerne kom vesentlig tidligere til Oslo ved å ta toget, enn de ville gjort dersom de ventet i Bergen og tok flyet om morgenen sammen med de andre passasjerene. Charteroperatøren kan ikke se at klagerne har rett på kompensasjon for togbillettene.

Nemnda avviser klagen

Klagerne får ikke medhold fra Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser i denne saken. Nemnda begrunner sitt standpunkt med at charteroperatøren tilbød sine reisende hotell og mat – men at det var opp til den enkelte å avgjøre hvorvidt de ville takke ja til dette. Dersom noen takker nei og velger alternative løsninger, kan de ikke kreve at charteroperatøren dekker den alternative reisemåten, da dette vil kreve mye kostnadskrevende administrasjon fra turoperatørens side.

Klageren fikk altså ikke medhold i denne saken.

Andre klagesaker

Hva kan du klage på, og hva gir rett på prisavslag eller erstatning? Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år mer enn 300 klagesaker knyttet til charterreiser. Her kan du lese mer om dine rettigheter.

Her finner du flere klagesaker.

  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.