Dyrt å fly sent

Fra 1. april kuttes kollektivtilbudet fra Gardermoen. Ingen vil påta seg ansvaret, og det er du som må ta regninga.

SAS Flybussen ser seg nødt til så kutte sitt nattilbud mellom Oslo sentrum og Gardermoen. Foto: SAS Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

På tross av det åpenbare trøtthetsproblemet forbundet med nattlig reise har det hittil ikke vært noe praktisk problem forbundet med nattlige avganger og ankomster til Oslo Lufthavn Gardermoen. SAS Flybussen har alltid stilt opp med transport til og fra hovedflyplassen, uansett når på døgnet behovet måtte være. Fra 1. april legges dette kollektivtilbudet ned. Grunnen er at det ikke er mulig å drive ruten på kommersielt grunnlag.

SAS Flybussen beklager sterkt

- Vi beklager dette sterkt. Det står ikke på viljen til å gjøre noe. Vi hadde gjerne kjørt om bare ruten hadde gått i null, men når ingen er villige til å bidra for å få dette til, er det ikke annet å gjøre, sier driftssjef i SAS Transportservice, Paul Nordhagen.
I Gardermoens begynnelse som hovedflyplass, var det ingen som kjørte nattlige ruter til og fra flyplassen. Etter møter mellom OSL og de andre tilbyderne av kollektivtransport til og fra Gardermoen, ble det besluttet at det ikke var behov for at flere enn ett selskap kjørte, så SAS Flybussen påtok seg ansvaret. Det viser seg imidlertid at det ikke er mulig å drive de nattlige kjøringene uten underskudd, og SAS Transportservice, som driver Flybussen, sier de ikke kan bære tapet alene.
- Vi har vært i dialog med OSL, de store reisebyråene, Flytoget og Nor-Way Bussekspress, for å forsøke å få til en ordning. Men ingen er interesserte i å arrangere et spleiselag, sier Nordhagen. Nå blir drosje eneste mulighet til å komme seg til og fra Gardermoen på natten.

Charterpassasjerene ofrene

Med unntak av eventuelt forsinkede rutefly, er det charterfly som står bak den nattlige aktiviteten på Gardermoen – med unntak av fraktfly. For de som ankommer Gardermoen med forsinkede rutefly, vil ikke nedleggelsen av nattkjøringene til SAS Flybussen medføre problemer, da bussene som kjører ordinære ruter vil vente til disse passasjerene er ankommet. Det er charterpassasjerene som har avreise eller ankomst på natten, som blir rammet av denne nedleggelsen.

Problemet oppstår for de som har avreise fra Gardermoen mellom ca. 01:30 og ca. 06:00, eller de som ankommer Gardermoen fra rundt klokken 00:30 til rundt 04:30. En oversikt over hvilke tidsrom de forskjellige kollektive transportmidlene ikke kjører kan du se her:

Kollektivtilbudet Gardermoen
 SAS FlybussenNor-Way BussekspressFlytoget
Første avgang fra Gardermoen05:1506:1505:34
Siste avgang fra Gardermoen01:0000:1500:34
Første avgang fra Oslo04:0504:35*/
04:40**
04:45
Siste avgang fra Oslo22:0020:30**/
21:05*
00:05
Nor-Way Bussekspress kjører to ruter til/fra Oslo, en med utgangspunkt i Bekkestua, og en med utgangspunkt i Majorstua
* Fra Bekkestua
** Fra Majorstua

Sommeren er problemtiden

I en liste fra OSL over gjennomsnittlig chartertrafikk fra time til time på Gardermoen, ser vi at få vil få transportproblemer om vinteren. Det er i gjennomsnitt 0,7 landinger per uke på Gardermoen mellom klokken 05:00 og 06:00 i denne årstiden – og ingenting ellers om natten, verken avganger eller ankomster.

Om sommeren er det naturlig nok mer aktivitet hos charterselskapene, både hva gjelder avganger og ankomster på natten – og det er her problemet ligger. Den største delen av trafikken er ankomster, og i timene fra 02:00 til 04:00 er det gjennomsnittlig 16,1 landinger per uke. Det er faktisk like mange ankomster av charterfly i løpet av disse to timene på natten, som det er i tidsrommet fra 06:00 til 13:00, til sammen. Ser vi på avganger nattes tid, er det timen mellom 05:00 og 06:00 som har høyest trafikk, med gjennomsnittlig 4,9 avganger per uke. Du kan få en fullstendig oversikt over den nattlige aktiviteten til charterselskapene om sommeren i tabellen nedenfor.

Men hvem har ansvaret for at det eksisterer et kollektivtilbud – selv på natten dersom det er behov for det? Se hva de impliserte parter sier om dette her.

Nattlige ankomster/avganger ved Gardermoen om sommeren
TimeAnkomsterAvganger
24:00-01:004,20,0
01:00-02:002,80,7
02:00-03:009,10,7
03:00-04:007,00,7
04:00-05:002,10,7
05:00-06:002,84,9
Tallene gjengitt er gjennomsnitt per uke. De er regnet ut fra hvordan trafikken var sommeren 2000, uke 22-35. Informasjonen er innhentet fra OSL.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.