Danskene har et mer omfattende sykkelreglemet enn vi har her i Norge. Visste du for eksempel at det er forbudt å sykle mens du snakker i håndholdt mobiltelefon, at det er forbudt å være mer enn én på en alminnelig sykkel, og at du kan få bot dersom du sitter på sykkelen med beina på bakken mens du sparker deg fremover på en gågate?
Mobilforbudet er det som svir mest, blir du tatt for overtredelse av dette, må du ut med 1.000 danske kroner. Dette er på linje med sykling på rødt, sykling mot kjøreretningen og overtredelse av ubetinget vikeplikt.
Hjelm er ikke påbudt i Danmark, men man anbefaler at man bruker det.
Norske forseelser
I Norge er det ikke så veldig mange regler å forholde seg til, som syklist. Du må bare passe på å følge de vanlige trafikkreglene. I praksis er det fire forhold som kan resultere i forenklet forelegg for deg som er syklist: Sykling mot rødt lys, sykling mot enveiskjøring, sykling der dette er forbudt (merket med egne skilt) og sykling på kveldstid uten tent lykt. Det forenklede forelegget er på 900 kroner.
De fleste sykler på gangveg, eller på rødt
De fleste som blir tatt for sykkelforseelser i Danmark, blir tatt på bakgrunn av sykling på gangveg eller fortau, og sykling på rødt lys.
I Danmark er det imidlertid mange flere forseelser enn dette som kan utløse forelegg. Se bare her:
Forseelse | Forelegg (DKK) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uten lys når det er mørkt | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Håndholdt mobiltelefon mens du sykler | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feil/ mangler v/ bremser, reflekser mm. | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykler på rødt | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykler mot kjøreretningen | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykler i fotgjengerfelt | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykler på sykkelstien på venstre side | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykler i strid med anvisninger på trafikkskilt eller piler | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overtredelse av ubetinget vikeplikt (full stopp) | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Unnlater å gi tegn | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kjører uten hender på styret | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykler på fortau/gangveg | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Holder fast i annet kjøretøy | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
To personer på alminnelig sykkel (bøter til begge) | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feil sporvalg før eller mens du svinger | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ringeklokke som ikke virker | Advarsel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ulovlig ferdsel på motorvei | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Flere enn to ved siden av hverandre, ved siden av annet kjøretøy | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Unnlatt å ha begge føttene på pedalene/minst den ene armen på styret | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Barn under 6 år uten ledsager | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykling med for tunge/lange eller brede gjenstander | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utilstrekkelige bremser | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uvirksom/manglende refleks | 700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kilde: Cyklistforbundet og Politiet/Riksadvokatens bøtesatser |
Rabatt for mindreårige
Dersom du er under 18 år på gjerningstidspunktet, er bøtesatsen det halve - dog minst 500 kroner. Dette ifølge den danske Riksadvokatens bøtesatser. I denne sammenhengen, vil det dermed si at barn under 18 år betaler 500 kroner for alle sykkelrelaterte trafikkforseelser som listet i denne tabellen.
Promillegrenser
Noe som kanskje mange turister kan lure på i forbindelse med sykling på danmarksferien, er om de kan sykle hjem etter en håndbayer på kroa. Det kan du trygt gjøre, om det ikke er snakk om store mengder. Det er ingen fast promillegrense for syklister i Danmark, men du må være i stand til å føre sykkelen på en betryggende måte.
Promillegrensen ved bilkjøring i Danmark er 0,5 promille (for ordens skyld: I Norge er promillegrensen 0,2.)
Det danske politiet svarer på mange spørsmål på sin Facebookside. Blant annet har de svart på mange sykkelrelaterte spørsmål - alt fra sporvalg i svinger og ferdsel med sykkel i gågate. Politiet bekrefter der at du kan få bot dersom du sitter på sykkelen din, med beina i bakken og sparker deg fremover som på en løpesykkel.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.