<strong><b>FORBUDT PÅ SYKKEL:</strong></b> Danskene er et syklende folk, med dertil hørende sykkelregler. Blir du tatt for å snakke i håndholdt mobiltelefon mens du sykler, koster det deg 1.000 danske kroner. Er dere to personer på en vanlig sykkel, blir det 700 danske kroner i bot til begge to! Foto: PantherMedia/Radu Razvan, Montasje: Per Ervland
FORBUDT PÅ SYKKEL: Danskene er et syklende folk, med dertil hørende sykkelregler. Blir du tatt for å snakke i håndholdt mobiltelefon mens du sykler, koster det deg 1.000 danske kroner. Er dere to personer på en vanlig sykkel, blir det 700 danske kroner i bot til begge to! Foto: PantherMedia/Radu Razvan, Montasje: Per Ervland Vis mer

Dyrt å bryte sykkelreglene i Danmark

Det kan fort bli dyrt å sykle i Danmark, om du ikke kjenner sykkelreglementet.

Publisert
Sist oppdatert

Danskene har et mer omfattende sykkelreglemet enn vi har her i Norge. Visste du for eksempel at det er forbudt å sykle mens du snakker i håndholdt mobiltelefon, at det er forbudt å være mer enn én på en alminnelig sykkel, og at du kan få bot dersom du sitter på sykkelen med beina på bakken mens du sparker deg fremover på en gågate?

Mobilforbudet er det som svir mest, blir du tatt for overtredelse av dette, må du ut med 1.000 danske kroner. Dette er på linje med sykling på rødt, sykling mot kjøreretningen og overtredelse av ubetinget vikeplikt.

Hjelm er ikke påbudt i Danmark, men man anbefaler at man bruker det.

Norske forseelser

I Norge er det ikke så veldig mange regler å forholde seg til, som syklist. Du må bare passe på å følge de vanlige trafikkreglene. I praksis er det fire forhold som kan resultere i forenklet forelegg for deg som er syklist: Sykling mot rødt lys, sykling mot enveiskjøring, sykling der dette er forbudt (merket med egne skilt) og sykling på kveldstid uten tent lykt. Det forenklede forelegget er på 900 kroner.

De fleste sykler på gangveg, eller på rødt

De fleste som blir tatt for sykkelforseelser i Danmark, blir tatt på bakgrunn av sykling på gangveg eller fortau, og sykling på rødt lys.

I Danmark er det imidlertid mange flere forseelser enn dette som kan utløse forelegg. Se bare her:

(Dette koster sykkelforseelsen)
ForseelseForelegg (DKK)
Uten lys når det er mørkt700
Håndholdt mobiltelefon mens du sykler1000
Feil/ mangler v/ bremser, reflekser mm.700
Sykler på rødt1000
Sykler mot kjøreretningen1000
Sykler i fotgjengerfelt700
Sykler på sykkelstien på venstre side700
Sykler i strid med anvisninger på trafikkskilt eller piler700
Overtredelse av ubetinget vikeplikt (full stopp)1000
Unnlater å gi tegn700
Kjører uten hender på styret700
Sykler på fortau/gangveg700
Holder fast i annet kjøretøy700
To personer på alminnelig sykkel (bøter til begge)700
Feil sporvalg før eller mens du svinger700
Ringeklokke som ikke virkerAdvarsel
Ulovlig ferdsel på motorvei700
Flere enn to ved siden av hverandre, ved siden av annet kjøretøy700
Unnlatt å ha begge føttene på pedalene/minst den ene armen på styret700
Barn under 6 år uten ledsager700
Sykling med for tunge/lange eller brede gjenstander700
Utilstrekkelige bremser700
Uvirksom/manglende refleks700
Kilde: Cyklistforbundet og Politiet/Riksadvokatens bøtesatser


Rabatt for mindreårige

Dersom du er under 18 år på gjerningstidspunktet, er bøtesatsen det halve - dog minst 500 kroner. Dette ifølge den danske Riksadvokatens bøtesatser. I denne sammenhengen, vil det dermed si at barn under 18 år betaler 500 kroner for alle sykkelrelaterte trafikkforseelser som listet i denne tabellen.

Promillegrenser

Noe som kanskje mange turister kan lure på i forbindelse med sykling på danmarksferien, er om de kan sykle hjem etter en håndbayer på kroa. Det kan du trygt gjøre, om det ikke er snakk om store mengder. Det er ingen fast promillegrense for syklister i Danmark, men du må være i stand til å føre sykkelen på en betryggende måte.

Promillegrensen ved bilkjøring i Danmark er 0,5 promille (for ordens skyld: I Norge er promillegrensen 0,2.)

Det danske politiet svarer på mange spørsmål på sin Facebookside. Blant annet har de svart på mange sykkelrelaterte spørsmål - alt fra sporvalg i svinger og ferdsel med sykkel i gågate. Politiet bekrefter der at du kan få bot dersom du sitter på sykkelen din, med beina i bakken og sparker deg fremover som på en løpesykkel.

Sykling i Norge

Forskriften for krav til sykkel kom i 1990, og ble sist endret i desember 2006. Det er syklisten som er ansvarlig for at sykkelen er i forskriftsmessig stand. Blant kravene til sykkelen er:

    - At sykkelen skal ha minst to separate bremser, hvor den ene skal virke på forhjulet og den andre på bakhjulet.

    - At sykkelen skal ha rød refleks bak og hvit eller gul refleks på begge sider av pedalene. Har du klikkpedal hvor det ikke er mulig å montere refleks, skal det være refleks på pedalarmen.

    - At sykkelen skal ha fast eller blinkende hvitt/gult lys foran og fast eller blinkende rødt lys bak, om du sykler på alminnelig beferdet vei eller område i mørket eller når det er dårlig sikt.

    - At sykkelen skal ha signalklokke. Det er ikke lov å ha annet varselsapparat enn dette.


Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg. Det innebærer at bestemmelsene gjelder i like stor grad for syklister som for førere av motorvogner. Dersom du triller sykkelen, er du å regne som en gående. I trafikkreglenes §18 står de særlige bestemmelsene for syklende. Her står det mer om forbikjøring med sykkel, hvordan syklisten skal forholde seg når hun vil svinge til venstre og om parkering av sykkel. I tillegg sier paragrafens punkt 3. at sykling på gangvei, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling skal skje i god avstand til gående og i tilnærmet gangfart.

Du kan lese mer om hvilke krav som stilles til sykkelen i Forskrift om krav til sykkel og om særlige bestemmelser for syklende i Forskrift om kjørende og gående trafikk.


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer