- Dum, dummere, danskebåten

Jeg hater danskebåten. Og med god grunn, spør du meg.

Elsker du å dra på svipptur med danskebåten? Da bør du ikke lese videre.

LES OGSÅ:

Denne kommentaren er nemlig skrevet av en person som har at svært anstrengt forhold til denne (eller rettere, disse båtene).

Bli med på debatten nederst i saken

160 ganger

For meg har danskebåten, eller norgesbåden som man kaller den om man bor på den andre siden av dammen, utelukkende vært et transportmiddel. De siste 16 årene har jeg rundt regnet (og ikke overdrevet) reist tur eller retur med en av disse båtene 160 ganger. Eller 80 turer tur/retur. Det er ikke gøy.

Color Lines ferje, "M/S Peter Wessel". Foto: Color Line.
Color Lines ferje, "M/S Peter Wessel". Foto: Color Line. Vis mer

Tre ganger i løpet av de siste åtte månedene har jeg reist med Color Lines danskebåt Petter Wessel, som går i rute mellom Hirtshals i Danmark og Larvik i Norge. Én gang i denne perioden har et av mine familiemedlemmer vært med båten. Altså har jeg totalt fire eksempler fra denne perioden.

Fire ganger - altså i 100 prosent av reisetilfellene - har denne båten vært forsinket ut fra Hirtshals, i beste fall bare to timer, i verste fall seks.

Gjennområtten?

Alle de fire gangene har meldingen fra kapteinen vært at forsinkelsene skyldes motorproblemer. Ja, du leste riktig - alle gangene har forsinkelsene vært begrunnet med at motoren, eller motorene, har måttet repareres før vi kunne reise. Det føles utrolig lite trygt. Og er det noe alvorlig galt med motorene, hva annet kan da være galt? Som en av reisefellene mine uttalte: - Denne båten må være gjennområtten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg er tilbøyelig til å gi ham rett.

Ikke minst begynner man å lure på hvor ofte det i realiteten er motorproblemer. Statistisk sett burde det være helt umulig at vi "tilfeldigvis" har vært med båten de fire gangene de siste åtte månedene det har skjedd. Det er nesten vanskelig å forestille seg at dette ikke har vært et tilbakevendende problem mange ganger.

Men hvorfor gjør ikke Color Line noe med problemet? Tja, her kan man jo bare gjette. Men penger spiller nok en aldri så liten rolle. Og kanskje også det faktum at Peter Wessel nå er solgt til et annet rederi.

«Som en av reisefellene mine uttalte: Denne båten må være gjennområtten. Jeg er tilbøyelig til å gi ham rett. »

Ifølge Color Lines hjemmeside er nemlig M/S Peter Wessel i forrige ute blitt solgt til et italiensk rederi. Og til våren vil båten bli satt inn i rutetrafikk i Middelhavet. Om det har vært rederiets ønske å bli kvitt båten en stund, skjønner man at det ikke er noe kult å bruke mye penger på å renovere båten.

Respektløst

Men sett i lys av at båten har så mye problemer, og så ofte er forsinket, synes jeg dette vitner om en total mangel på respekt for passasjerene. Det er vi som sitter igjen med problemene når vi kommer seks timer for sent. Den eneste "kompensasjonen" rederiet kan finne på er en gratis omgang buffet - noe vi ikke engang vil anbefale vår verste fiende å spise.

Og lugaren, ja, det er også en historie for seg selv. Men vi skal forsøke å holde den kort. Den måtte, som vanlig, forlates 1,5 time før ankomst, også selv om ankomsttidspunktet nå var 23.30 og ikke 17.30 som forventet. Og selv om vi hadde en fireåring som måtte sove. Men det skjønner ikke Color Line. Derfor måtte vi dra et trøtt og slitent barn ut av sengen, og opp i en båt full med enda fullere folk enn vanlig (de hadde jo også fått seks timer ekstra på å drikke på).

Jeg synes synd på de sør-europeere som i fremtiden skal reise med båten - om ikke den først kommer til å gjennomgå en omfattende renovering. Men man kan bare håpe på at det italienske rederiet har en litt mer vennlig passasjerpolitikk...

Lørdag reiser jeg retur med Peter Wessel. Ønsk meg en god overfart. Og litt ekstra mye lykke til - på vannveien.

Flere kommentarer fra DinSide Reise: