Buss vs fly

Duell: Kan buss slå fly som transportmiddel?

Vi startet samtidig fra København sentrum i retning Oslo med hvert vårt transportmiddel. Se hvordan det gikk.

BUSS VS FLY: Vi reiste samme strekning - med buss og fly. Se hvordan det gikk. Foto: Rex Shutterstock / NTB Scanpix
BUSS VS FLY: Vi reiste samme strekning - med buss og fly. Se hvordan det gikk. Foto: Rex Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Prisen på flybillettene har blitt stadig lavere de siste årene, og nordmenn er ifølge Faktisk.no på Europatoppen over innenlandsreiser. I snitt reiste vi med fly på én utenlandstur og én innenlandstur i 2017, ifølge Avinor.

Samtidig fins det en del alternativer om man vil velge andre transportmidler på en del strekninger, om enn ikke overalt.

Ikke minst gjelder dette om du vil reise mellom Oslo og den danske hovedstaden, der du faktisk kan velge mellom både fly, ferge, tog og buss.

Vi har funnet frem til det rimeligste alternativet på en bestemt avreisedag og gjennomført en duell for å sammenligne hvordan det er å kjøre buss fra København til Oslo sammenlignet med en flyreise.

Duell: Kan buss slå fly som transportmiddel?

Hvis vi et lite øyeblikk ser bort ifra prisen og miljøregnskapet, som vi vil komme tilbake til om litt:

Er flyreisen – med sine bagasjerestriksjoner, sikkerhetskontroll og venting ved bagasjebåndet – å foretrekke framfor å sitte i ro fra start til mål på en sammenhengende bussreise?

Det har Dinside prøvd ut i praksis. Under kan du følge reisen steg for steg - og samtidig finne ut om dette er noe for deg.

Fly vs buss

Klare for duell: Mens én Dinside-journalist skal ta t-bane til Kastrup og flyet videre til Norge, skal den andre sette seg på buss og ta landeveien fatt.

Men kan buss slå fly? Kjør test!

Klare for duell: Kristin Sørdal (til venstre) og Berit B. Njarga. Foto: Kristin Sørdal
Klare for duell: Kristin Sørdal (til venstre) og Berit B. Njarga. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

12.30: Avgang fra København sentrum

Avgang København sentrum er 12:30 for begge to. Mens flypassasjer Kristin tar en t-bane til Kastrup, er det avgang med Flixbus fra et eget busstopp på baksiden av Hovedbanegården for undertegnede.

Bussreisen til 129 kroner inkluderer ett kolli med bagasje, men vi har ikke reservert sete, som man måtte betale noen kroner ekstra for.

Når bussreisen starter, noen minutter etter oppsatt tid, er vi ved godt mot: Vi har en pose med nistemat, sola skinner og utsikten ut fra København sentrum er upåklagelig. Dessuten har bussjåføren anbefalt å ta en rask pit-stop i Malmö, hvor bussen står i cirka 20 minutter, i tillegg til å informere om at mannlige passasjerer må sitte når de tisser på bussens toalett.

Dette lover jo godt?

12.45: Ankomst Kastrup

Ankomst Kastrup. Hvor blir det av busspassasjeren?
Ankomst Kastrup. Hvor blir det av busspassasjeren? Vis mer

Kastrup lufthavn ligger kun et steinkast utenfor København sentrum, og allerede etter 15 minutter ankommer vår flyende journalist flyplassen.

På de samme 15 minuttene er busspassasjeren kommet skuffende kort - nærmere bestemt er vi på vei ut av Vesterbro, fortsatt godt innenfor sentrum av den danske hovedstaden.

Vi mister ikke motet av den grunn, og satser på at danske - og etterhvert svenske motorveger gjør susen for framdriften.

12.45: Fortsatt København utenfor bussvinduene.
12.45: Fortsatt København utenfor bussvinduene. Vis mer

12.56: Innsjekking

Innsjekking: Check!
Innsjekking: Check! Vis mer

Uten køer og med automater til å sjekke inn med, går dette radig for flypassasjeren, som dermed har gjort unna én viktig oppgave på sin reise.

Samtidig er bussen på vei til å legge ut på sin kanskje mest spennende delen av reisen: Øresundforbindelsen, den 15,9 kilometer lange brua som knytter Danmark og Sverige sammen.

Ganske så eksotisk for en som sist passerte samme sund ombord i et tog - på ferge, i 1999, året før broen ble åpnet for trafikk.

12.56: Sverige neste!
12.56: Sverige neste! Vis mer

13.07: Gjennom sikkerhetskontrollen

Sikkerhetskontrollen er for mange en svett og stressende opplevelse, som kan ta tid når det er mange som reiser samtidig.

11 minutter fra sikkerhetskontrollen til Tax free.
11 minutter fra sikkerhetskontrollen til Tax free. Vis mer

På Kastrup en torsdag formiddag går det derimot på skinner, og journalist Sørdal er vel gjennom og klar for taxfree-prissjekk etter bare 11 minutter.

På bussen har vi funnet frem nisten for en liten matbit og legger en slagplan, slik at det som plutselig ser ut som litt lite mat for en fullvoksen journalist, skal holde i totalt åtte timer.

Vi tar sjansen på å spise hele havregrøten mens vi nærmer oss Sverige og blir møtt med passkontroll. Passet ligger i kofferten under bussen, men det holder å vise frem norsk førerkort.

13.07: Er dette nok mat, da? Bussjåføren er ikke overbevist.
13.07: Er dette nok mat, da? Bussjåføren er ikke overbevist. Vis mer

13.51: Klar for boarding

Da er det klart for boarding på Norwegians rute D83225 fra København til Oslo.

Norwegian neste.
Norwegian neste. Vis mer

Samtidig har den grønne Flixbussen sin første, og eneste, lengre pause, nærmere bestemt i Malmö, hvor vi igjen får buss-setet for oss selv etter å ha sittet ved siden av en medpassasjer som kom på ved Kastrup.

En omsorgsfull bussjåfør spør bekymret om «Du, damen, har du nok mat med helt til Oslo?», mens undertegnede prioriterer en svipptur innom et hotell like i nærheten for å låne toalettet.

13.51: Dopause i Malmö - alt for å unngå busstoalettet ...
13.51: Dopause i Malmö - alt for å unngå busstoalettet ... Vis mer

Godt å få luftet seg og strukket litt på beina før en god del flere timer med bussen videre. Så er det store spørsmålet: Klarer vi å unngå busstoalettet i timene som gjenstår, med sin odør som lukter stramt og når helt til setene lengst foran når noen åpner dodøra?

15.26: Ute av flyet på Oslo lufthavn

15.26: OSL ønsker velkommen.
15.26: OSL ønsker velkommen. Vis mer

Tiden flyr ombord på et fly, si, og vår flyvende duellant kan spasere av flyet på Oslo lufthavn nøyaktig 15.26, bortimot tre timer etter at reisen startet fra København sentrum.

Hvor finner vi vår bussreisende på dette tidspunktet? I nærheten av Halmstad, 137 kilometer nord for Malmö og cirka halvveis mellom Malmö og Gøteborg, hvor undertegnede har utnyttet flyturen til vår duellant til å ta seg en liten lur.

Sitter her fortsatt, jeg. Tommel opp!
Sitter her fortsatt, jeg. Tommel opp! Vis mer

15:46: Bagasjen kommer

Alt klart for å ta flytoget inn til Oslo sentrum.
Alt klart for å ta flytoget inn til Oslo sentrum. Vis mer

20 minutter etter ankomst dukker også vår flyreisendes bagasje opp, helt knirkefritt. Dermed er det bare å gjøre seg klar for siste etappe inn til Oslo sentrum med flytoget.

Dermed kan det se ut som om haren skal ta en kraftig seier over skilpadden denne gangen, for vår bussreisende er forsatt ikke fremme i Gøteborg - og derfra er det normalt tre timers kjøring til Oslo.

Eller kan det fortsatt skje noe uventet som gjør at den flyreisende mister forspranget?

Kanskje spurten til flytoget, som kjørte noen sekunder før journalisten rakk frem, og som dermed måtte vente på neste avgang, er det som skal til?

Man blir ikke lei av svenske motorveier. Jo, da. Neida. Jo, da ...
Man blir ikke lei av svenske motorveier. Jo, da. Neida. Jo, da ... Vis mer

16.00: Avgang med flytoget til Oslo S

Avgang flytoget: 16.00.
Avgang flytoget: 16.00. Vis mer

Når siste etappe er klar for å gjøres unna av flypassasjeren, altså de siste kilometrene med flytoget fra Gardermoen til Oslo, er klokka fire.

Hvor befinner busspassasjeren seg nå?

Et lite stykke uti episode tre av «Dead to me» på Netflix - noen mil sør for Gøteborg.

Serien er fortsatt morsom og potetgullet smaker fortsatt godt, men et vinglete og stinkende dobesøk gjør at vi nå velger å holde igjen på drikkevannet - som det dessuten gikk med deler av til å vaske hendene med. Ut av krana på toalettet kom det nemlig ikke noe vann.

Før ankomst Gøteborg gjenstår det dessuten en lynrask stopp så bussen får fylt drivstoff, får vi opplyst over høyttaleren.

Noen episoder til, så ...
Noen episoder til, så ... Vis mer

16.22: And the winner is ...

Flyreisen ender med flytoget til Oslo S, dermed tok det 3 timer og 52 minutter fra København sentrum til sentrum av Oslo.
Flyreisen ender med flytoget til Oslo S, dermed tok det 3 timer og 52 minutter fra København sentrum til sentrum av Oslo. Vis mer

Fly - hvis vi kun fokuserer på tid. Flypassasjer Kristin er fremme på Oslo S 16.22, rett i underkant av fire timer etter reisens start i København.

Men hvor er bussen nå, da?

Utenfor Frillesås, cirka fem mil fra Gøteborg. Herfra gjenstår det fortsatt 342 kilometer - eller 3 timer og 50 minutter i ren reisetid.

16.22: Fortsatt noen timer igjen.
16.22: Fortsatt noen timer igjen. Vis mer

16.22 - 20.46

Hvordan kan vi så oppsummere de i overkant fire timene av bussturen som gjensto, fra Frillesås til Oslo bussterminal?

Ny passkontroll mellom Sverige og Norge.
Ny passkontroll mellom Sverige og Norge. Vis mer
Galleri Oslo <3
Galleri Oslo <3 Vis mer

La oss si at noen stikkord er: for mye potetgull med smak av sour cream&onion, overload av Netflix og en kikk på klokka cirka hver halvtime.

Høydepunktet må ha vært da bussjåføren slengte over et eple med beskjeden «det är tvättat», så damen skulle klare seg hele veien til Oslo. Så hyggelig!

God service til tross - jeg lyger ikke når jeg sier det var med en viss lettelse at jeg fikk øye på barcode på vei inn mot bussterminalen da klokka bikket halv ni om kvelden.

Etter en tollkontroll av bagasjen med hund kunne passasjerene gå av.

Reisen endte dermed 20.46, med en totaltid på åtte timer og 16 minutter.

Konklusjon:

Buss slår fly så det monner på pris - for prisen av den ene flyturen, pluss t-bane og flytogbillett for å komme seg til og fra flyplassen, kunne vi tatt bussen åtte ganger mellom de to nordiske hovedstedene.

Vår bussbillett for en reise i slutten av mai kostet 129 kroner, mens flybilletten kom på 866 kroner, i tillegg til t-bane fra København sentrum til Kastrup og flytog til Oslo S, i alt 1088,50 kroner, begge inkludert ett kolli med bagasje, uten setereservasjon.

Også miljømessig er buss et langt bedre alternativ enn fly, ifølge beregninger fra Framtiden i våre hender:

På en langdistanseflytur beregner de at klimagassutslippene er 581 gram CO2 per passasjer per kilometer. På en busstur som er fylt opp 60 prosent, som nok er litt mer enn det som gjaldt vår buss, er tallet bare 27 gram - altså under 5 prosent av utslippet til den som flyr.

Men, ifølge Norwegian er tallet et annet:

- Det riktige tallet er 72 gram CO2 per passasjerkilometer, sier kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson i Norwegian til Dinside.

Samtidig strides de lærde: Beregninger fra et tidligere forskningssamarbeid mellom Transportøkonomisk institutt (TØI) og CICERO Senter for klimaforskning, gir utslippstall på 234,72 CO2-ekvivalenter per personkilometer, mens deres beregninger for langdistansebuss er 52 gram - altså rundt 22 prosent av utslippene ved en flyreise.

Som nevnt, og ikke overraskende, tar fly en klar seier, nemlig på tidsbruk.

I alt tok reisen fra København sentrum til Oslo sentrum 3 timer og 52 minutter inkludert reisen til og fra flyplassene.

Bussturen derimot, tok åtte timer og 16 minutter, over det dobbelte.

Er man av den tålmodige typen, har tid og syns det er stressende å fly med alt det inkluderer av sikkerhetskontroller, trange seter og dotter i ørene, vil vi likevel si at buss er et greit alternativ.

Har du en god bok, lastet ned noen serier på mobilen og godt sovehjerte, og takler doforhold som definitivt er langt verre enn på et fly, er det slett ikke et dumt alternativ. På vår teststrekning ville vi også vurdert å ta en stopp i Gøteborg for å dele opp reisen, da er den langt mer overkommelig.

God tur!