Du risikerer prissjokk

Ukens spørsmål kommer fra en av våre lesere som irriterte seg over at reisebyråets pris var en helt annen enn i katalogen.

Publisert

Ingenting irriterer mer enn om man tror man får kjøpe en vare for 1000 kroner, og så kommer man i butikken og får beskjed om at den faktisk koster 1500. Dette kan for eksempel skje om du leser prisene i reisekatalogen.

Leserbrevet

Her er brevet som kom fra en oppgitt leser:

Sitter du med feil prisliste, kan du få deg en overraskelse når du skal bestille!
Sitter du med feil prisliste, kan du få deg en overraskelse når du skal bestille! Vis mer

Jeg gikk inn i et reisebyrå her om dagen med det formål å bestille en eksotisk reise til Karibien. Da jeg fikk oppgitt prisen i skranken viste det seg at denne var mye dyrere enn hva som var oppgitt i katalogen.

Jeg mener at reisearrangørene har et punkt i sine vilkår som sier at ”Prisene gjelder inntil ny katalog trykkes”. Har turoperatørene lov til å forandre prisene uten at det har kommet ut noen ny prisliste?

Klistrelapper

Lena Petersson hos Star Tour forteller at prisene kan forandre seg i forhold til prislisten i løpet av en sesong:

- Vi tar for det første forbehold om trykkfeil i våre prislister. Vi har eksempler på at prisene både kan komme i kundens favør og disfavør. Men går vi inn og gjør bevisste endringer på prisene, skal det finnes tilgjengelig informasjon om dette, for eksempel i form av klistrelapper som forteller om prisøkningen på forsiden av den gamle prislisten, forteller Petersson.

Sørg for å ha den siste prislisten

Turoperatørene kan ikke sette opp prisene på sine reiser uten å meddele dette til sine potensielle kunder. Den viktigste huskeregelen når du begynner å sjekke priser i sydenkatalogene, er å være helt sikker på at du har den ferskeste utgaven. I snitt gir turoperatørene ut to prislister i løpet av en sesong. De prisansvarlige ser an utviklingen i markedet og justerer prisene ut fra dette. Ser man for eksempel at salget til en destinasjon går strykende, setter man gjerne opp prisen pr. person med en hundrelapp. Hvis selskapet ønsker å gjøre denne korreksjonen før trykkingen av en ny prisliste, setter de ofte på en klistrelapp på prislistens fremside som forteller at prisene har økt.

Selskapet trenger altså ikke lage en ny prisliste for å kunne øke prisene, men det er et krav at du som kunde skal ha tilgang på informasjon om at prisene faktisk har økt i forhold til den første prislisten. Ta derfor aldri for god fisk at den prisen som står i katalogen er 100 prosent riktig hvis du ikke først har sjekket om det har kommet ut nye prislister eller om det kanskje kan ha kommet en liten klistrelapp på forsiden av den gamle prislisten. De fleste charteroperatørene skriver at ”prisene gjelder frem til nye priser kommer” – ikke nødvendigvis at de gjelder frem til en ny prisliste er trykket!

Økte priser som følge av økte offentlige skatter/avgifter

Prisene kan selvfølgelig også øke som følge av at staten har vedtatt å øke enkelte skatter eller avgifter som omfatter reisenæringen. Gjør de det skal prosessen følge dette punktet i pakkereiseloven:

Arrangøren kan i sine individuelle betingelser fastsette at den avtalte pakkereisepris kan justeres opp eller ned ved endringer i offentlige skatter og avgifter, og/eller transportpriser og/eller de aktuelle valutaer. Beregningsmåten for slike endringer må fremgå av betingelsene. Arrangøren må i tilfelle også i betingelsene gi kunden tilsvarende rett til å kreve prisreduksjon dersom omstendighetene arrangøren forbeholder seg rett til å justere prisen opp etter, utvikler seg i kundens favør, jfr Pakkereiselovens § 4-5. Varselet om prisøkning må være meddelt kunden senest den 20. dagen før avreise for at krav om prisøkning skal være gyldig.

Billig reise?

Ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev!

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer