<strong>REFUNDERER NOE:</strong> Dersom du ikke benytter seg av din planlagte flyreise, har du rett til å få refundert offentlige skatter og flyplassavgifter, men du må be om refusjonen. Les hvordan i saken under. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.
REFUNDERER NOE: Dersom du ikke benytter seg av din planlagte flyreise, har du rett til å få refundert offentlige skatter og flyplassavgifter, men du må be om refusjonen. Les hvordan i saken under. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix. Vis mer

Skatter og avgifter

Du kan få refusjon på ikke-refunderbare billetter

Derfor kan det lønne seg å avbestille billetten og kjøpe ny hvis du ikke gjennomfører flyreisen som planlagt. Men husk å søke om refusjonen du har rett på.

Publisert
Sist oppdatert

Har du bestilt en flyreise du ikke kan gjennomføre som planlagt fordi den ikke passer allikevel, eller skulle du flyttet av- eller hjemreisen til et annet tidspunkt?

Kanskje lar du deg skremme fra å fly på grunn av corona-viruset, men så har ikke flyselskapet tilbud om gratis avbestilling til ditt reisemål, og reiseforsikringen kan heller ikke dekke noe av tapet hvis du avbestiller.

Mange flybilletter er fleksible, slik at du kan flytte dette uten å betale gebyr til flyselskapet, men disse fleksi-billettene betaler du gjerne litt mer for.

I andre tilfeller har du kanskje en ikke-refunderbar flybillett, og da er det lett å tenke at pengene er tapt om du avbestiller. Det stemmer bare delvis.

Sparte 150 kroner på å avbestille framfor å ombooke

Undertegnede fikk erfare dette i juleferien da hun ønsket å endre hjemreisedagen sin på en tur-retur-billett kjøpt med ungdomsrabatt.

Billetten én vei kostet i utgangspunktet 399 kroner, og hadde ombookingsgebyr på 350 kroner. Dermed hadde den kostet 749 kroner uten refusjon.

Men siden undertegnede avbestilte billetten den ene veien, og dermed fikk refundert 205 kroner av opprinnelig pris, for så å kjøpe en ny billett til 399 kroner, kostet billetten totalt 593 kroner med refusjon.

Dermed sparte undertegnede drøyt 150 kroner på avbestilling og kjøp av ny billett.

Rett på refusjon av noe

- Når du ikke kan reise, og ikke har åpen billett eller får den dekket av reiseforsikringen, har du uansett rett på skatter og avgifter tilbakebetalt som gjelder seteavgift og moms, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet til Dinside.no.

Myndigheter og flyplasser pålegger flyselskap å kreve inn skatter og avgifter per reisende passasjer. Disse skattene og avgiftene kreves bare fra flyselskapet når passasjeren faktisk velger å reise. Dersom passasjeren ikke benytter seg av sin planlagte reise, har passasjeren rett til å få refundert slike offentlige skatter og flyplassavgifter, utdyper Høst.

Andre avgifter som drivstofftillegg, derimot, har du ikke rett på å få refundert.

Du må be om det

Slik refusjon av myndighetspålagte skatter og avgifter skjer, imidlertid, ikke automatisk. Du må be om å få disse refundert.

<strong>Foto:</strong> skjermdump fra Norwegian vilkår.
Foto: skjermdump fra Norwegian vilkår. Vis mer

Avgiftene refunderes av flyselskapet, men er billetten kjøpt gjennom en formidler som for eksempel Flightfinder, skjer flyselskapets refusjon gjennom formidleren. Du kan derfor gå direkte til formidleren og be om dette utbetalt, ettersom det er formidleren som faktisk har kjøpt billettene fra flyselskapet, forklarer Høst.

Har du kjøpt billett direkte fra SAS, kan du be om refusjon via Mine bestillinger på sas.no, eller via flyselskapets kontaktskjema. For Norwegian-kunder finnes det også hjelp og kontaktskjema på nett.

- Så lenge kundens billett oppfyller kravene for refusjon, altså kansellert billett eller at billetten ikke er benyttet, refunderes skatter og avgifter til samme betalingsmiddel, såfremt den ikke er betalt med Cashpoints eller kontant. Refusjon av myndighetspålagte skatter og avgifter er noe vi alltid refunderer dersom kunden ber om det, sier Astrid Mannion-Gibson i Norwegian til Dinside.no.

Det er for øvrig slik at både flyselskapet og reisebyrået kan ta seg betalt for jobben. Derfor er det viktig å sjekke dette ut før du avbestiller eller booker om, avslutter Høst i Forbrukerrådet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer