Du kan få mobilutgifter på forsikringen

Blir du syk på ferien og må ringe forsikringsselskapet eller lege hjemme, kan du få dekt utgiftene på forsikringen.

HØYE RINGEKOSTNADER? Sykdom på ferien kan i tillegg til ubehaget ved å være syk, gi deg en skyhøy mobilregning. Men du kan slippe unna disse ringeutgiftene selv. Foto: NTB Scanpix
HØYE RINGEKOSTNADER? Sykdom på ferien kan i tillegg til ubehaget ved å være syk, gi deg en skyhøy mobilregning. Men du kan slippe unna disse ringeutgiftene selv. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Som Dinside nylig har vist, kan det å ringe hjem fra land utenfor Europa, som Thailand og USA, i verste fall koste deg opptil åtte kroner per ringeminutt.

Blir du syk på en ferie må du normalt sett ringe forsikringsselskapet - og dette kan altså utgjøre et større beløp - ikke minst om du befinner deg i et annet kontinent.

Men visste du ta du kan få dekket disse ringeutgiftene på reiseforsikringen?

Samtalene til forsikringsselskapet kan koste dyrt

De siste årene har det blitt meldt inn stadig flere sykdomstilfeller til forsikringsselskapene fra folk på reise. Hovedårsaken er økt reisevirksomhet, spesielt blant eldre.

I 2018 ble det meldt inn cirka 350.000 reiseskader, hvorav 46,7 prosent gjaldt sykdom på reisen.

Dermed sier det seg selv at det er mange nordmenn på reise i løpet av ett år, som vil ha behov for å kontakte forsikringsselskapet sitt fra utlandet.

Undertegnede har selv vært i en slik situasjon - da hjemreisen fra Mexico ble forhindret av sykdom, og påfølgende telefonsamtaler til forsikringsselskapet og dets lege kom på flere tusen kroner.

Nettopp slike ringeutgifter kan du få dekket av forsikringsselskapet ditt.

UTLANDET: Til tross for at du kan bruke mobildata uten ekstra kostnader i store deler av Europa finnes det fortsatt fallgruver. Video/Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Dekker utgifter på opptil 5.000 kroner

Vi har spurt forsikringsselskapene Fremtind og Frende om de dekker denne typen telefonutgifter.

Det gjør de:

- Ved sykdom og andre reisehendelser utenfor Europa dekker Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, nødvendige merutgifter til telefonsamtaler med oss, med sykehus eller lege, og med SOS International AS eller Falck Global Assistance med inntil 5 000 kroner per skadetilfelle, forteller Simen Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind Forsikring til Dinside.

Også Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende forsikring, bekrefter at de dekker telefonutgifter med inntil 3000 kroner.