Helt til flyet letter: Du har krav på mat, drikke og hotellopphold betalt av flyselskapet - helt til du får en flyavgang dit du skal. Foto: Per Ervland
Helt til flyet letter: Du har krav på mat, drikke og hotellopphold betalt av flyselskapet - helt til du får en flyavgang dit du skal. Foto: Per ErvlandVis mer

Du har krav på mat og hotell når flyavgangen innstilles

Når flyet ikke letter, er flyselskapet forpliktet til å stille opp for deg - også om det skyldes naturkatastrofer. Det nektet Ryanair å gjøre.Av: Thomas Vermes / ABC Nyheter

Flyselskapet har plikt til å sørge for mat, innkvartering og transport mellom flyplassen og hotellet til passasjerene - i tillegg til å måtte betale erstatning, hvis en flyavgang innstilles.

LES OGSÅ:

Plikten til å tilby kost og om nødvendig losji gjelder også når innstillingen skyldes ekstraordinære forhold, som vulkautbruddet fra Eyjafjallajökull på Island i 2010.

Det slår EU-domstolen fast i en avgjørelse som ble kunngjort torsdag.

Hva med dine plikter? Så tidlig må du møte opp før avgang

Helt til du kommer frem

Når luftrommet lukkes, er det ingen begrensninger etter EUs lovgivning på flyselskapets ansvar, verken i pengesum eller tidsrom.

Passasjerene har krav på disse tjenestene helt til de igjen blir tilbudt transport til sitt reisemål.

Les også: Europas høyeste skyskraper åpner på fredag (ABC Nyheter)

Derimot gjelder ikke plikten til å betale en kompensasjon for innstillingen hvis årsaken er slike omstendigheter som flyselskapet ikke kan unngå, uansett hvor godt det er forberedt.

Ryanair får påpakning

Saken EU-domstolen behandlet konkret, dreide seg om to passasjerer som skulle fly med Ryanair fra Faro i Portugal til Dublin i Irland 17. april 2010. Da var luftrommet over deler av Europa stengt fra 15. til 22. april på grunn av soten fra vulkanutbruddet på Island.

Ryanair tilbød verken kost og losji, og passasjerene krever i ettertid kostnadene sine refundert. EU-domstolen uttaler at flyselskap som ikke oppfyller plikten til kost og losji, i ettertid må refundere kostnader innenfor rimelighetens grenser.

Forvirret? Dommen titles som følger:

Luftfartsselskabet skal sørge for forplejning til og indkvartering af de passagerer,
hvis flyafgang aflyses på grund af usædvanlige omstændigheder, såsom lukningen
af luftrummet efter vulkanen Eyjafjallajökulls udbrud.

Les mer om dommen hos EU-domstolen (på dansk)

Les også: Flyselskapene du helst VIL bli forsinket fra