Etter 11. september-terroren ble det innført 100 prosent utført sikkerhetskontroll av alle reisende på alle europeiske flyplasser. Foto: COLOURBOX.COM
Etter 11. september-terroren ble det innført 100 prosent utført sikkerhetskontroll av alle reisende på alle europeiske flyplasser. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer

Disse flyreglene kom etter 11. september 2001

Her ser du endringene.

Publisert
Sist oppdatert

Terrorangrepene i New York 11. september 2001 sjokkerte en hel verden. I dag er det 10 år siden, og mye har endret seg siden den gang, spesielt i flybransjen. Plutselig ble det litt mer forvirrende for passasjerer å fly enn tidligere.

Husker du hvordan det var før, og hva som kom til av regler i årene som fulgte etter 11. september 2001? Her er de mest sentrale tiltakene som kom som følge av terrorangrepene:

– Det mest synlige tiltaket var at vi fikk 100 prosent sikkerhetskontroll av alle reisende på alle europeiske flyplasser. I forbindelse med dette ble det innført en felles europeisk standard for gjennomførelsen. Det ble stilt krav til opplæring av sikkerhetspersonell som skulle gjennomføre sikkerhetskontroll og det ble stilt krav til teknisk utstyr, sier Marit Kvarum, seniorrådgiver i Luftfartstilsynet, til DinSide.

I kjølvannet av dette utdanner EU-kommisjonen sine egne inspektører, som gjennomfører inspeksjoner på europeiske lufthavner for å sikre felles gjennomføring av regelverket, ifølge Kvarum.

Les også: Ny regel fra 15. mars 2011: Flypassasjerer må bevise at de skal reise

Alle ble sikkerhetskontrollert

Før terrorangrepet var sikkerhetskontrollen stort sett bare for passasjerene. Men det ble det brått slutt på.

– Etter 11. september 2001 ble også alle besetningsmedlemmene på flyene, altså flygere og kabinpersonell, sikkerhetskontrollert, forteller Kvarum.

Men det var langt fra den eneste endringen.

– En annen direkte konsekvens av 11. september var innføringen av ”one-stop-security”, som innebærer at du bare blir sikkerhetskontrollert en gang dersom du skal reise til flere destinasjoner i Europa. Dette betyr at du på en reise fra Hammerfest til London, bare vil bli kontrollert i Hammerfest selv om du mellomlander både i Tromsø og Oslo, forklarer Luftfartstilsynets seniorrådgiver.

Les også: 26. juni 2004: USA strammer til passkravene
Les også: 1. oktober 2005: Norge får biometriske pass

Snart fire år siden væskeforbudet

Men hva med væskeforbudet, tenker du kanskje? Det kom faktisk flere år senere, nærmere bestemt 6. november 2006, og er ikke et resultat av 11. september.

<strong></b>Væskeforbud:</strong></b> Væskeforbudet kom som en direkte konsekvens av et planlagt terrorangrep på et fly fra London i 2006. Foto: Colourbox
Væskeforbud: Væskeforbudet kom som en direkte konsekvens av et planlagt terrorangrep på et fly fra London i 2006. Foto: Colourbox Vis mer


– Væskeforbudet kom som en direkte konsekvens av et planlagt terrorangrep på et fly fra London i 2006. Terroristene ble avslørt før de rakk å sprenge flere fly i luften ved hjelp av bomber laget av flytende væske, sier Kvarum i Luftfartstilsynet.

Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med flytende væske i håndbagasjen, men det er likevel åpnet for å ta med små mengder væske.

Her er unntakene:

  • Væske må være i beholdere på inntil 100 milliliter hver. Beholdere som rommer mer enn 100 ml kastes uavhengig av hvor mye væske de inneholder.
  • Beholderne er plassert i en gjennomsiktig, gjenlukkbar plastpose med kapasitet på høyst en liter.
  • Eksempler på væske: vann, brus, vin, smørepålegg, gelè, krem, deodorant, parfyme, lipgloss, mascara, tannkrem, barberskum, spraybokser, lighter og gjenstander med lignende konsistenser. Kilde: osl.no
  • Les også: Snart slutt på væskeforbudet?

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer