Norwegian sliter

Dine CashPoints kan gå tapt

Dersom Norwegian går konkurs, kan det spøke for dine CashPoints.

SLITER: Skulle Norwegian gå konkurs, kan det spøke for det du har av CashPoints i selskapet. Foto: NTB
SLITER: Skulle Norwegian gå konkurs, kan det spøke for det du har av CashPoints i selskapet. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Mandag ble det klart at Norwegian permitterer ytterligere 1600 ansatte etter at regjeringen mandag sa nei til ekstra krisehjelp til selskapet, skriver Børsen.no.

Flyselskapets konserndirektør utelukker ikke at det kan gå mot konkurs for flyselskapet.

Norwegian selv sier til Dinside at de jobber døgnet rundt for å komme seg gjennom denne krisen.

Hvis de ikke lykkes, kan det spøke for dine oppsparte CashPoints i selskapet.

CashPoints kan gå tapt

- Status nå er at vi fortsatt flyr på flere ruter i Norge og jobber døgnet rundt for å komme oss igjennom denne krisen. CashPoints er gyldige fram til slutten av det året du utførte kjøpet, og ytterligere to år. Poeng opptjent i år vil for eksempel være gyldige til 31. desember 2022, forteller kommunikasjonsrådgiver Christer Baardsen i Norwegian til Dinside.

Pia C. Høst, leder for Forbrukerrådets forbrukerdialog, sier til Dinside at det ikke er grunn for kundene til å frykte at de mister sine oppsparte CashPoints ved økonomiske problemer hos flyselskapet, så lenge selskapet overlever de utfordringene de har.

- Da tilhører poengene kunden, som kan bruke dem etter avtalte vilkår, sier Høst.

Saken er en annen ved en konkurs.

- Kan kundene da kreve å få utbetalt sine CashPoints?

- Ved en konkurs stiller det seg annerledes. Da vil ikke cash points være noe verdt og de oppsparte poengene og verdien av disse går tapt, sier Høst.

Velg refusjon ved kanselleringer

Høst sier videre at CashPoints er noe Norwegian tilbyr som et alternativ til refusjon ved kansellerte reiser.

- Kunder som per i dag har flybilletter til reiser som blir kansellert – hva råder dere dem til å gjøre?

- Forbrukerrådet har gjennom hele coronaperioden anbefalt forbrukere å velge refusjon framfor vouchere eller CashPoints ved kansellerte reiser. Det mener vi fortsatt er det beste, understreker Høst.

Årsaken til dette er at kunden da har krav på å få tilbake pengene sine tilbake innen sju dager etter at du har sendt kravet, forklarer hun.

Å velge CashPoints anbefaler hun kun hvis forbruker har tro på at selskapet vil overleve, har råd til å tape pengene og synes det er fristende med en tilgodelapp eller poeng som tilsvarer beløpet de har betalt inn eller mer.

Det er også greit å ta i betraktning at regjeringen for tiden fraråder innenlandsreiser, og at det med unntak av noen regioner i Finland, kun er røde land i hele Europa basert på FHIs reiseråd.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer