Detur

www.detur.no

Detur
Detur
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Prisinformasjon:
Du finner prisinformasjon via bestillingsverktøyet. Her må du imidlertid gjennom fire operasjoner før du får sett prisen på reisen – tungvint.

Informasjon om reisemålet:
Du finner informasjon om reisemålet gjennom linken ”våre reiser”. Under hvert enkelt reisemål finner du alle hotellene listet – og klikker du på dem, får du informasjon om hotellet.

Vær forberedt på å bli språkschizofren – overskriftene er på engelsk, mens teksten er på norsk. Under omtalene av mange av hotellene er det linket til hotellenes hjemmeside, hvor du kan få mer informasjon om hotellet. Det er bilder av noen av hotellene, men ikke av alle. Vi blir svært skeptisk til informasjonen vi blir presentert for når vi finner ett og samme bilde under informasjonen til to forskjellige hoteller.

Brukervennlighet:
Telefonnummer til Detur er plassert på inngangssiden, og dermed svært lett å finne. Bestilling av restplasstilbudene er håpløst (se mer beskrivelse i punktet om restplasser). Bestillingsverktøyet krever mye klikking og skifte av skjermbilder, og er tungvint å bruke. Det er heller ikke positivt for brukeropplevelsen når vi klikker på linker som lover informasjon om spesielle behov, eller avgangsdager og reisemål – og så blir vi presentert for blanke sider.

Headingene kunne vært selvforklarende, dersom de hadde ledet til det man forventer. Vi har tidligere bemerket at ”aktuelle tilbud” leder inn til restplasser. Under ”Nyheter” forventer vi nyheter – men finner leserbrev.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Internettbestilling:
Du kan bestille via Internett, og får da en internettrabatt pålydende 100 kroner per person – dersom du bestiller fullpristur.

Restplasser:
Detur har restplassliste, men den skjuler seg bak headingen ”aktuelle tilbud”. Aktuelle tilbud kan være så mangt – man trenger ikke nødvendigvis forbinde det med restplasser. Listen er ikke selvforklarende – hva betyr det egentlig når det står et lite hus foran prisen? Du må inn på bestillingsskjemaet for å kunne bestille reisen, og her må du plotte inn all innformasjon og søke etter reisen før du får noen som helst informasjon, og før du får bestilt. Prisen på reisen får du ikke opp før ved fjerde skjermbilde, og da har du gjort så mange valg at du er garantert ikke å finne den aktuelle reisen til den aktuelle prisen du er ute etter. Håpløst.

Totalvurdering:
Villedende linker som gjør at vi forventer noe annet enn vi får. Tungvint bestillingssystem, vanskelig tilgjengelige priser, språkschizofreni, samme bilde som illustrerer forskjellige hoteller, restplassliste med symboler uten forklaring og tilbud som er nesten umulig å finne igjen dersom du ønsker å bestille reisen via bestillingssystemet på Internett. Et lite pluss for rabatt ved internettbestilling, men det spørs om du greier å bestille på nettet.

Terningkast: 2