Ingvill Fløystad har travle dager i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.
Ingvill Fløystad har travle dager i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.Vis mer

Dette kan du klage på

Støv i skapene og en gaffel for lite...

Hva kan du egentlig klage på? Ingvill Fløystad i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser har tidligere fortalt til DinSide at mange klager heller mot å være bagateller.

- Folk klager for eksempel på bulkete kasseroller og støvete terrasser, sier Fløystad.

Selv om nemnda er forpliktet å behandle alle klager de får inn, er det ikke alt du kan regne med å få igjen penger for.

Det som ikke står i katalogen

Du kan ikke regne med å få penger igjen på grunn av støy på et reisemål som i katalogen er notert som livlig, trafikkert og med mange utesteder. Om det er nedslitte rom på et hotell som ut fra beskrivelsen skal være slitt, eller når det er kaldere i været enn hva som står i katalogen er det heller ikke noe å hente. Kort fortalt får du kompensasjon for negative forhold som ikke står notert i katalogen.

Kravene må rettes mot vesentlige forhold ved reisemålet som ikke er beskrevet eller som er dårligere enn beskrevet. Er hotellet av lavere standard? Er det byggearbeider der som du ikke har fått vite om? Er bassenget stengt selv om du har bestilt hotell med basseng? Dette er eksempler på forhold som det kan lønne seg å klage på.

Flyforsinkelser

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Også flyforsinkelser kan du klage på. Vanligvis kan forsinkelser regnes som mangler om du er mer enn åtte timer for sent når turen varer åtte dager eller mindre, og mer enn tolv timer når turen varer mer enn åtte dager. Fristen dobles om forsinkelsen skyldes tiltak fra luftfartsmyndigheter, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre forhold som arrangøren eller transportøren ikke har kontroll over.

Merk deg imidlertid at arrangørene kan endre flytider både til reisemålet og hjem igjen, uten at det automatisk betyr at du har krav på penger igjen.

Historier fra virkeligheten

Hver uke kan du se resultatet av saker fra Reklamasjonsnemnda på DinSide Reise. Her er noen eksempler fra det siste året.

Penger tilbake


Avslag på krav

Tilbake til hvordan du klager her.