Dette kan du klage på

Det er egentlig ganske enkelt - det som ikke står i avtalen (som regel betyr det katalogen), og forsinkelser. Det er hva du kan klage på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Flyforsinkelser er av forholdene du kan klage på, men ikke om du for eksempel blir en time for sent hjem. Foto: Karoline
Flyforsinkelser er av forholdene du kan klage på, men ikke om du for eksempel blir en time for sent hjem. Foto: Karoline Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I 2002 mottok Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser i underkant av 400 klager. Gjennomsnittlig behandlingstid var åtte måneder. Til dem klager du om du ikke blir enig med turoperatøren.

Du kan klage på forhold som anses som mangler ved avtalen mellom deg og tjenesteyteren du handler med - i disse tilfeller en reiseoperatør som defineres under lov om pakkereiser. Om reisen ikke er i tråd med det som opprinnelig er avtalt mellom deg og reiseoperatøren, har du grunn til å klage.

1: Det som ikke står i katalogen
Du kan ikke regne med å få penger igjen på grunn av støy på et reisemål som i katalogen er notert som livlig, trafikkert og med mange utesteder. Om det er nedslitte rom på et hotell som ut fra beskrivelsen skal være slitt, eller når det er kaldere i været enn hva som står i katalogen er det heller ikke noe å hente. Kort fortalt får du kompensasjon for negative forhold som ikke står notert i katalogen.

Kravene må rettes mot vesentlige forhold ved reisemålet som ikke er beskrevet, eller som er dårligere enn beskrevet. Er hotellet av lavere standard? Er det byggearbeider der som du ikke har fått vite om? Er bassenget stengt selv om du har bestilt hotell med basseng? Mangler rommet balkong selv om katalogen sier at alle rom har balkong? Er din betalte havutsikt kun tilgjengelig i drømme? Dette er eksempler på forhold som det kan lønne seg å klage på.

2: Flyforsinkelser
Også flyforsinkelser kan du klage på. Vanligvis kan forsinkelser regnes som mangler om du er mer enn åtte timer for sent når turen varer åtte dager eller mindre, og mer enn tolv timer når turen varer mer enn åtte dager. Fristen dobles om forsinkelsen skyldes tiltak fra luftfartsmyndigheter, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre forhold som arrangøren eller transportøren ikke har kontroll over.

Merk deg imidlertid at arrangørene kan endre flytider både til reisemålet og hjem igjen, uten at det automatisk betyr at du har krav på penger tilbake.

  • Tilbake til hovedartikkelen