Vy-trøbbel?

Dette har du krav på når toget er forsinket

Ny undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at nesten ingen vet hva de har krav på dersom toget er forsinket. Det kan bety mange tapte kroner.

SVÆRT FÅ KLAGER: Det er kun 6 prosent som er klar over hvilke rettigheter de har dersom toget er forsinket, viser ny undersøkelse. Foto: NTB Shutterstock
SVÆRT FÅ KLAGER: Det er kun 6 prosent som er klar over hvilke rettigheter de har dersom toget er forsinket, viser ny undersøkelse. Foto: NTB ShutterstockVis mer

Du vet sikkert hva du har krav på dersom flyet ditt er forsinket eller innstilt, men vet du hva du har krav på dersom det samme skjer med toget?

En fersk undersøkelse gjort av Forbrukerrådet viser at svært få av oss vet at du kan ha krav på å få refundert inntil hele billettprisen dersom toget ditt er forsinket.

I undersøkelsen ble tusen nordmenn ble spurt om hva de har krav på når toget er forsinket, og kun 6 prosent av disse visste hva de faktisk hadde krav på.

Over halvparten tror ikke de har krav på noe som helst.

Dette har du krav på

– Etter regelverket har du krav på 25 prosent refusjon av billettprisen når du kommer over én time for sent til ankomststedet, og 50 prosent refusjon når du er minst to timer forsinket, sier jurist Thomas Iversen hos Forbrukerrådet.

Dersom du reiser med Vy, gir de deg ifølge Iversen 50 prosent refusjon av billettprisen ved forsinkelse på en time eller mer på langdistansetogene, og ved forsinkelse på minst på 30 minutter på de kortere strekningene.

- Er toget innstilt eller mer enn en time forsinket avgang, har du krav på refusjon av hele billettprisen eller å bli booket om til en annen avgang, sier Iversen.

Han legger også til at det er egne regler for periodekort og Flytoget.

En av tusen klager

Iversen sier at det var 78 millioner påstigninger på norske tog i 2018, og punktligheten var på 88,7 prosent. Dette betyr at 8,8 millioner reisende opplevde forsinkelser.

- Av disse var det 10.172 som klaget. Det utgjør 1,15 promille, forteller Iversen.

Han mener at når kun en av tusen som opplever togtrøbbel klager, betyr det at dagens regler er for lite kjent.

Enkelt å be om pengene tilbake

Vår egen teknologiredaktør i Dinside, Pål Joakim Pollen, pendler fra daglig mellom Rygge og Oslo. For en tid tilbake måtte han be om privat skyss hjem, på grunn av togforsinkelser. Han valgte derfor å klage på opplevelsen.

Han ble overrasket over resultatet.

I løpet av noen få tastetrykk på telefonen var klagen sendt inn, og noen dager senere fikk han beskjed om at klagen var innvilget, og beløpet ble betalt tilbake.

Det er imidlertid enklest å klage dersom du har kjøpt togbillett via Vy-appen: Da kan du sende klagen via appen, og Vy har da også oversikt over togturene du har kjøpt billett til, og om det har forekommet forsinkelser på akkurat disse turene.

Dersom du har periodekort blir det litt mer innviklet, og du må be om refusjon etter at det har utløpt, og fylle ut et annet skjema.