Dette gjør flyselskapene med den nye flypassasjeravgiften

Forbrukerrådet forventer at du skal få pengene refundert om du har betalt for mye i avgifter. Men SAS, Norwegian og Widerøe vil verken etterfakturere eller refundere.

FLYSELSKAPENE VIL IKKE ETTERFAKTURERE: Den nye flypassasjeravgiften betyr at det blir mindre å betale for deg som reiser i Europa, men mye mer for deg som reiser utenfor Europa. Men hverken SAS, Norwegian eller Widerøe kommer til å etterfakturere eller å refundere penger til kunder som allerede har kjøpt billett med «gammel» flypassasjeravgift, når den nye flypassasjeravgiften trer i kraft 1. april. Foto: NTB scanpix
FLYSELSKAPENE VIL IKKE ETTERFAKTURERE: Den nye flypassasjeravgiften betyr at det blir mindre å betale for deg som reiser i Europa, men mye mer for deg som reiser utenfor Europa. Men hverken SAS, Norwegian eller Widerøe kommer til å etterfakturere eller å refundere penger til kunder som allerede har kjøpt billett med «gammel» flypassasjeravgift, når den nye flypassasjeravgiften trer i kraft 1. april. Foto: NTB scanpixVis mer

Nylig kunne Finansdepartementet fortelle at den nye flypassasjeravgiften er vedtatt og at den vil trå i kraft med virkning fra 1. april.

Den nye flyavgiften skiller på hvor du skal fly:

For reiser i Europa vil flypassasjeravgiften bli 9 kroner lavere enn tidligere, mens den økes med 116 kroner for deg som skal reise utenfor Europa.

I dag har flypassasjeravgiften én sats (84 kroner) for alle flyginger fra norske lufthavner, uavhengig av lengde. Fra 1. april blir satsen 75 kroner per passasjer for reiser med sluttdestinasjon i Europa og 200 kroner for alle andre flyginger.

Men hva med deg som allerede har kjøpt billett, med avreise etter 1. april? Vil du bli avkrevd etterbetaling, dersom du er av dem som skal reise utenfor Europa? Eller vil du som skal reise innen Europa få pengene refundert?

Vi har spurt de norske flyselskapene SAS, Widerøe og Norwegian hva de vil gjøre med etterbetaling og eventuell refusjon. Hva de svarer, kan du lese nedenfor.

Gull fra arkivet: Vi festet kameraer på en koffert, for å se innsiden av det kompliserte bagasjesystemet på flyplassen! Se flere ferske reisesaker på http://www.dinside.no/reise/ Video: Per Ervland Vis mer

Norwegian etterfakturerte i 2016, men ikke nå

Da flypassasjeravgiften ble innført i 2016, førte det til mye rabalder: Ryanair trakk seg ut av Rygge flyplass og NHO Luftfart klagde avgiften (egentlig unntaket i avgiften) inn for ESA-domstolen.

I tillegg ble det mye bråk rundt Norwegian, som valgte å etterfakturere avgiften til kunder som allerede hadde kjøpt billetter, men med avreise etter datoen for da avgiften ble innført. Dette førte til reaksjoner både fra reisebyråene som måtte kreve inn avgiften og fra passasjerer, som klagde inn kravet til flyklagenemnda.

Når avgiften nå justeres, rammes Norwegian i stor grad av de høyere avgiftene, med sine mange langdistanseflyginger, i motsetning til for eksempel Widerøe som kun har flyr på kortdistanse.

Men denne gang vil ikke Norwegian etterfakturere kundene sine:

- Vi vil ikke foreta oss noe overfor passasjerer som har kjøpt billetter før 1. april og med avreise fra og med 1. april når endringene i flypassasjeravgiften trer i kraft, sier Astrid Mannion-Gibson, senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.

Hun sier videre at avgiftsøkningen er dårlig nytt, også for turistnæringen i Norge:

- Vi synes det er positivt med redusert avgift på flyginger i Europa, men avgiftsøkningen på interkontinentale flyginger er dårlig nytt fordi det vil kunne påvirke etterspørselen fra eksempelvis amerikanske turister som i økende grad legger ferien sin i Norge. Om lag 100 000 amerikanere flyr direkte med Norwegian til Norge i året, noe som bidrar til økt omsetning og verdiskaping i turistnæringen, ikke minst i distriktene, uttaler Mannion-Gibson til Dinside.

SAS: - Tar det på vår kappe

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier til Dinside at SAS ikke vil foreta verken etterfakturering eller refusjon av avgiften fra sine kunder som allerede har kjøpt billett med reise etter 1. april.

- Det gjorde vi ikke forrige gangen, da avgiften ble innført, og vi gjør det heller ikke nå. For passasjerene vil man se lite til følgene av denne omleggingen, sier Johansen til Dinside.

Han sier videre at det heller ikke er slik at flybillettprisen endrer seg, selv om den nye avgiften er oppdatert i bookingen.

- Vi har sagt er at vi ikke har mulighet til å ta inn kostnadene fra de høye avgiftene på billettene, så vi er nødt til å ta det på vår regning, sier han, og understreker at de fleste avgiftene absorberes inn i prisen.

- Men denne avgiften utgjør 2 milliarder kroner i året for norske flyselskap. Så det er klart at det vil merkes. Men vi tar det på vår kappe, sier informasjonssjefen, og poengterer vider at dette er en stor ekstrabelastning for flyselskapene som investerer store summer i biodrivstoff og miljøvennlige fly.

Widerøe: - Vil ikke refundere mellomlegget

For Widerøes del vil de nye avgiftene bety en avgiftslettelse, ettersom de kun flyr i Norge og Europa.

Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe, sier til Dinside at de likevel er skuffet over at den nye avgiften ikke tar høyde for hvor lang flygingen er; den er den samme om du flyr i Norge eller til Kanariøyene:

- Ja, dette vil bety en viss grad av avgiftslette for oss, men vi er likevel skuffet over at det ikke er innført en større differensiering mellom tilbakelagt distanse og avgiftsnivået. Det er i dag, og vil fra 1. april ikke være noen forskjell om en reiser mellom Vadsø og Kirkenes eller Tromsø og Las Palmas. En differanse på mange tusen kilometer, uttaler Solli.

For Widerøes del er det utelukkende snakk om lavere avgifter, men dette vil ikke kundene få refundert:

- På samme måte som vi ikke etterfakturerte våre kunder da flypassasjeravgiften ble innført, vil vi ikke refundere mellomlegget når avgiften nå reduseres. En atskillig større konsekvens den gangen avgiften ble innført, sier Solli til Dinside.

Forbrukerrådet: Forventer at de refunderer kundene

Pia C. Høst, leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet, poengterer overfor Dinside at avgiftsendringen fra 1. april vil gjelde både økte og reduserte satser for dem som allerede har bestilt billetter, og at det er flyselskapene som har ansvar for å kreve inn avgiften.

- Forbrukerrådet forventer at de passasjerene som har betalt for mye etter nye satser får dette kreditert automatisk, uten å måtte be om det, sier Høst.

Når det gjelder eventuelle krav om etterfakturering, sier hun at dette må skje i dialog med kunden, som må få kunne velge betalingsmåte:

- Vi forventer at de selskapene som velger å etterfakturere kundene sine legger opp til en betalingsløsning hvor kunden selv kan velge betalingsmiddel. Selv om selskapene har mulighet til å justere prisene på grunn av endringer i avgiftsnivået, skal forbrukeren ha mulighet til å velge betalingsmiddel, sier Høst.