FLYPROBLEMER: Å bli sittende fast på flyplassen kan være både kjedelig og dyrt. Heldigvis har du rett på erstatninger, og nekter flyselskapet å følge reglene, kan du klage videre til Transportklagenemnda. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FLYPROBLEMER: Å bli sittende fast på flyplassen kan være både kjedelig og dyrt. Heldigvis har du rett på erstatninger, og nekter flyselskapet å følge reglene, kan du klage videre til Transportklagenemnda. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Forsinket eller kansellert fly? Klag og oppfyll kravene dine

Dette får nordmenn tilbake fra flyselskapene

Flyselskapene må gjøre opp for forsinkelser og kanselleringer.

Også i sommer har det vært mye bråk rundt flyselskapene, med kansellerte og forsinkede fly og alt som hører til.

Men slike problemer utløser rettigheter. Først og fremst penger – du kan selv sjekke ved å bruke Forbrukerrådets guide nederst i artikkelen.

Et sett med felleseuropeiske regler sikrer standarderstatninger for ulike scenarioer, blant annet på grunnlag av hvor store forsinkelser du opplevde og hvor langt du reiste. I tillegg til erstatning for utgifter til for eksempel hotell.

Dessverre er ikke alle flyselskaper like flinke til å alltid følge reglene. Men når flyselskapet nekter, kan du gå videre til Transportklagenemnda Fly. De kan ikke kreve at flyselskapet gjør som de sier, men de fleste seriøse aktørene følger vedtakene.

Og for å få et bilde av alt du kan klage på og få medhold i, har vi funnet fem vedtak fra denne sommeren som viser at ja – det nytter å klage.

#1: Erstatning for forsinket fly

Klager forteller: Skulle fly fra Oslo til Mehon på Mallorca, ble fire timer forsinket. Fikk tilbud om 250 euro i erstatning, men mener han har krav på 400 euro.

Flyselskapet mener: Flyselskapet har bare uttalt seg på spansk, noe nemnda ser bort fra, da de krever engelsk eller norsk.

Nemnda bemerker: EU-reglene gir krav på en standarderstatning på 400 euro ved forsinkelser på over tre timer, om ikke «ekstraordinære omstendigheter» har forekommet. Dette har ikke flyselskapet dokumentert.

Vedtatt erstatning: 400 euro

#2: Erstatning for kansellert fly

Klager forteller: Et fly fra Oslo til Amsterdam ble kansellert, noe den reisende fikk vite seks timer før avgang. Han ble booket om til et fly dagen etter, og måtte sørge for overnatting og transport til hotellet selv.

Flyselskapet mener: Da flyvningen ble kansellert på grunn av værforhold, mener de at kanselleringen ikke gir krav på erstatning.

Nemnda bemerker: Nemnda mener flyselskapet ikke dokumenterer godt nok at været var grunnen til kanselleringen, og at klageren derfor har krav på standarderstatningen på 250 euro. De mener at flyselskapet dessuten må erstatte transport og hotellovernatting.

Vedtatt erstatning: 250 euro + ukjent sum

#3: Erstatning for forsinket bagasje

Klager forteller: På vei fra Oslo til Aberdeen ble bagasjen forsinket.

Flyselskapet mener: De har ikke uttalt seg til nemnda, og nemnda tar da utgangspunkt i det de har av annet materiale.

Nemnda bemerker: Du kan få erstattet det du må kjøpe som følge av forsinket bagasje. Men i dette tilfellet har ikke klageren kommet med noen dokumentasjon på eventuelle økonomiske tap. Likevel viser nemda til EU-domstolen, som har bestemt at man kan få erstatning uansett – en såkalt ikke-økonomisk erstatning for tort og svie.

Vedtatt erstatning: 1.000 kroner

FORSINKET BAGASJE: Kommer ikke bagasjen fram, har du krav på erstatning. Selv når du ikke har tapt noe. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#4: Erstatning for ruteendringer

Klager forteller: Bestilte reise fra Bergen til Lisboa. Endringer i ruta ble ikke informert om før fem måneder senere; under to uker før avreise. Endringene førte til blant annet til ekstra overnatting og åtte timers venting.

Selskapet mener: Nettsiden som solgte billettene påpeker at de bare er mellommenn, formidlere av flyreiser, og at vilkårene deres sier at de ikke tar ansvaret for ruteendringer. De mener flyselskapet må ordne opp.

Nemnda bemerker: EU-reglene sier at ruteendringer må informeres om minst to uker i forveien. Det er flyselskapet, ikke formidleren, som har ansvaret for å betale erstatningen om så ikke skjer – men flyselskapet kan be om disse pengene tilbake fra formidleren om de har skylda. Nemnda anbefaler at formidleren derfor betaler pengene direkte til den reisende – pluss utgifter for mat og drikke som følge av ruteendringen.

Vedtatt erstatning: 400 euro per reisende + 1.131 kroner for mat

#5: Erstatning av skatter og avgifter ved sykdom

Klager forteller: Tre nordmenn skulle fly fra Rygge til Palma de Mallorca, men måtte kansellere etter sykdom. De fikk ikke refundert skatter og avgifter slik de mente å ha krav på.

Flyselskapet mener: Flyselskapet mener kundene aldri betalte skatter og avgifter på billettene.

Nemnda bemerker: Nemda mener man har krav på skatter og avgifter tilbakebetalt på billetter som ikke brukes – selv når de ikke er refunderbare. Flyselskapet skal ha dokumentert at dette ikke var betalt på turen ned, men ikke dokumentert dette for returen. Nemnda anbefaler at de tilbakebetaler skatter og avgifter på disse billettene.

Vedtatt erstatning: Blir ikke spesifisert

Dette er altså enkeltsaker til inspirasjon, men vil du sjekke dine rettigheter for din reise, anbefaler vi denne guiden fra Forbrukerrådet:

.