Trafikkulykker i sommerferien

Dette er verstingene i trafikken

Trygg Trafikk: - Det største problemet på veiene er at de fleste tror at vi er «verdensmestere».

AGGRESSIV KJØRING: Det er én sjåførgruppe som tar flere farlige sjanser i trafikken enn andre grupper, ifølge Trygg Trafikk. Foto: NTB Scanpix.
AGGRESSIV KJØRING: Det er én sjåførgruppe som tar flere farlige sjanser i trafikken enn andre grupper, ifølge Trygg Trafikk. Foto: NTB Scanpix. Vis mer

Det er to ting som er ganske sikkert for årets sommerferie her hjemme: Det vil knapt komme turister fra andre land til Norge, men det blir en økning av nordmenn på norske veier.

- Flere folk på veiene øker risikoen for flere ulykker, sier Ingrid Trømborg, kommunikasjonssjef hos Trygg Trafikk.

De vanligste årsakene til ulykker på veiene er høy fart og uoppmerksomhet. Her er det ifølge Trømborg én gruppe sjåfører som troner på versting-toppen.

VERSTING: Her bulkes det mest. Bilder: NTB Scanpix og Dagbladet / Arkivfoto. Vis mer

Kritiserer andre - grisekjører selv

- Den typiske «verstingen» er trolig en middelaldrende mann med relativt ny bil som skal på fritidstur til hytta eller båten, og som lar utålmodigheten ta overhånd, sier kommunikasjonssjefen.

- Det største problemet på veiene er nok at de fleste av oss tror vi er «verdensmestere». Og ofte kritiserer vi heller andre trafikanter for deres håpløse kjøring, legger hun til.

Å være utålmodig på veien, resulterer gjerne i at man tar risikable valg, mener Trømborg.

- I en 70-sone er det mange som tenker at her kunne det vært 80- eller 90-grense. Men årsaken til at fartsgrensa er 70 km/t, er nettopp at sjansen for å overleve en frontkollisjon i 70 km/t er veldig mye større enn om farten økes til 80 km eller 90 km. Menneskets tåleevne er den samme selv om bilene er blitt mer kollisjonssikre, understreker hun.

INGRID TRØMBORG: Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk.
INGRID TRØMBORG: Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk. Vis mer

Et annet punkt Trømborg mener at er verdt å merke seg, er at mange elbiler har høy motoreffekt – og dertil kraftigere akselerasjon:

- Det kan derfor friste elbilsjåfører å foreta risikable forbikjøringer på relativt korte strekninger og dermed utsette seg selv og andre for risiko, mener hun.

- Det viktigste er at hver og en av oss går i oss selv, kjører oppmerksomt, er rusfri og holder seg innenfor fartsgrensen, legger hun til.

Flest ulykker på sommeren

I år har utrykningspolitiet tatt 20 prosent flere bilførere på norske veier for grove fartsovertredelser enn foregående år, opplyser UP-sjef, Steven Hasseldal.

STEVEN HASSELDAL: Sjef i Utrykningspolitiet. Foto: UP.
STEVEN HASSELDAL: Sjef i Utrykningspolitiet. Foto: UP. Vis mer

- Vi vet at flest trafikkulykker skjer om sommeren. Det er vanskelig å forutse hvordan denne sommeren vil bli, men vi frykter at vi år kan få flere ulykker enn i fjor dersom fartsnivået holder seg høyt videre inn i ferien, sier Hasseldal til Dagbladet.

108 personer omkom på veiene i 2019, ifølge SSB. 72 prosent av de omkomne var menn. 565 personer ble hardt skadd.

- I 41 prosent av alle dødsulykkene i 2018 var fart en medvirkende årsak, opplyser Hasseldal videre.

I snitt har 115 personer blitt drept i trafikkulykker de siste fem åra, mens 636 har blitt hardt skadd.

Ikke vant med kjøretøyet

En annen årsak til at det er flere trafikkulykker på sommeren enn ellers i året, er at flere nordmenn velger kjøretøy de ikke er spesielt vant med fra før av, som MC og bobil, opplyser Trømborg.

- Som motorsykkelfører er du spesielt utsatt hvis ulykken inntreffer, vi har hatt fem dødsulykker på MC bare nå i juni. For å kjøre MC, er det viktig å trene mye på forhånd, slik at man har nok mengdetrening for lengre turer. Det er også viktig å senke farten før sving, sier hun.

- De fleste ulykker skjer fordi motorsykkelen har for høy fart inn i svingen slik at føreren mister kontroll og kjører av veien. Det får svært ofte alvorlige følger, fortsetter Trømborg.

Bobil er ei hytte på hjul og oppleves som fleksibelt og praktisk for mange. Men bobiler har lavere sikkerhet enn vanlige personbiler og konsekvensene vil bli større i en kollisjon, ifølge kommunikasjonssjefen.

I tillegg er en bobil ofte full av løse deler, og alle små ting som nesten ikke veier noe, kan bli dødsvåpen i en kollisjon. Trømborg har dermed følgende råd til bobilførere:

- Fest alt, både mennesker, dyr og ting. Trygg Trafikk vil også råde ferske bobilførere om å trene først, lære bobilen å kjenne, for den er stor og tung og reagerer annerledes enn en personbil ved oppbremsing og i sving.

Det tryggeste valget

Er du opptatt av å kjøre forsiktig og ansvarlig, har du likevel ingen kontroll på hvordan andre trafikanter ter seg på veiene. Helt uten risiko vil du aldri være i trafikken selv om du «gjør alt rett».

- Det som er vanskeligst å sikre seg mot er at noen kjører i ruspåvirket tilstand eller er uoppmerksomme slik at de kommer over i motsatt kjørefelt, sier Trømborg.

Det aller beste rådet hvis du vil unngå andre trafikanter, er derfor ganske åpenbart:

- Hold deg hjemme.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!