AFIS-fullmektig Ann Mari Hilsund sitter i Bodø og skal håndtere lufttrafikken på Verøy i testperioden. Snart skal også Røst overvåkes derfra. Foto: Avinor
AFIS-fullmektig Ann Mari Hilsund sitter i Bodø og skal håndtere lufttrafikken på Verøy i testperioden. Snart skal også Røst overvåkes derfra. Foto: AvinorVis mer

Dette er et fjernstyrt flytårn

Flytårnet for Værøy er flyttet til Bodø, 85 kilometer unna flyplassen. Snart flytter også Røst etter.

Avinor har startet testingen av fjernstyrte flytån. Hittil er det ett flytårn det gjelder, der Værøy fjernstyres fra Bodø. Enda ett står på trappene.

LES OGSÅ:

Dette er del av et EU-program, og testperioden vil vise hvorvidt og i hvilken grad fjernstyringen eventuelt kan benyttes for flere lufthavner.

– Vi tar med oss erfaringene og ser hvordan vi kan gå videre med det. Den store muligheten ligger i når man kan drive flere tårn fra ett sted, fra to til kanskje ti eller 20 tårn, da kan man drive mye mer effektivt, sier Kristian Løksa, kommunikasjonsrådgiver i Avinor, til DinSide.

Vi har besøkt flytårnet på OSL: Se hva som skjer 91 meter over bakken på Gardermoen

Dette er tårnet

Det fjernstyrte tårnet er allerede i gang. Siden siste uken i november har bemanning ved Bodø Lufthavn stått for overvåking og betjening av tårnet på Værøy Helikopterhavn.

På Værøy er det montert 14 HD-kameraer, zoom-kamera, IR-kamera og mikrofoner på en mast ved helikopterhavnen. Derfra overføres signalene til en såkalt AFIS-arbeidsposisjon (AFIS - Aerodrome Flight Information Service/lokal flygeinformasjonstjeneste) lokalisert på Bodø Lufthavn. Her er det fullmektig Ann Mari Hilstad som skal håndtere lufttrafikken gjennom en testperiode.

– Ut fra hva vi har sett så langt, har jeg stor tro på dette. Lyd og bilde er så bra at det nesten oppleves som å stå i et virkelig tårn. I tillegg har vi både bevegelse- og radartracking av fly rett i skjermbildet, og et IR-kamera som gir oss muligheten til å se langt mer detaljer i mørket enn vi kan gjøre fra et vanlig tårn i dag, sier hun.

Når begge flytårnene er på plass, skal både Værøy og Røst kontrolleres fra den samme arbeidsplassen i Bodø, hvor man skal kunne skifte skjermbilde fra den ene til den andre etter behov.

Avinor er først i verden til å bruke innflygningssystemet Point Merge System (PMS)

Værøy helikopterhavn er utstyrt med 14 HD-kameraer, zoom-kamera, IR-kamera og mikrofoner. Foto: Avinor
Utrykningsleder Leif Rune Kristiansen er spent på hvordan utstyret vil tåle værforholdene på Øya. Foto: Avinor
AFIS-fullmektig Ann Mari Hilsund sitter i Bodø og skal håndtere lufttrafikken på Verøy i testperioden. Snart skal også Røst overvåkes derfra. Foto: Avinor
Når Røst også kommer til, skal man kunne styre to flyplasser fra samme arbeidsplass. Dette skal skje ved at man skal kunne veksle skjermbilde mellom Værøy og Røst. Foto: Avinor
Utstyret gir 360 graders oversikt fra Værøy helikopterhavn Foto: Avinor

EU-prosjekt

Som nevnt er denne testingen en del av et større EU-prosjekt, SESAR (Single European Sky) hvor Norge og Avinor har forpliktet seg til å teste ut fjernstyrte flytårn. I første omgang skal dette testes ut ved de to nevnte norske lufthavnene.

Sverige er også en del av dette prosjektet, og der skal fjernstyrte flytårn testes ut på to litt større flyplasser.

Hensikten med SESAR er i korte trekk å gi flygelederne intelligente informasjonssystemer som skal få flyene raskere fram, enda sikrere og på mer miljøvennlig vis enn i dag.

Les også: Her er Norges mest moderne sikkerhetskontroll

Testene vil vise potensialet

Ifølge Løksa i Avinor, vil resultatene av testene det kommende året vise hvilket potensiale systemet har for videre utvikling av flytårntjenestene.

– Vi tar med oss erfaringene og ser hvordan vi kan gå videre med det, sier Løksa.

Noe av det man tester ut, er i hvor stor utstrekning og hvordan denne løsningen og teknologien kan brukes. Etter testperioden i Norge og Sverige, vil de også kunne si noe mer om hvilke - eller hvor store - flyplasser en fjernstyrt løsning som dette kan egne seg for.

– Ser man for seg et stort, sentralt fjernstyrt flytårn som skal betjene mange små flyplasser i fremtiden?

– Det avhenger veldig av resultatene av disse testene vi skal kjøre denne vinteren og neste høst og vinter, sier Løksa til DinSide.

– Vi er svært fornøyde med å være i gang med denne testingen. Her er vi blant de første i verden på å teste ut løsninger som har betydelig potensiale i årene framover, sier direktør for nasjonale, regionale og lokale lufthavner, Margrethe Snekkerbakken, i en pressemelding.

"Hemmelig" kontrollrom: Herfra styrer de togtrafikken

Værutsatt

Både Værøy og Røst er værutsatte steder, og dette nevnes av flyplassansatte på Værøy som en av de store utfordringene ved et slikt fjernstyrt flytårn.

– Det blir interessant å se om de som sitter i RTC-rommet klarer å gi en god vurdering av de faktiske værforholdene her ute. Det er forskjell å se på en skjerm og se ut av vinduet. Vi opplever ofte at de dataene vi leser av instrumentene må korrigeres manuelt, og lurer på om de vil klare det samme når de sitter og ser på en skjerm i Bodø, sier utrykningssleder på Værøy, Leif Rune Kristiansen, i en pressemelding fra Avinor.

Han påpeker også problemet med saltvann fra sjøen som setter seg på kameraene og krever rengjøring med jevne mellomrom.

En viktig del av testingen er derfor også å se hvordan utstyret takler været.

Dårlig vær er ikke det eneste problemet: Her er verdens ti verste flyplasser