Kostbar forsikringsfelle
- Dette gjør du på flyplassen
- Dette dekker forsikringsselskapet
- Forsikringsselskapet:
Ord mot ord
Av Øyvind Paulsen, Karoline Brubæk, Kristin Sørdal
Europeiske Reiseforsikring
Dekker ikke ny flybillett ved forsinkelser/kanselleringer utenfor Norden, fordi dette er flyselskapenes ansvar. I Europeiskes reiseforsikring er du dekket ved disse situasjonene:
- Hvis flyet ikke går på grunn av uvær etc, vil reiseforsikringen dekke hotell og oppholdsutgifter, maks 2.000 kroner per person.
- Ved forsinkelse av bagasje på mer enn fire timer til reisemålet, dekker reiseforsikringen kjøp av klær og nødvendige toalettartikler. Maks 2.000 kroner per person, mot kvittering.
- Dersom et rute- eller charterfly er mer enn åtte timer forsinket ved utreise eller hjemreise, får du 500 kroner per påbegynte døgn - eller maks 2.000 kroner per person.
- Dersom du kommer for sent til reisearrangørens transportmiddel ved utreise fra Norden - det være seg på grunn av værforhold, teknisk feil, trafikkuhell ved kollektivtransport eller ved kjøring av egen bil - får du refundert utgifter til ny billett, maks 20.000 kroner.
Gjensidige NOR
Dekker ikke utgifter du måtte ha ved forsinkelser/kanselleringer på rutefly, og grunngir dette med at det er flyselskapenes ansvar. I reiseforsikringen til Gjensidige NOR får du dekket utgifter ved forsinkelser/kanselleringer på reise, ved disse situasjonene:
- Dersom reisegodset er forsinket mer enn fire timer, erstatter selskapet utgifter inntil 2.000 kroner per person til nødvendige klær og toalettartikler. Dette gjelder ikke ved hjemkomst.
- Dersom transportmiddelet er forsinket mer enn åtte timer på grunn av værforhold eller tekniske/mekaniske årsaker, dekker forsikringsselskapet utgifter på 500 kroner per person - og maks 2.000 per person.
- Dersom du kommer forsinket frem ved avreise, og dette skyldes værforhold, teknisk/mekaniske problemer når du reiser med offentlig transportmiddel, eller du blir utsatt for en kollisjon eller utforkjøring med bilen din - dekker reiseforsikringen inntil 20.000 kroner per person, for utgifter den reisende har til å komme seg videre.
Uenig med forsikringsselskapet?
Synes du at forsikringsselskapet har behandlet dine forsikringskrav feil, kan du klage til Forsikringsklagekontoret. Du sender ditt navn og adresse, forsikringsselskapets navn og adresse, skadenummer/avtalenummer og en kort redegjørelse - til klagekontoret, som vil innhente saksdokumenter fra forsikringsselskapet.
Klager sendes til:
Forsikringsklagekontoret
Bygdøy allé 19
0262 Oslo
Ved klager som denne spesifikke saken, hvor det står påstand mot påstand, vil det imidlertid være vanskelig å få konklusjonen i din favør. Klagen blir også ofte avvist dersom det er umulig å vite hvem som snakker sant. Det gjelder for den som klager å sannsynliggjøre sin versjon best mulig.