SYKKELTOG: Bergensbanen er godt tilrettelagt for syklister på grunn av den populære Rallarvegen. Men ellers variererer mulighetene for å ta med sykkelen på toget på de ulike strekningene. Foto: Vidar Knai/NTB Scanpix
SYKKELTOG: Bergensbanen er godt tilrettelagt for syklister på grunn av den populære Rallarvegen. Men ellers variererer mulighetene for å ta med sykkelen på toget på de ulike strekningene. Foto: Vidar Knai/NTB ScanpixVis mer

Sykkel på fly, tog, buss og båt

Dette bør du vite før du tar sykkelen med på langreise

Slik er regler og priser for sykkel på offentlige transportmidler.

Skal du ha sykkelen med på langtur i sommer uten å bruke bil? Da bør du sette deg inn i reglene som gjelder for å ta med sykkelen på de ulike offentlige transportmidlene.

Reglene er høyst forskjellige. Ofte er det plass og velvilje fra sjåfør, konduktør eller kaptein som avgjør. I andre tilfeller må du forholde deg til et komplisert regelverk med gebyrer, vilkår og begrensinger.

I beste fall er det fritt fram, forutsatt at plassen tillater det.

På toget

Å kombinere sykkel og tog er svært populært ellers i Europa. Men i Norge er tallet på sykkelturister med NSB stabilt lavt.

- Vi har et stabilt nivå på antall sykler de siste årene, fra 2010 til 2017. Den mest populære strekningen med sykkel er Bergensbanen. Der har vi også egen sykkelvogn på avgangen fra Oslo klokken 06.25 på sommeren, som gjør at vi har plass til flere sykler, sier kommunikasjonsrådgiver Liv Eggebø i NSB til Dinside.

Muligens er årsaken at det kan være nokså kronglete å reise med sykkel på toget. Vilkår og kapasitet varierer etter hvor du skal i landet, og prisstrukturen kan virke noe forvirrende.

På noen strekninger, som Skien-Oslo-Lillehammer og Oslo-Halden-Göteborg, er det ikke nødvendig å bestille sykkelplass på forhånd.

Men både på Nordlandsbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen, Bergensbanen og Gjøvikbanen må du bestille på forhånd. Og plassen er begrenset.

Gjøvikbanen har for eksempel plass til 12 sykler, mens Nordlandsbanen kun tar maksimalt fire.

På regiontogene mellom Trondheim – Mo i Rana og Mosjøen – Bodø tar de ikke med sykler i det hele tatt.

PLASSEN AVGJØR: Mens det første toget om morgenen fra Oslo til Bergen kan ta med et stort antall sykler, har de fleste avganger bare plass til 4-5 stykker. Foto: Brynjulf Blix
PLASSEN AVGJØR: Mens det første toget om morgenen fra Oslo til Bergen kan ta med et stort antall sykler, har de fleste avganger bare plass til 4-5 stykker. Foto: Brynjulf Blix Vis mer

Faste priser med unntak

Hovedregelen er at du betaler halvparten av ordinær billettpris for voksne i tillegg for å ta med sykkelen på toget. Minsteprisen er 52 kroner, mens det meste du må betale er 209 kroner.

Det finnes likevel unntak. For eksempel koster det 204 kroner flatt å ta med sykkel på Bergensbanen i sommersesongen, uansett hvor du går av og på underveis.

Om sommeren gjelder det egne regler for Gjøvikbanen og Bergensbanen i kombinasjon med andre baner.

Dersom du for eksempel tar toget fra Bodø til Bergen med sykkel, vil det koste 413 kroner.

En familie på fire må dermed betale 1.652 kroner på toppen av det billettene koster. Og det bare én vei. NSB har ingen rabatt for sykler tur-retur, slik de har for passasjerer.

Oppdatert informasjon om priser og kapasitet finner du på NSBs nettsider.

INNPAKKET: Ingen deler bør stikke ut, og styret må vris. Det er gjerne kravene når sykkelen skal ombord i flyet. Foto: Charlotte Svensen/Dagladet
INNPAKKET: Ingen deler bør stikke ut, og styret må vris. Det er gjerne kravene når sykkelen skal ombord i flyet. Foto: Charlotte Svensen/Dagladet Vis mer

På flyet

Proffe sykkelturister på langtur bruker sykkelkoffert, både for å beskytte sykkelen og for at den skal ta minst mulig plass. Slike kofferter koster mellom 5.000 og 10.000 kroner i sportsbutikkene, men de kan også leies for rundt 500 kroner.

Rimeligere alternativer er spesiallagede sykkel-kartonger, innpakkingsplast eller store tekstilbager.

Pris og regler varierer fra flyselskap til flyselskap, og til dels også mellom flyplassene rundt om i verden.

Hovedregelen er likevel at sykkelen må være godt pakket inn og ikke veie mer enn 25 kilo med emballasje. I tillegg må du regne med å betale et ekstragebyr på noen hundrelapper, spesielt om du har innsjekket bagasje i tillegg.

Norwegian har en vektbegrensing på 25 kilo per sykkel ombord. Du må vri sykkelstyret, ta av pedalene, slippe luften ut av dekkene og ta av eller dekke til deler som stikker ut.

Bestiller du på nett, er nettprisen mellom 350 og 450 kroner per sykkel. Velger du å betale på flyplassen, varierer prisen mellom 450 og 700 kroner, alt etter vekt og avstand.

På internasjonale langdistanseruter er nettprisen 600 kroner, mens prisen på flyplassen er 700.

Hos SAS behandles sykler som spesialbagasje, og siden 1. mai i år har selskapet innført obligatorisk forhåndsgodkjenning. Prisen varierer med vekt og kapasitet.

Foto: Nettbuss.no
Foto: Nettbuss.no Vis mer

På bussen

Også på langdistansebussene er det ganske store variasjoner når det gjelder sykler.

Hos Nettbuss må du bestille på forhånd om du vil ha med sykkelen i bagasjerommet. Samtidig må sykkelen ikke veie mer enn 23 kilo.

Så lenge du ikke har mer enn to kolli som skal i bagasjerommet, betaler du ikke ekstra.

Konkurrenten Nor-Way belaster deg med en barnebillett dersom du tar med sykkel. Det er ingen forhåndsbestilling, og det er dermed mengden av bagasje forøvrig som avgjør.

- Normalt vil det ikke være noe problem å reise med sykkel, så fremt det ikke gjelder reise på store utfartsdager som fredag, søndag og rundt ferier og høytid, står det på nettsidene.

Nor-way anbefaler også at sykkelen blir pakket inn, slik at den ikke blir skadet eller smitter olje over på annen bagasje.

Lavprisekspressen, som kjører mellom Oslo og Stavanger via Sørlandet, tar ikke med sykler i det hele tatt.

SJØVEIEN MED SYKLER: Color Line merker godt økningen i sykkelturisme til og fra Danmark og Tyskland. Foto: Terje Bendiksby/NTB scanpix
SJØVEIEN MED SYKLER: Color Line merker godt økningen i sykkelturisme til og fra Danmark og Tyskland. Foto: Terje Bendiksby/NTB scanpix Vis mer

På båten

Å ta sykkelen med på båten har blitt stadig mer populært. Spesielt er det to rute som skiller seg ut: Color Line mellom Kristiansand og Hirtshals i Danmark og båten som går mellom Oslo og Kiel i Tyskland.

Salgs og markedssjef Nina Moland Andersen i Color Line sier til Dinside at fergeselskapet har hatt en pen økning i sykkelturister.

- Vi ser spesielt mange grupper som skal på sykkelferie i Norge. Det er også nordmenn som skal på sykkelferie i Danmark og Nord-Tyskland, men disse ser vi ikke fullt så mange av, forteller Moland Andersen.

Også Hurtigruten merker interesse fra sykkelturistene.

- Vi merker at gjestene våre ønsker stadig større valgfrihet, og stadig mer aktive opplevelser. Det ser vi også på økningen i antall sykkelgjester, som har økt hvert år siden 2014. Det er ikke snakk om enorme volumer. Men vi har rundt 50 prosent flere syklister om bord nå enn det vi hadde i 2014, sier kommunkasjonssjef Rune Thomas Ege til Dinside.

På Hurtigruten betaler du 100 kroner ekstra for å ta med sykkel.

Color Line har ingen fast pris på frakt av sykkel, men i skrivende stund kan du komme deg til Kiel med sykkel for så lite som 300 kroner med tohjuling.

Konkurrenten DFDS oppgir heller ikke fast pris på sykkel, men om du kan leve uten en seng å sove i kan du og sykkelen din komme deg over til Danmark for en femtilapp.

Også hos Stenaline må man registere sykkelen på forhånd. Syklister sjekkes inn på samme måte som passasjerer med bil og får eget boardingkort for sykkelen. Flere detaljer finner du under «Vanlige spørsmål».

På Fjord1s fergeruter på Vestlandet og andre steder langs norskekysten er det bare å møte opp med sykkelen, uten at det koster noe ekstra.

FORBUDT: Vil du ta elsykkelen med til utlandet, må du velge noe annet enn fly. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FORBUDT: Vil du ta elsykkelen med til utlandet, må du velge noe annet enn fly. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Elsykkel forbudt på fly

På flyet er det totalforbud mot å ta med elsykkel. Dette på grunn av batteriet, som flere ganger har vist seg å kunne forårsake brann.

Dette er internasjonale IATA-regler, så her er det ikke forskjell fra flyselskap til flyselskap.

På tog, buss og båt har det derimot så langt ikke kommet spesielle regler for elsykler.

- Skipene våre er for tiden ikke tilrettelagt for lading av transportmidler, heller ikke sykler. Vi ser imidlertid på hvordan vi skal kunne tilby dette i fremtiden, med for eksempel brannsikre og låsbare ladeskap på egnet sted, sier Rune Thomas Ege hos Hurtigruten.

I mellomtiden er det ingenting som hindrer deg i å lade elsykkelbatteriet på lugaren.

For å unngå skader under transporten anbefales det å ta av batteriet både på buss, båt og tog.