<b>OVERTRO I 10.000 METERS HØYDE:</b> Lufthansa er blant flyselskapene som har ekskludert seterader på grunn av overtro. Tør du å sitte på rad 13 - på selveste fredag den 13.? Foto: LUFTHANSA
OVERTRO I 10.000 METERS HØYDE: Lufthansa er blant flyselskapene som har ekskludert seterader på grunn av overtro. Tør du å sitte på rad 13 - på selveste fredag den 13.? Foto: LUFTHANSAVis mer

Rad 13 på fly

Det er ikke bare rad 13 flyselskapene dropper

Da SAS bestilte nye fly nylig, droppet de seterad 13. På flyene til Lufthansa er det også en annen seterad som mangler.

At 13 er et tall man forbinder med ulykke, er en kjent sak. Kanskje syns enkelte at det å skulle sitte på rad 13 på selveste fredag den trettende, er ekstra skummelt.

Men du visste kanskje ikke at også et annet tall er knyttet til ulykke?

Dette gjør at blant annet Lufthansa har valgt å utelukke enda en seterad på sine fly.

Av hensyn til overtroiske passasjerer

- Lufthansa respekterer at i noen befolkninger er det overtro knyttet til tallene 13 og 17 som ulykkestall. Det er årsaken til at vi har ekskludert disse radene på våre fly, av hensyn til enkelte av passasjerene, skriver pressekontakt Boris Ogursky i Lufthansa i en e-post til Dinside.

INGEN RAD 17: Lufthansa har valgt å droppe både tallet 13 og 17 i sine flyrader. Foto: BERIT B. NJARGA
INGEN RAD 17: Lufthansa har valgt å droppe både tallet 13 og 17 i sine flyrader. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer

Han forteller videre at samtlige fly som tilhører Lufthansa mangler disse to radene, og at tallet 17 blant annet skal regnes som ulykkestall i Italia.

En rask sjekk av flysetekartene til SeatGuru viser at også enkelte av de italienske flyselskapene mangler rad 17, deriblant Alitalia, som er Italias største flyselskap. Heller ikke rad 13 er å finne her.

Ifølge italiensk Wikipedia kan det være flere årsaker til at nettopp tallet 17 betyr uhell; én av teoriene, som omtales som den mest sannsynlige, er at tallet 17 på latin, XVII, omskrevet blir VIXI, som skal bety «jeg bodde, så døde jeg».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva med de norske flyselskapene?

IKKE RAD 13 HOS SAS: Siden de flyr over tre verdensdeler, har SAS valgt å droppe rad 13, forteller Informasjonssjef i selskapet, Knut Morten Johansen. Foto: BJORN H STUEDAL/SAS
IKKE RAD 13 HOS SAS: Siden de flyr over tre verdensdeler, har SAS valgt å droppe rad 13, forteller Informasjonssjef i selskapet, Knut Morten Johansen. Foto: BJORN H STUEDAL/SAS Vis mer

De norske flyselskapene er ikke bekymret for rad 17.

Rad 13 derimot, har de valgt å «fjerne».

- Blant flyselskapene så er det ganske vanlig at rad nummer 13 har fått tallet 14 i stedet. Også seteradene på SAS-flyene er merket på denne måten, sier Knut-Morten Johansen i SAS, og begrunner dette med at SAS, som flyr over tre verdensdeler, må forholde seg til det faktum at mange føler et visst ubehag rundt reisen om de på sitt boardingkort kan lese at de skal sitte på rad 13.

- Uansett hvor irrasjonelt det måtte være, vil mange som er redde for å fly – noe som også er irrasjonelt – ta en tildeling av rad 13 som et signal på at noe kommer til å gå galt, sier han.

Er du bekymret for å sitte på seterad 13 eller 17 på flyet? (Avsluttet)
Nei, det er bare tull å fjerne seterader på den måten(65%) 3477
Jeg har aldri tenkt over at det mangler seterader på flyet(29%) 1562
Ja, det er ubehagelig.(5%) 282
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Unntaket er flyene som ble med i overtakelsen av flyselskapet Braathens.

- Disse flyene hadde en merking av seteradene i samsvar med virkeligheten. Kanskje et tegn på at overtroen ikke står så sterkt i Norge som andre steder, tror Johansen.

Også på de nyeste flyene til SAS som de bestilte nylig, ifølge NRK, er seterad nummer 13 «fjernet».

På Norwegian, derimot, har de alle flyrader i behold - med gode erfaringer fra passasjerene.

- Norwegian har rad nummer 13 om bord våre fly. Det er en helt vanlig rad, som ikke skiller seg fra de andre på noen måte. Vi har ikke erfaringer med at passasjerer ikke vil sitte på rad 13, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss til Dinside.

Denne saken har vært publisert tidligere, men er oppdatert med ny informasjon.