De nye reiseaktørene

Det dukket opp mange nye reiseaktører i 2000 – på nettet! Blant annet DinSide Reise som du leser nå. Her er noen av de andre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke lett å få fotfeste i et marked som er dominert av få, men sterke aktører. I 2000 var det først og fremst på nett vi så nyskapninger.

Zolong

En av nysatsningene forrige år var Zolong.com. Selskapet satser på både salg av individuelle flybilletter samt pakketurer verden over. Zolong fikk mye blest rundt sitt litt utradisjonelle konsept: Flysurprise - en pakke hvor du møter opp på Gardermoen med passet og tannbørsten i lomma. Det eneste du vet er at du har fly og hotell som venter på deg. Et spennende og friskt pust i satsningen fra nettbyråene.

Gotogate

Et annet byrå vi fikk stifte bekjentskap med var Go to gate.com. Etter at Aftenposten og VG gikk ut av satsningenen kom de endelig i gang i høst, etter en lang og trang start. Dotcom-satsningen er eiet av TV2 Interaktiv og VIA-gruppen. Selskapet ønsker å tilby sine besøkende muligheter til å bestille både fly, hotell og leiebil på sine sider. I tillegg satser nettstedet på å formidle nyttig reisestoff på sine sider.

Yatack

Yatack.no startet også med salg av reiser i 2000. Reiseseksjonen av sidene satser utelukkende på salg av flybilletter via nettet.

Ombro

Ombro.com er en rendyrket charteroperatør som også prøvde seg på markedet forrige år. Selskapet er et rent datterselskap av charterselskapet Ving. Du kan booke kun flybilletter med selskapets charterfly eller egne pakker som også inkluderer hotell. Tanken bak konseptet er at siden du gjør bestillingen selv, så skal prisen bli 4-500 kroner lavere enn en vanlig charterreise. Konseptet synes imidlertid ikke å ha tatt av.

SmartClub

Smartclub kom også på nett i fjor med intensjonen om å starte et større salg av pakkereiser. Ettersom året gikk mot slutten ga selskapet opp denne satsningen. De konsentrerer seg nå kun om fly og pakker til noen få reisemål, med hovedfokus på storbyer.

Reisefeber utvider

En av aktørene som har operert lengst i markedet, er Reisefeber. Selskapet varsler nå ved årsslutt at de utvider virksomheten ytterligere, blant annet ved oppkjøp av reisebyråvirksomhet og billettjenester.

Andre

Ellers dukket det opp mange nettsteder som hadde som hovedmål å leve av restplasser. Noen av mange var Restplass.no og Solfaktor.com. Restplasser finner du også på DinSide Reise.

Et spennende år hva gjelder større satsninger. Det går nok ikke så langt ut i det nye året før vi ser hvem som overlever.