Hvem andre enn reiseselskapet kan du klandre når alle solstolene er opptatt?
Hvem andre enn reiseselskapet kan du klandre når alle solstolene er opptatt?Vis mer

De dummeste klagene

Selvsagt har du krav på ny reise dersom det regner i ferien din, og selvsagt bør charterselskapet betale for tort og svie når veslejenta skades av en brennmanet … eller?

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er en klagenemnd for tvisteløsning mellom turoperatør og charterreisende. Årlig mottar nemnda rundt 300 klager på alt fra hotellstandard til flyforsinkelser og støv på terrassen. Mens noen klager er berettiget, finnes det også de som klager på de merkverdigste ting.

Hver uke trekker vi fram interessante klagesaker fra Reklamasjonsnemnda for selskapseiser. Det er ikke måte på hva folk krever erstatning for - her er de desidert pussigste sakene vi har omtalt.

  • Glemte å lese billetten.
    Paret glemte å sjekke avreisetidspunktet på billetten – og kom for seint til flyet. Selv om de argumenterer for at tidspunktet ikke var fremhevet i eget brev, får de ikke medhold i Reklamasjonsnemnda – som mener man kan forvente at de reisende sjekker billetten.

  • Ventet på flyplassen – men rakk ikke flyet.
    Du kan dessverre ikke gi andre skylden for egen sløvhet og hallusinasjoner. Det fikk de to familiene som hadde vært på Mallorca, erfare. De satt på flyplassen og ventet på flyavgang – og mener at det kom meldinger om at flyet var forsinket. De kom selvsagt for sent til flyet – men får ikke mye forståelse for sine hallusinasjoner hos Reklamasjonsnemnda.

  • Kan turoperatøren lastes for regnvær?
    Det synes i alle fall klagerne som reiste til Seychellene å mene. De hadde regn i fem av syv dager, og krever pengene tilbake. Men nemnda er ikke helt på bølgelengde.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

  • En plagsom italiener ødela Egyptferien,
    og paret krever penger tilbake. I klagen skriver de at «Hele hotellet var beleiret av en italiener som dominerte fullstendig. Restauranten hadde kun italiensk mat.» De har flere klagepunkter, men alle blir avslått av Reklamasjonsnemnda.

  • Hun tok selv feil bagasje, men skylder på reiseselskapet.
    Hvorfor ta egne mistak på egen kappe, når du kan skylde på andre? Charterpassasjeren pekte ut og tok med seg feil bagasje fra bussen, men skylder på charterselskapet og krever nye billetter som kompensasjon. Det er kanskje unødvendig å si hva nemndas beslutning var?

  • Opptatte solstoler og elendige parasoller.
    Selvsagt er det charteroperatørens feil at alle solstolene er opptatt når du innfinner deg på bassengområdet, og selvsagt kan du få refundert 20 prosent av reisens pris fordi parasollene ikke ville holde seg oppe … eller?

  • Hvam andre enn reiseselskapet er å laste når veslejenta blir brent av brennmanet?
    Familien som ferierte på Mallorca krever i alle fall halve reisens pris refundert som følge at dette uheldige møtet, sammen med dårlig vær, som selvsagt også er turoperatørens skyld. Nemnda er ikke like overbevist.

  • Fylla har skylda?
    Turistene fikk flere advarsler om at de ikke måtte drikke mer dersom de ønsket å være med flyet, men det endte med at de måtte glemme ferien. De reisende sier selv at de kun hadde drukket halvannen pils, og krever å få refundert pengene for billettene. Nemnda på sin side betviler ikke at de reisende var gode og bedugget ved avreise …
  • Mange klager berettiget

    Selv om noen av klagene fremstår som ganske tåpelige, finnes selvsagt også de som er mer enn berettiget. Her kan du lese mer om hva du kan klage på, og hvordan du går fram for å klage. Her er noen av klagene som har fått medhold:

  • Damene ble ufrivillige sengekamerater
  • Følget måtte ut etter feil innsjekking
  • Slitsom flyreise for barnefamilien
  • Forsinket og uten festklær til bryllupet
  • Rotter og kloakk som nærmeste nabo
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.