Buss for tog

Da jeg knuste buss for tog

Kommentar: Det gikk fort å gå lei Vys sommertilbud, men jeg fant en bedre løsning.

ELSYKKEL FOR BUSS FOR TOG: Dinside-journalist Martin Kynningsrud Størbu har sjekket om det går raskere med elsykkel enn med Vys sommertilbud. Foto: PRIVAT
ELSYKKEL FOR BUSS FOR TOG: Dinside-journalist Martin Kynningsrud Størbu har sjekket om det går raskere med elsykkel enn med Vys sommertilbud. Foto: PRIVAT Vis mer

Du vet det kommer og du forsøker å forberede deg best mulig, men det er like irriterende hvert år. Buss for tog preger hverdagen til reisende hver sommer i seks uker.

Etter å ha jobbet og studert i Oslo i flere år frem til sensommeren 2015, har jeg de tre siste somrene sluppet unna den plagsomme begivenhet som buss for tog er. Jeg fant raskt ut at det er noe jeg ikke har savnet.

Buss for tog ...

I retning Oslo har det så langt gått greit. Jeg har valgt å reise hjemmefra såpass tidlig at jeg slipper å stå i kø ved Drammen stasjon for å gå på bussen som skal frakte oss til Asker. Hjemover er det verre, for det blir raskt kø når flere hundre personer skal av toget samtidig i Asker, og flesteparten skal videre med tog sørover.

Og det er her flaskehalsen ligger. Ikke bare er det hundrevis av reisende som skal flyttes over på busser som ikke tar mer enn rundt 50 personer om gangen, bussen står også i tosifret antall minutter for å komme seg ut på E18, og vi kommer som regel ikke utenom køen på motorveien heller.

Alt dette gjør at det tar rundt halvannen time fra Asker til Drammen – en rute som vanligvis går unna på et kvarter med toget gjennom Lieråstunnelen. TIl sammenlikning tar det uten buss for tog drøyt 60 minutter fra kontoret på Hasle til Drammen stasjon.

Kø ut av Asker stasjon. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Kø ut av Asker stasjon. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Kø, kø og atter kø

Jeg gikk egentlig lei etter dag én med venting i Asker. For er det to ting jeg misliker, er det køståing og køsniking. Enkelte går bokstavelig talt av veien for å kunne snike, slik at de kommer først på, men sist av bussen på endestasjonen. Logisk, hva?

På torsdag den første uken med buss for tog, var det nok og jeg tenkte at det må finnes en bedre løsning. To åpenbare alternativer var å gå for enten tilbudet til det lokale busselskapet Brakar, som kjører ekspressbuss Drammen–Oslo–Drammen i sommer, eller Vy Express, som kjører daglige ruter på samme strekning.

Disse alternativene falt uheldigvis bort allerede på mandagen da jeg kjøpte nytt månedskort på Vy, jeg skulle nok ha kjøpt ukeskort og prøvd meg litt frem.

Busskø. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Busskø. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Har du benyttet deg av noen av alternativene til buss for tog? Gi gjerne tilbakemelding på erfaringen i kommentarfeltet.

Løsningen fant jeg i elsykkel:

«La oss sjekke om det går fortere å sykle den strekningen, som er på 22 kilometer, stedet for å stå og tråkke i en evig kø i Asker».

Så det jeg gjorde var å leie en elsykkel gjennom det lokale Elsykkelbiblioteket som driftes av kommunen og butikken Greenspeed. Her kan du leie en elsykkel i 12 dager for 100 kroner pluss 1.000 kroner i depositum. Etter å ha booket sykkelen tok jeg kontakt med Greenspeed og fortalte dem om det planlagte «stuntet», og jeg ble dermed utstyrt med en kraftigere modell som skulle takle Lierbakkene bedre - en lang og bratt strekning for de som ikke er kjent.

Elsykkelen var klar for henting påfølgende lørdag, og jeg testet den litt forsiktig i Drammen før jeg impulsivt valgte å ta en prøvetur opp Lierbakkene. Det gikk som en lek, og enda bedre enn jeg hadde håpet. Jeg har syklet opp bakken før både med vanlig hybridsykkel og landeveissykkel, men det har aldri gått så raskt som nå, og jeg har aldri brukt så lite krefter opp bakken.

Denne råtassen skulle ta meg raskt og trygt opp Lierbakkene. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Denne råtassen skulle ta meg raskt og trygt opp Lierbakkene. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Elsykkeltest

Mandag morgen syklet jeg av gårde 05.27 hjemmefra. Lite trafikk sørget for at jeg kunne holde et stabilt tempo på rundt 25 kilometer i timen hele veien. Lierbakkene gikk unna som bare det, og jeg passerte tre–fire «vanlige» syklister på veien opp. To tomler opp til dere som startet dagen med en tur opp den bakken.

Resten av ruten bestod for det meste av partier som gikk enten rett frem eller nedover, og det er her elsykkelen har sine «begrensninger». Du kommer ikke opp i samme tempo med en elsykkel på en rett strekning og i nedoverbakker som en landeveissykkel, men 25–27,5 kilometer i timen bortover er uansett fort nok.

I nedoverbakkene gikk det ikke raskere enn 40 kilometer i timen.

Uansett, rundt 55 minutter senere var jeg på plass i Asker og jeg rakk 06.29-toget videre mot Oslo.

Under kan du se tid brukt på de to strekningene.

Drammen–Asker

Buss for tog mandag 24. juni:

  • Avreise hjemmefra: 05.50.
  • Tid brukt til Asker: Rundt 50 minutter.

Elsykkel for buss for tog mandag 1. juli:

  • Avreise hjemmefra: 05.27.
  • Tid brukt til Asker: 56 minutter hjemmefra.

Her vant bussen, noe som var forventet. I denne sammenlikningen har jeg tatt mandag mot mandag, men på det beste jeg har reist hjemmefra rundt 5.35 og rukket 6.19-toget videre fra Asker. Som nevnt over, har reisen denne veien for det meste vært bedagelig.

Asker–Drammen

Buss for tog mandag 24. juni:

  • Tid brukt hjem fra Asker stasjon: 1 time og 30 minutter.

Elsykkel for buss for tog mandag 1. juli:

  • Tid brukt hjem fra Asker stasjon: 58 minutter. 3 minutter å gå til sykkelen, 55 minutter sykling.

Hjemover gikk denne strekningen drøyt 30 minutter raskere. Følelsen var helt ypperlig da jeg kjørte ned Lierbakkene og videre mot Drammen og tenkte på dem som stod i kø for å komme seg på buss, trafikkork for å komme seg ut på E18 og køen videre nedover på E18.

Fra venstre: oppsummering sykkeltur til Asker og kartvisning reise motsatt vei.
Fra venstre: oppsummering sykkeltur til Asker og kartvisning reise motsatt vei. Vis mer

Oppsummering

Så langt har det blitt med den ene elsykkelturen mandag 1. juli, det skyldes blant annet at jeg har fått bilskyss hjem, men også senere avreise fra Oslo som gjorde at jeg kunne unngå køene fra Asker og nedover.

Opplevelsen med elsykkelen har uansett gitt mersmak. Ikke bare sparer du tid totalt sett, men du får også litt trim på veien. I tillegg er det ganske morsomt å kjøre elektrisk sykkel, spesielt når den akselererer og i oppoverbakken

Ikke tro at elsykkelen gjør all jobben, du må trå til litt selv, noe jeg merket dagen derpå, men jeg ble ikke svett av sykkelturen. Jeg hadde uansett med ekstra skift i sekken, sånn i tilfelle.

Nå er det straks ferie og elsykkelen har gått i retur, men for min del er det fremdeles to uker med buss for tog som gjenstår og du skal ikke se bort ifra at det blir mer elsykkel i sommer. Eller har du kanskje andre løsninger jeg bør prøve ut?

Pendler du også i sommer? Hvordan gjør du det beste ut av buss for tog?