Nabotomten?
Nabotomten?Vis mer

Byggestøy på hotellet - hva gjør du?

Du har funnet drømmehotellet i sydenkatalogen, bestillingen er i boks og du bare gleder deg til å reise. Så dumper et brev ned i din postkasse. Det er informajon fra turoperatøren om at det vil være en del byggestøy i området hvor du skal bo. Dette til din orientering. Brevet avsluttes med at turoperatøren ønsker deg en god reise…

Og der sitter du. Får du nå det du har betalt for? Kanskje finner du ut at du heller vil bestille et annet bosted så du slipper å høre pressluftborr fra tidlig om morgen til sent om kvelden. Vår leser valgte å bestille et annet bosted – men han må betale for mellomlegget. Hvilke rettigheter har du egentlig?

Leserbrevet

Vi er to studenter som hadde bestilt en sydentur til Portugal, totalt for ca. 6.000,- pr. stk. Bestillingen skjedde i desember - vi ville være tidlig ute for å få det vi ville.

Vi fikk et brev fra reisearrangøren om at det ville være anleggsarbeid på nabotomten til hotellet. Vi fikk beskjed om at det "kunne hende" at vi fikk et rom på hotellet som ikke var vendt mot anleggsområdet, men den sjansen ville vi ikke ta. Anleggsarbeidet var mellom kl. 08 om morgenen til 18 om ettermiddagen.

Vi kunne få plass på et hotell på samme stedet, men dette hotellet virket veldig usentralt plassert, så vi syntes ikke det var så veldig interessant (hotellet virket ikke like fint heller). Av det vi kunne finne, i det begrensede utvalget, var en tur til Kreta. Denne turen ble dog 600,- dyrere pr. person.

Jeg sitter vel kanskje med den oppfatningen av at slik er noe en reiseoperatør må kunne forutse - det kan oppstå situasjoner der et reisemål blir mindre attraktivt, og så sent er det noe vanskelig å finne noe annet – med mulighet for ferie i forhold til arbeidsgiver. Turen til Kreta så for så vidt grei ut, men vi ville egentlig ha hatt den opprinnelige turen.

Jevnt over føler vi at reisen til Kreta ikke er helt kompenserende for Portugal-turen, spesielt med det at vi tross alt må betale mer.

Likevel, reiseoperatøren vil ha oss til å betale mellomlegget for disse turene. Bør det ikke være slik at operatøren bør kunne ta ansvar for at reiseopphold kan bli mindre attraktive? Tross alt, i ferien vil man gjerne ha ro også. Hvilke regler er det som gjelder?


Pakkereiseloven er noe diffus

Byggestøy på hotellet - hva gjør du?

  1. Pakkereiselovens paragraf 8.2

Det er pakkereiseloven som skal beskytte deg som kunde mot hendelser som gjør at ferien blir ødelagt. Under pakkereiselovens paragraf 8.2 – "Mangler etter avreise" står det følgende: Avvik fra det avtalte regnes likevel ikke som mangel dersom de er av mindre betydning, eller er av det slag kunden må regne med kan inntreffe fra tid til annen.. Spørsmålet i denne sammenheng blir selvfølgelig: Hva regnes som en mangel av mindre betydning. Hvis støyen på hotellet er av en slik karakter at du ikke kan sitte ute uten å bli forstyrret av bråk over lengre tid, er dette etter vår mening helt klart ikke av mindre betydning.

Hva slags støy er det snakk om?

Vi har snakket med turoperatørene og fått den samme tilbakemeldingen: Prosedyren er at de tar kontakt med sine ansatte på den angitte destinasjonen som gir en tilbakemelding til hjemmekontoret. De leverer en rapport som sier hva slags type støy det er snakk om. Hvis det er snakk om vedvarende støy over lengre tid, skal turoperatøren gi deg en kompensasjon i form av rabattert reise, gratis ombooking til annet alternativ eller kostnadsfri avbestilling.

Men turoperatøren har ikke ansvar for å tilby deg et annet bosted så lenge de har informert deg om byggearbeidet og samtidig tilbudt deg gratis ombooking eller fri avbestilling.

Behandler alle saker individuelt

Ettersom det her kan være snakk om støy av forskjellig karakter, behandler operatørene alle avvik individuelt. Det du skal huske på er følgende: Får du et informasjonsbrev fra turoperatøren om at du vil måte regne med støy i form av byggeaktiviteter eller lignende, bør du ta kontakt og bli informert om hva slags type støy det er snakk om. Operatørene er forpliktet, gjennom pakkereiseloven, til å informere deg før du reiser hvis det forekommer byggeaktivitet i området. Ofte kan dette virke mer dramatisk enn det egentlig er, men operatørene er forpliktet til å informere deg om den minste detalj. Byggeaktiviteten trenger strengt tatt ikke å være av en slik art at det går nevneverdig ut over reisen din. Sjekk derfor med reisearrangøren om hva slags type støy det er snakk om før du begynner å lete etter et nytt bosted!

Har du spørsmål som du ønsker vi skal ta opp? Send en mail her.

Ikke bestemt sommerferien enda? Sjekk restplasser her!