NÅ SKAL DU SLIPPE Å GÅ: Avinor bygger rullefortau til gamle, utskjelte «gate 19» - nå kjent som B-gatene på Oslo Lufthavn. Arbeidene er i gang - og skal stå ferdig i desember. I mellomtiden blir det «buss for gangbro». Foto: Avinor
NÅ SKAL DU SLIPPE Å GÅ: Avinor bygger rullefortau til gamle, utskjelte «gate 19» - nå kjent som B-gatene på Oslo Lufthavn. Arbeidene er i gang - og skal stå ferdig i desember. I mellomtiden blir det «buss for gangbro». Foto: AvinorVis mer

Gate B1-B8 - gamle «gate 19»

Bygger rullefortau til beryktede «gate 19»

Nå skal du få komme deg kjappere til B-gatene på Gardermoen - tidligere «gate 19».

Dinsides Kristin Sørdal viser deg hva som er nytt på Oslo lufthavn Gardermoen, som nå har åpnet alle sine nye pirer, butikker og spisesteder! Vis mer

1. mars 2016 ble den gamle gatenummereringen endret fra tall til bokstav- og tallkombinasjoner. Godt kjente og for mange mye utskjelte «gate 19» ble omdøpt til gate B1-B8.

Utfordringen med gamle «gate 19» - nå B-gatene - er avstanden til sentralområdet.

Gatene B1-B8 har lengst gangavstand fra sentralområdet i terminalen på Oslo Lufthavn. Det tar cirka 10 minutter i vanlig gangfart å komme seg fra sikkerhetskontrollen og ut til gatene.

Og det er nettopp avstanden som har ført til at reisende i en årrekke har uttrykt sitt misnøye med gaten.

For å korte ned gangtida til disse gatene, blir det nå installert rullefortau i begge retninger.

- Vi har tatt til oss de reisendes tilbakemelding om gangavstanden, og installerer nå rullefortau for å gjøre reiseopplevelsen bedre, uttaler kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn.

Og arbeidene starter nå:

«Buss for gangbru» fra 9. oktober

Ifølge Avinor, starter arbeidene med installasjon av rullefortau tirsdag 9. oktober.

- De midlertidige tillatelsene for gangbrua og B-gatene er forlenget til ut 2021 med en intensjon fra vår side om å gjøre bygget permanent, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen.

Opprinnelig var Pir Syd, som er piren der B-gatene ligger, tenkt som en midlertidig løsning for å avlaste under utbyggingen av Gardermoen.

Men nå planlegges det altså for at piren blir permanent.

GAMLE GATE 19: Slik så det ut på OSL før utbyggingen og før gatene ble omdøpt til bokstaver. Men gangtiden til gamle «gate 19» er den samme: 10 minutter i vanlig gangfart. Foto: OSL
GAMLE GATE 19: Slik så det ut på OSL før utbyggingen og før gatene ble omdøpt til bokstaver. Men gangtiden til gamle «gate 19» er den samme: 10 minutter i vanlig gangfart. Foto: OSL Vis mer

Den vanlige gangpassasjen vil være helt stengt i fire uker av byggeperioden, som er beregnet til fire uker, fra oppstart 9. oktober.

De reisende fra Oslo Lufthavn må benytte shuttlebuss når de skal reise fra en B-gate - såkalt «buss for gangbru».

- Vi har opprettet en egen shuttle-buss-gate i innlandsterminalen. Passasjerveien til B-gatene vil bli skiltet via denne gaten, og bussene vil frakte de reisende til sine B-gater kontinuerlig. Den omlagte passasjertraseen vil være godt merket i denne perioden, forklarer Westher Andersen.

Bussene vil gå mellom gate A16 og B-piren.

Halv åpning

Dersom du lander på OSL i denne perioden, vil du bli plukket opp ved flyet og fraktet til ankomsthall eller transfer-punkt.

Etter de første fire ukene av byggefasen, vil gangbrua åpnes for passasjerer som skal reise fra Gardermoen.

De som ankommer OSL, som altså ikke skal reise fra - men som lander der, vil fremdeles bli fraktet med buss fram til hele den nye gangpassasjen med rullefortau. Dette skal være helt klart i desember.

- Beregn ekstra tid!

Busstransporten til gaten skal ifølge Avinor være planlagt slik at det ikke skal ta reisende lengre tid å komme til B-gatene med buss enn det gjør i vanlig gangfart.

- Men det kan likevel være lurt å beregne 5-10 minutter ekstra gangtid fra sentralområdet i terminalen for passasjerer som skal reise fra en B-gate, sier Westher Andersen.