Bråkete hotellgjester

Herlige Mallorca? Neppe hva disse gjestene syns om ferieøya etter et heller bråkete opphold blant festglade ungdommer.

Turen gikk med Star Tour til Mallorca på sensommeren i fjor. For mange nordmenn der den spanske øya fortsatt en av reisefavorittene sommerstid. At det er mye unge mennesker og en smule festaktiviteter der er vel for så vidt ingen overraskelse. Likevel vil man nok forvente at hotellnaboene holder fred på rommet, i henhold til vanlige internasjonale hotellregler – og normal folkeskikk.

Bråkete engelskmenn

Etter late dager på Mallorcas sandstrender er det dessverre ikke alltid du finner roen på hotellrommet.
Etter late dager på Mallorcas sandstrender er det dessverre ikke alltid du finner roen på hotellrommet. Vis mer

Dessverre er det ikke alltid roen som hersker på feriehotellene i Syden. Det fikk klagerne i denne saken til fulle oppleve. På hotellet Barcelo Torrenova stod ”tenna i tapeten” med alt for jevne mellomrom. Hver eneste natt i 14 dager ble klagerne plaget av bråk, fyll og spetakkel fra naborommene. Både hotellresepsjonen og charterselskapets representanter på stedet ble kontaktet. Den andre dagen fikk de reisende bytte rom – til ingen nytte. Det var like mye bråk fra naborommene her også. For det meste var det unge engelske turister som stod for støyen.

Selskapet bekrefter problemene

Star Tour bekrefter at det har vært problemer med støy i den aktuelle perioden, og at klagerne ga beskjed til selskapets representanter på reisemålet. Dermed er to viktige kriterier for å få erstatning oppfylt. Selskapet beklager også at de reisende ble plaget, og at de ikke greide å rydde opp i forholdene under oppholdet.

Grunnlag for prisavslag

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser mener at reisende dessverre må regne med støy og forstyrrelser fra andre hotellgjester fra tid til annen. Er det graverende støy, plikter imidlertid hotellet og turarrangøren å iverksette tiltak som kan avhjelpe problemene. Følger ikke arrangøren eller hotellet opp, kan det være grunn til avslag. I dette tilfellet er nemnda klar på at dette er mer støy enn man skal forvente.

Medhold – og avslag

Klagerne fikk 1.000 kroner i erstatning per person på grunn av problemene. Dette var de ikke fornøyd med. Nemnda mener imidlertid at dette prisavslaget er tilstrekkelig stort. Klager endte dermed opp med 1.000 kroner i erstatning per person.

Ut på tur?

Du kan oppleve problemer på enhver reise. Reiser du charter har du i alle fall en klagemulighet gjennom selskapene og Reklamasjonsnemnda. Frister det med en tur kan du finne restplasser i vår oppdaterte oversikt. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.