Markedsføring av overnattinger

Booking.com endrer prispraksis

Retter seg etter nye EU-regler for forbrukere.

PRISINFORMASJON: Den store aktøren på formidling av overnatting, Booking.com, endrer praksis på grunnlag av nye EU-regler. Foto: Berit B. Njarga
PRISINFORMASJON: Den store aktøren på formidling av overnatting, Booking.com, endrer praksis på grunnlag av nye EU-regler. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Nye EU-regler som blant annet skal sikre forbrukerne bedre informasjon om priser ved kjøp av overnatting på Internett, fører nå til at Booking.com må endre sin markedsføringspraksis av priser.

«Booking.com har forpliktet seg til å gjøre endringer i måten den presenterer tilbud, rabatter og priser til forbrukerne. Når disse nye endringene er fulgt i bruk av Booking, bør forbrukerne være bedre i stand til å gjøre informerte sammenlikninger i tråd med kravene i EUs forbrukerlov», skriver EU-kommisjonen i en pressemelding.

Forbrukertilsynet syns det er positivt at Booking.com nå endrer praksis.

Fri for «manipulerende teknikker»

Med nye regler fra 17. januar i år, påpeker EU-kommisjonær Didier Reynerds at det er viktig at en markedsleder som Booking.com oppfyller sitt ansvar på dette området, og sørger for at reservasjonssystemer for online innkvartering er «fri for manipulerende teknikker som å skjule sponsing i rangering, unødig legge tidspress på brukere eller feilpresentere rabatter».

Booking.com skal ha forpliktet seg til å gjøre en rekke endringer i deres praksis seinest innen 16. juni i år.

– Dette er et skritt i riktig retning og vil i løpet av de neste to åra også bli regulert gjennom nye regler for netthandel i New deal for consumers, sier Ragnar Wiik, leder i Forbruker Europa.

Avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Jo Gjedrem, sier til Dinside at Booking.com’s praksisendring er positiv, og bidrar til at europeiske forbrukere får den beskyttelsen som europeisk forbrukerrett er ment å gi.

– Forbrukertilsynet vil følge opp Booking.com og sørge for at den norske nettsida deres har gjennomført de nevnte endringene innen fristen, sier Gjedrem.

Her er endringene Booking.com skal gjøre, inkludert på de norske sidene deres:

  • Til enhver tid opplyse om totalpris på en klar og framhevet måte.
  • Ved prissammenlikninger som er basert på ulike kriterier (f.eks. ulike datoer), skal de på en klar måte opplyse om dette, samt ikke presentere prissammenlikningen som en rabattert pris.
  • Ved prissammenlikninger som er rabattert, må rabatten være reell, eksempelvis ved å opplyse om standardprisen som er brukt som referansepris og kriteriene som ligger til grunn.
  • Ikke presentere et tilbud som tidsbegrenset dersom den samme prisen vil være tilgjengelig også etter utløpet av den angitte tidsperioden.
  • Tydeliggjøre hvordan søkeresultatene er rangert, og eventuelt om betaling fra tilbyderen har påvirket rangeringen i søkeresultatene.
  • På en klar måte opplyse om «verten» er næringsdrivende eller privatperson.
  • Gjøre det klart for forbrukere at påstander som «siste rom tilgjengelig!» o.l. bare gjelder på Booking.com-plattformen (som betyr at rommet kan være tilgjengelig andre steder).

Dinside har tatt kontakt med Booking.com på e-post for en kommentar om endringene, men har ikke fått svar.

Bedre prisinformasjon til norske forbrukere

Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet sier videre at et stort antall norske forbrukere benytter seg av den norske Booking.com-plattformen, og at endringene vil sørge for at de får bedre og riktig informasjon om overnattingsstedene de søker på og bestiller via Booking.com-plattformen.

– Det gjør det lettere å sammenlikne overnattingssteder og ta gode valg, sier Gjedrem.

– Prinsippene skal blant annet sikre at forbrukerne ikke blir villedet om prisen og at forbrukerne får klar og tydelig informasjon om rangeringen i søkeresultatene, herunder om enkelte overnattingssteder har betalt for å bli plassert langt opp i søkeresultatene

Han tror arbeidet med Booking.com også har resultert i prinsipper som europeiske forbrukermyndigheter kan bruke i arbeidet med å sørge for at andre liknende plattformer er i tråd med europeiske forbrukerrett.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!