<strong>BILLETTSYSTEMENE NEDE:</strong> Billettsystemene hos Entur var i dag nede - noe som rammet billettkjøp både hos Vy, SJ og Go-Ahead. Foto: Kristin Sørdal
BILLETTSYSTEMENE NEDE: Billettsystemene hos Entur var i dag nede - noe som rammet billettkjøp både hos Vy, SJ og Go-Ahead. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Billettkjøp nede

Rammet både Vy, Go-Ahead og SJ.

Publisert
Sist oppdatert

OPPDATERT: Dinside har fått følgende melding fra Entur tirsdag ettermiddag: «Feilen er nå rettet og normal drift gjenopprettet. Entur beklager ulempene dette har medført alle reisende og våre samarbeidspartnere.»

Her er saken slik den ble publisert i formiddag:

Alle togselskapene har problemer med billettsystemene sine som gjør at det er problemer med å få kjøpt billett, både med app, på automat og om bord på togene.

Dette er på grunn av en feil hos Entur, som er de som leverer baksystemene for dette til tog-aktørene i Norge.

Det betyr at problemet gjelder både Vy, SJ og Go-Ahead.

- Ikke mulig å kjøpe billett

- Ja, det er problemer med billettkjøp i alle billettkanalene våre. Problemet ligger hos Entur, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy, til Dinside.

- Så akkurat nå er det ikke mulig å få kjøpt billett, sier han videre.

Dersom du eksempelvis har betalt for en billett men ikke fått den inn i appen din, kan du likevel gå på toget. Og det gjelder for alle som ikke har fått kjøpt billett:

- Man går om bord og forteller utfordringen, om det er nå man skal reise. Vårt personell er oppmerksom på problemet. Vi kjører jo togene, og lar ikke problemer hos vår underleverandør gå ut over kundene, sier Lundeby.

- Jobber intenst

Even Kyseth, administrerende direktør i Entur, bekrefter problemene overfor Dinside.

Han sier videre at de har løst noe av problemet, men at det er følgefeil som nå skaper ustabilitet i systemene.

- Systemet var nede, og vi fant feilen, men opplever nå ustabilitet i driftsmiljøet. En del billetter går igjennom, men ikke alle. Det er selvsagt uholdbart, og vi jobber intenst med å rette det, sier Kyseth til Dinside.

- Det er vanskelig å si når det vil være rettet, men vi jobber intenst med det, sier han.

OPPDATERT: Feilen ble rettet tirsdag ettermiddag.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer