Best på nettreiser

Hvilke kvaliteter har et perfekt reisebyrå? Og kan nettreisebyråene erstatte de tradisjonelle reisebyråene?

SERVICE: Svartiden hos nettbyråene varierer med 52 timer.
SERVICE: Svartiden hos nettbyråene varierer med 52 timer. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

God service, uslåelig pris, og tilgjengelighet er noen av de kriteriene DinSide Reise ser på når vi skal bestille billetter hos reisebyråene i forkant av ferien. Kan nettreisebyråene varte opp med disse kvalitetene? Og er nå nettreisebyråer så mye mer effektivt og rimelig enn de regulære gatereisebyråene? Vi sjekket ut sju kjente nettreisebyråer på pris, service, utvalg og fleksibilitet:

  • Ebookers.no - kjapp bestilling, men ikke helt uten feilskjær. Best i test.

  • Mrjet.no - bestilling i jetfart, mens kundeservicen snegler avgårde. Sammen med eieren Ebookers får MrJet terningkast fem.

  • Reisefeber.no - rask på kundeservice, men kanskje bestillingen kan gjøres enda raskere?

  • Wideroe.no - suveren kundeservice, men registreringskravene er uoverkommelige.

  • Prisma.no - brukervennlige sider, men dårlig på e-post.

  • Zolong.no - kjapp bestillingsprosedyre, men nettbyrået trenger mer enn to døgn på å svare på spørsmål.

  • Gotogate.no - god på pris, men med registrering lang som et vondt år.

Trenger vi nettreisebyråene?

Prisforskjellene mellom reisebyråene er kanskje ikke all verden.
DinSides reiseredaksjon valgte oss to destinasjoner, Mexico City og London. Billigst til Mexico City av nettreisebyråene var Gotogate.no som tilbød en billett til 6.626 kroner. Også til London kunne Gotogate.no oppvise billigste tilgjengelige billett; 2.575 kroner kostet den. Dyreste nettreisebyrå til Mexico ble Zolong.no; 7.475 kroner kostet den billetten. Dyrest på nett til London var Wideroe.no som ville ha 2.882 kroner for reisen. Men hva tilbyr et ordinært reisebyrå? Vi ringte opp Bennett BTI og ba om pris på tilsvarende billetter. Med Bennett BTIs billetter kommer vi oss til Mexico City for 6.620 kroner og til London for 3.099 kroner. Altså billigst til Mexico City og dyrest til London.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er kanskje ikke all verden med penger å spare på å handle reiser på Internett. Så hvorfor kjøpe reisen på Internett? Vi spurte informasjonskonsulent i Wideroe.no, Siw Sandvik Andersen:

- Med nettsatsingen presser vi ned distribusjonskostnadene våre, og kan tilby lavere priser. Vi har for eksempel satt i gang med restplass-salg og billettauksjoner og det er tilbud som bare finnes på Internett, opplyser Sandvik Andersen.

Gotogates produkt- og markedssjef Kristine Helander vil også ha lave priser.

- Vi tar ingen ekspedisjonsgebyrer, og kundene får anledning til å finne laveste pris på flybilletter, sier Helander.

- Men hvordan kan det ha seg at Bennett BTI er like gode på pris?

- Grunnen til det kan være tilgjengeligheten akkurat på den dagen dere bestilte eller at de sitter på spesielle kampanjepriser, sier Helander.

Helander mener at de mange nettreisebyråene ikke har presset reiseprisene i særlig grad.

Nettreisebyråenes priser
SelskapOslo - Mexico (NOK)Oslo - London (NOK)
Mrjet.no6 7119 547
Prisma.no6 8022075*
Wideroe.no6 7992 882
Gototgate.no6 6252 575
Ebookers.no6770*2 836
Reisefeber.no6 7142 695
Zolong.no7 475Ingen pris oppgitt
Bennett BTI6 6203 099
Prisene er hentet inn tirsdag 12. mars, 2002. Billettprisene inkluderer kun flyreise tur-retur. Utreise til Mexico er lagt til 11. juni med retur 25. juni, 2002. Utreise til London er lagt til 21. mars med retur 25. mars, 2002. *=ingen reiser tilgjengelig.


Registreringsherk

Nettreisebyråene har en uslåelig fordel: De er døgnåpne, og har åpent hver eneste dag. Har du nettflørtet lørdagsnatten gjennom med en kineser, kan du avslutte seansen med å bestille flybillett til Beijing. Men for at ordinære reisende skal ha glede av nettreisebyråene er det ett kriterium som bør oppfylles: De skal være enkle å bruke. Følgelig bør nettreisebyråene være enkle å navigere seg gjennom. Dette forutsetter minimal registrering, rask levering av tilbud og noen å spørre når du lurer på noe. MrJet.no og Ebookers.no geleider deg elegant gjennom tre skjermbilder frem til fullbyrdet billettbestilling. Wideroe.no og Gotogate.no har registreringsskjemaer som minner mer om en gammeldags selvangivelse.

- Grunnen til at vi har så omfattende registrering er at vi ønsket å personalisere sidene, men vi har etter hvert kommet til at vi ønsker å gjøre noe med registreringsbiten vår, sier Gotogates produkt- og markedssjef Kristine Helander.

Wideroe.no var i utgangspunktet ikke åpen for endringer:

- Når du først har registrert deg hos oss, har du gjort det en gang for alle. Vi har også et bredere produkt med alle typer reiser, og som krever omfattende registrering. På restplass- og ungdomsreisesalget er det derimot ikke denne typen registrering, og jeg kan love deg at her selger vi som varmt hvetebrød, sa Odd Langvatn, administrerende direktør i Wideroe Internet til DinSide Reise.

I forkant reportasjepubliseringen, får vi en telefon fra Langvatn:

- Vi har nå endret bestillingsprosedyren. Det skal nå bare tre sider og en login-knapp før bestillingen er i boks. Imidlertid har vi lagt registreringen over tre sider etter tilbakemeldinger fra kundene våre, sier Langvatn.

  • Se hva som kreves for å bestille billetter hos nettreisebyråene.
  • Ut på tur?

    Skiferie? I vår skiguide kan du sjekke hva leserne sier om de forskjellige skianleggene i Norge – og du kan legge inn dine egne kommentarer og karakterer. I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.