Best og verst på telefonen

Å vente 16 minutter i telefonkø hos Kilroy Travels er dyrt og tærer på unødig på humøret.

Det er irriterende å sitte i telefonkø. Plagsomt påtrengende musikk strømmer inn i øret, mens minuttene tikker og går. Dyrt er det også, tellerskrittene løper fra det øyeblikket du blir satt i kø.

For å få et representativt bilde av telefonservicen, ringte vi samtlige reisebyråer og flyselskaper i testen fem ganger. Testtelefonene ble foretatt på fredag og mandag. Vi har målt ventetid fra vi tok av luren til vi fikk svar fra en selger. Der det var mulig å velge, baserte vi oss på en fritidsreise til utlandet.

Ticket best i test

Hvem er kjappest på telefonen? Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ticket kommer best ut i testen med et gjennomsnittlig ventetid på 23 sekunder. Første gang vi ringte tok det bare 13 sekunder før vi fikk svar. 50 sekunder var det lengste vi måtte vente hos den nyetablerte reisebyråkjeden. Slett ikke verst!

Her kan du sjekke hvordan de ulike testdeltagerne klarte seg.

SAS er blant selskapene som imponerer. Fra tidligere tester og forespørsler har vi en heller slett erfaring med selskapets telefonservice. Denne gangen er det bedring å spore. Flygiganten opererer med en lang og omfattende meny, og det tar rundt ett minutt før du blir tildelt din plass i køen. Herfra er veien kort til konsulentene. Ett minutt og 39 sekunder var det lengste vi måtte vente på SAS i denne testen. Informasjonsdirektør i SAS, Simen Revold, mener at forbedringen er resultat av en bevisst satsning fra selskapets side.

- Vi har hatt en merkbar økning i telefonhenvendelser de siste årene, noe som har ført til lengre ventetid. Nå har vi fått installert et nytt datasystem, samtidig som vi har økt bemanningen på callsenteret med 75 årsverk.

Kilroy sliter

Det er kun ett byrå som utmerker seg negativt. Som i forrige test er det Kilroy Travels som kaprer plassen som testens versting. Den negative rekorden ble satt mandag ettermiddag, da vi ble henvist til Coca Cola-reklamer og slitsom radiomusikk i 16 minutter og ett sekund. Ikke nok med det, Kilroy Travels femsifrede telefonnummer koster kunden om lag det dobbelte av normal takst. Dermed hadde vi ringt for ti kroner før vi fikk svar. I snitt må du vente i seks minutter og 37 sekunder før det er din Kilroytur. Administrerende direktør, Åsne Trommald, erkjenner at Kilroy har store utfordringer på callsenteret.

- Nei, dette er jo ikke akseptabelt. Vi har en vanvittig pågang for tiden, mars er en av våre beste måneder, så da kan det bli noe mer ventetid enn hva som vanlig. Vi jobber for tiden med å øke bemanningen ved vårt callsenter.

Charteroperatørene klarer seg bra, selv om Apollo bød på testens nest lengste møte med livlig ventemusikk. Etter fire kjappe svar, ble vi servert 12 minutter og 48 sekunder med gresk folkemusikk en mandags formiddag. To timer senere prøvde vi oss igjen, da ventet vi bare 21 sekunder på svar.

Merkbart bedre

Sammenliknet med tidligere tester har de aller fleste tatt betydelige steg framover. Det er tydelig at reiseindustrien nå tar konkurransen fra nettbyråene seriøst. Skal du kapre kunder, nytter det ikke å satse på folks tålmodighet.

Vi har ringt våre testtelefoner på ulike tidspunkt på dagen. Skal vi tro de ansatte ved telefonsentralene, bør du styre unna timen før og etter jobb, altså før 9 og etter 16, samt lunsjperioden. Da er pågangen størst. Husk at de fleste reiseformidlerne har telefontid utover normal arbeidstid. SAS holder ”åpent” fra syv om morgenen til ti om kvelden. Det samme gjør de fleste charteroperatørene og reisebyråene. Unntakene er Bennett BTIs ferietelefon, som holder åpent i normal arbeidstid, og Kilroy Travels, som holder åpent til 18.00.

Et flertall av reisebyråene og charterselskapene har 810-nummer. Her betaler du 55 øre i startpris og så 24 øre per minutt. Ringer du Braathens, Via Ferieverden eller andre 815-nummer er startprisen den samme, mens minuttprisen derimot ligger på 39 øre. Dyrest av samtlige er Kilroy, som med sitt fem-siffrede nummer koster 50 øre i startpris, og deretter hele 60 øre i minuttet. Samtlige priser gjelder fra Telenor fasttelefon.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.