Beinplass på charterfly

Det fleste vil si at lange bein og charterfly er en dårlig kombinasjon. Av medlidenhet med alle som har vokst seg høyere enn 1.70, setter vi søkelyset på beinplassen ombord hos de største charterflyselskapene.

DinSide Reise tester den såkalte ”seat-pitchen” (avstand fra stolrygg til stolrygg). Vi sammenligner hvor mye beinplass de ulike flyselskapene tilbyr, og sjekker hvor stor forskjell det egentlig er mellom charterflyene og ruteflyene.

Setet foran senker seg…

Du kjenner deg sikkert igjen: Rett etter take-off så kommer følelsen av at du er fanget i en sardinboks. Tanken på at du skal sitte der i alt for mange timer blir ikke bedre når vedkommende foran legger setet i fanget på deg. Det er ikke stort annet å gjøre enn å trekke knærne godt oppover ørene og vente på barvognen…

Forskjell mellom charterfly og rutefly

Hovedsakelig har alle charterfly kortere avstand mellom setene enn ruteflyene. Men det finnes faktisk forskjeller også mellom charterselskapene. Skal du ut på en lengre reise og vil unngå bein uten blodsirkulasjon, vil vi anbefale deg å se nærmere på tabellen under. Noen tommer ekstra kan faktisk gjøre underverker…

Sjekk charterflyene og beinplassen!
 FLYTYPEFLYTYPEFLYTYPEFLYTYPE
BRITANNIAB757: 28tommerB737: 28tommer  
PREMIAIRDC10: 30tommerA330: 30tommerA300: 30tommerA320: 28tommer
STERLINGB737: 29tommer   
NOVAIRA330: 30tommerB737: 30tommer  
BRAATHENS*B737: 33tommer   
SAS*B737: 33tommerMD81: 34-32tommerMD82/83: 30-33tommer DC9: 30-33tommer
*Eksempel på seat-pitch hos ruteflyselskap. Alle mål på økonomiklasse!

Rutefly i chartertrafikk

Som du ser er det en del forskjell mellom charterflyene – noen tommer fra eller til kan faktisk være avgjørende for hvordan du opplever flyreisen. Og det er ingen tvil om at det er en markant forskjell på seteplassen mellom rutefly og charterfly. Husk at turoperatørene ofte chartrer fly fra ruteflyselskapene. Ser du for eksempel at det er SAS eller Braathens som flyr når du skal på en pakketur, så vet du at det er bedre plass til beina! Forskjellen mellom Britannia og SAS er i dag opp til 6 tommer. Det er 15 centimeter som virkelig er verdt å ta med seg. Men så gjenstår det å se hvordan komforten blir ombord på MD-maskinene til SAS i fremtiden. De har varslet at stolryggene kommer til å bli smalere – slik at de totalt kan øke antall seter ombord med 7-8 prosent.

Kjøp deg bedre plass

På langdistanseflygningene har du som regel muligheten til å kjøpe deg bedre plass og service på charterflyenes ”1. klasse”. Husk bestandig å sjekke dette når du bestiller reisen. Ruteflyselskapene tar seg ekstremt godt betalt for oppgradering til 1. klasse på vanlige ruteflygninger. Mellomlegget hos charterselskapene er imidlertid en forholdsvis liten investering som i høyeste grad vil gjøre flyreisen mer behagelig. For eksempel kan Premiair tilby plass i sin Royal SunClass på flere langdistanseflygninger. Mot et tillegg på 1.600 kroner får du brede skinnseter, bedre måltider, gratis drikkevarer og hele 35 tommer som du kan boltre deg på. Det er det verdt!