Ifølge charterkatalogen hadde hotellet basseng, men det var en trykkfeil.<br />
<I>Illustrasjonsfoto: Bassenget på bildet har ingen forbindelse med den omtalte saken.</I>
Ifølge charterkatalogen hadde hotellet basseng, men det var en trykkfeil.
Illustrasjonsfoto: Bassenget på bildet har ingen forbindelse med den omtalte saken.Vis mer

Bassenget var en trykkfeil

Familien trodde de bestilte hotell med svømmebasseng – men denne opplysningen viste seg å være en trykkfeil i charterkatalogen.

Da svømmebassenget var av avgjørende betydning for familiens valg av hotell, krever de halve reisens pris refundert.

Avslo hotellbytte

Barn, familie og besteforeldre skulle på sydenferie, og ønsket å bo på et lite sted med svømmebasseng. De bestemte seg for sted på bakgrunn av opplysningene i charterkatalogen, hvor deres hotellvalg var oppført med basseng. Klagerne hevder at de ikke ble opplyst om trykkfeilen og det manglende bassenget ved bestilling – og at de første ord de hørte om det, var da de mottok billettene tre uker før avreise.

Løsningen som ble tilbudt fra Star Tour før avreise, var ikke akseptabelt for familien, da det alternative hotellet heller ikke hadde basseng på området – men hadde tilgang til et tilstøtende basseng. Grunnen til at familien ønsket seg hotell med basseng, var at deres 12-årige datter kunne besøke bassenget alene – det ville hun ikke kunne selv dersom de byttet til det alternative hotellet. Klagerne benekter også at de ble tilbudt å avbestille reisen uten gebyr.

Det endte med at familien reiste, og forsøkte å bytte hotell ved ankomst feriestedet. Da reiseselskapet skulle ha mellomlegg for bytte av hotell, avslo familien. I stedet krever de refundert halve reisens pris, på grunn av en mangelfull reise.

Charterselskapet tilbød bytte

Star Tour selv hevder at klagerne ble opplyst om trykkfeilen ved bestilling. De hevder videre at de forsøkte å finne en alternativ løsning på problemet, etter at klagerne oppdaget det manglende bassenget, og at de tilbød klagerne å avbestille reisen uten ekstra omkostninger. De har også betalt klagerne 500 kroner per person som kompensasjon.

Avslag

Reklamasjonsnemnda for pakkereiser påpeker at en reise er mangelfull når den avviker fra pakkereiseloven. I dette tilfellet ville den være mangelfull dersom det ikke ble opplyst om trykkfeilen i katalogen – og det er på dette punkt partene er uenige; charteroperatøren hevder at opplysningen ble gitt, mens kunden mener at de ikke fikk denne informasjonen.

Nemnda uttaler i sin avgjørelse at det i dette tilfellet må ha oppstått en misforståelse, men at de legger til grunn for avgjørelsen at det gjennom bestillingsbekreftelsen ble informert om at det ikke var basseng på hotellet. Reklamasjonsnemnda uttaler at det ikke foreligger informasjon som skulle tilsi at Star Tour er til å laste for misforståelsen, og avslår dermed klagernes krav på prisavslag.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.