Barna mistet ved en feiltakelse leiligheten sent på kvelden - det satte sitt preg på familiens ferie.<br />
<I>Illustrasjonsfoto: Randi Grace Nilsberg <br />
(Bildet har ingen tilknytning til reisemålet eller personene i saken.)</I> Foto: Randi Grace Nilsberg
Barna mistet ved en feiltakelse leiligheten sent på kvelden - det satte sitt preg på familiens ferie.
Illustrasjonsfoto: Randi Grace Nilsberg
(Bildet har ingen tilknytning til reisemålet eller personene i saken.)
Foto: Randi Grace NilsbergVis mer

Barna mistet bostedet

Familien hadde to leiligheter, men den ene ble ved feiltakelse leid bort til andre under oppholdet.

Familien på to voksne og to barn leide to leiligheter ved siden av hverandre på hotellet på Fuerteventura. Noen dager før avreise, ble imidlertid barnas leilighet leid ut til andre gjester.

Eiendelene var borte

Etter en kveld på hotellets show, kom familien tilbake til barnas leilighet bare for å finne at den var overtatt av fremmede mennesker. Barnas eiendeler var fjernet. Det tok over en time før klagerne fikk leiligheten tilbake, mens eiendelene ikke ble levert ut før neste dag. De klager også over ubehagelige oppussingsarbeider ved bassenget på hotellet.

Klagerne kontaktet Ving neste dag i forbindelse med romproblemet, og krever kompensasjon for ubehaget de ble påført.

Misforståelse

Ving bekrefter at hotellet ved en feiltakelse hadde leid ut barnas leilighet til andre gjester denne kvelden, og at det tok halvannen time før misforståelsen ble avklart. Selskapet bekrefter også at barnas eiendeler først ble levert tilbake neste formiddag. Selskapet har betalt klagerne 900 kroner, som tilsvarer hotellkostnaden for barnas leilighet de gjenstående dager av oppholdet.

Ving sier videre at selskapet ikke ble informert om problemet med bassenget på stedet, men at de likevel betaler 1.500 i kompensasjon.

Prisavslag og erstatning

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser sier at mangler ved pakkereiser både kan gi rett til prisavslag og erstatning. I denne saken sier nemnda at de har forståelse for ubehaget klagerne ble påført, og at det reduserte utbyttet av ferien. Hendelsen gir etter nemndas mening ikke bare rett til prisavslag, men også til erstatning for tort og svie. Samlet bør familien få 4.000 kroner i erstatning og prisavslag, altså 1.600 mer enn de opprinnelig ble tilkjent fra selskapet.

Vil ha erstatning

DinSide Reise skriver ukentlig om aktuell reisejuss.

Her finner du eksempler på saker der misfornøyde turister har fått medhold og prisavslag/erstatning:

Disse sakene er eksempler på at de reisende ikke har fått medhold: Gir reklamasjonsnemnda deg medhold i at reisen du kjøpte ikke holdt mål, kan du få kompensasjon i form av prisavslag. I enkelte tilfeller kan du også få erstatning.

  • Slik klager du
    - fra klage til behandling i Reklamasjonsnemnda
  • Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.