Bakenfor gardinene

Etter en æresrunde på bagasjebåndet i innsjekkingen, forlater kofferten syne og sinn og forsvinner ned i det sorte hullet.

Ved første øyekast et virvar av baner og skinner, men det er faktisk system i galskapen.
Ved første øyekast et virvar av baner og skinner, men det er faktisk system i galskapen. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Skrekkens vegg. Eksempler på bagasje som er knust ved sorteringspunktet og som av den grunn ikke bør sendes på bagasjebåndet. Fra venstre: hockeykøller og gåstol. Du kan se alle bildene fra veggen i bildespesialen.
Skrekkens vegg. Eksempler på bagasje som er knust ved sorteringspunktet og som av den grunn ikke bør sendes på bagasjebåndet. Fra venstre: hockeykøller og gåstol. Du kan se alle bildene fra veggen i bildespesialen. Vis mer

Vi befinner oss bak gardinene, i kjelleren under OSL. Båndet bukter seg ned flere etasjer, og vel nede er bagasjen klar for sortering. Røde laserstråler tegner seg på gulv, vegger og bånd.

- Her leses strekkodene. Det er lasere fra alle vinkler, slik at strekkodene kan leses uansett hvor på bagasjen koden måtte befinne seg. Strekkodeleseren klarer å lese 92 prosent av alle bagasjetaggene, selv om bagasjen har ramlet ut av sitt vindu, forteller Andersen.

System i galskapen

Vi er inne i MBH – eller Main Baggage Hall. Alt ser ut som det glade kaos, med gule, blå og grønne bånd – og skinnegang med vogner. Det er imidlertid et system i galskapen.

- De gule båndene er for spesialbagasje, de blå for standardbagasje, og de grønne for innkommende bagasje, forteller Andersen.

Skrekkabinettet

Det er tid for sortering, men først må den heldige bagasjen som får reise i bag-trax - eller vogner – skilles fra de som må fortsette på båndet. Vognene og skinnegangen minner om en berg- og dalbane, og er kun for vanlig standardbagasje – mens bagasje av uvanlige størrelser og former må fortsette på det gule båndet. På nettingveggen ved sorteringspunktet henger 8 bilder til skrekk og advarsel.

- Dette er bilder av ting som er blitt ødelagt i møtet med sorteringspunktet. Særlig i begynnelsen ble mye rart sendt på bagasjebåndet – som denne lampen, disse vektmanualene og denne sekken med krykkene og den meterlange stokken stikkende ut, forteller Andersen. Enten er det for lite, eller det har en slik form slik at systemet tror det er to kolli – og pakken deles i to!

Artikkelen fortsetter under annonsen

6 meter i sekundet

Oslo Lufthavn har en total bygningsmasse på 138.000 kvadratmeter. Arealer for bagasjehåndtering opptar 20.000 kvadratmeter.

- Totalt er det 660 bag-trax i systemet. Det er tre lastestasjoner hvor bagene tippes over i vognene, og hver stasjon har en kapasitet på 1.500 bager i timen. Det er totalt 4 kilometer med bånd og 4 kilometer med skinner i systemet, og vognene med bagasjen har en hastighet på opptil 6 meter i sekundet. Fra innsjekk til bagasjen er fremme ved lasting over på trallene som skal ta de ut til flyet, tar det cirka 5 minutter forteller Andersen.

6 meter i sekundet tilsvarer 21,6 kilometer i timen. Sammenlignet med Thundercoaster på Tusenfryd, som har en topphastighet på 100 kilometer i timen er dette selvsagt ingenting. Likevel går det rimelig heftig unna i svingene. Den som bare var en standard koffert …

EBS og PMZ

Kontrollrommet er døgnbemannet. Her holdes det til enhver tid oppsyn med et titalls skjermer med bilder fra forskjellige punkter i bagasjefrakten. Her planlegges også bagasjens gang for de forskjellige flightene i detalj fra dag til dag. Via EBS – Early Baggage Store – går vi inn i siste ledd i bagasjehåndteringen: PMZ – Pir Makeup Zone – eller sorteringshallen.

- Dersom du sjekker inn mer enn to timer før flyavgang, er det stor sannsynlighet for at bagasjen ligger og venter i EBS. Vi har faktisk kapasitet slik at man kan sjekke inn bagasjen opptil 72 timer før flyavgang. I PMZ blir bagasjen lastet over på trallene og kjørt ut til flyet, forteller Andersen.

Au, au, au

I den andre enden av hallen kommer en fullastet bagasjetralle inn for avlessing. Mannen bak spakene hopper ut av trucken og gyver løs på koffertene. En og en hives koffertene og bagene over på båndet, som skal sende dem opp til sine eiere. Koffertene treffer båndet med kraftige smell. Hadde vi vært en koffert, ville vi definitivt ikke vært med på denne delen av reisen. En ting er i alle fall sikkert; aldri mer vil glass eller knusbart gods få plass i min koffert …

Her kan du se bagasjens halsbrekkende vandring i bilder.