Bagasjens halsbrekkende ferd i bilder

Velkommen

Velkommen til innsjekk. Bodil Petersen ved SAS' innsjekkingsskranke er klar til å ta imot bagasjen din. Hver uke går 110.000 kolli gjennom bagasjesystemet på Gardermoen, og litt færre kommer inn.
Velkommen til innsjekk. Bodil Petersen ved SAS' innsjekkingsskranke er klar til å ta imot bagasjen din. Hver uke går 110.000 kolli gjennom bagasjesystemet på Gardermoen, og litt færre kommer inn. Vis mer



Din unike kode

Bagasjelappen festes. Lappens strekkoder og nummer er din unike kode, og inneholder informasjon som hvor tung kofferten er, hvilken klasse du reiser på, osv.
Bagasjelappen festes. Lappens strekkoder og nummer er din unike kode, og inneholder informasjon som hvor tung kofferten er, hvilken klasse du reiser på, osv. Vis mer



Begynnelsen av ferden

Spesialbagasje - som denne barnevognen - må legges i kasser. Utstikkerne til venstre for båndet er til for å velte kofferten din.
Spesialbagasje - som denne barnevognen - må legges i kasser. Utstikkerne til venstre for båndet er til for å velte kofferten din. Vis mer



Ned i hullet

Etter en æresrunde på bagasjebåndet i innsjekkingsområdet, forsvinner bagasjen ned i dette hullet. Hva skjer nå?
Etter en æresrunde på bagasjebåndet i innsjekkingsområdet, forsvinner bagasjen ned i dette hullet. Hva skjer nå? Vis mer



Takk til Rimi-Hagen

Strekkodeleseren kan lese koder 360° rundt kofferten. Laserstrålene kommer fra oven, fra sidene og fra under båndet gjennom en glippe.
Strekkodeleseren kan lese koder 360° rundt kofferten. Laserstrålene kommer fra oven, fra sidene og fra under båndet gjennom en glippe. Vis mer



Skrekkeksemplene

Skrekkeksemplene. Bildene er hengt opp som skrekk og advarsel på hvilken bagasje som ikke skal sendes på bagasjebåndet. Venstre rad, ovenfra: Krykker og meterlangt rør stikkende ut av en ryggsekk, innovativt innpakket lampe, hockeykøller og vektmanualer. Høyre rad, ovenfra: planker, barnevogn uten innpakning, gåstol og ALT for stor pappeske.
Skrekkeksemplene. Bildene er hengt opp som skrekk og advarsel på hvilken bagasje som ikke skal sendes på bagasjebåndet. Venstre rad, ovenfra: Krykker og meterlangt rør stikkende ut av en ryggsekk, innovativt innpakket lampe, hockeykøller og vektmanualer. Høyre rad, ovenfra: planker, barnevogn uten innpakning, gåstol og ALT for stor pappeske. Vis mer



På kryss og tvers

Bagasjehåndteringen opptar 20.000 kvadratmeter av 138.000 total bygningsmasse på Gardermoen. I MBH - Main Baggage Hall - går det baner og skinner på kryss og tvers i et forvirrende kaos. Men det er heldigvis system i galskapen. De gule båndene er for utgående spesialbagasje, de blå for utgående standardbagasje, og de grønne for innkommende bagasje.
Bagasjehåndteringen opptar 20.000 kvadratmeter av 138.000 total bygningsmasse på Gardermoen. I MBH - Main Baggage Hall - går det baner og skinner på kryss og tvers i et forvirrende kaos. Men det er heldigvis system i galskapen. De gule båndene er for utgående spesialbagasje, de blå for utgående standardbagasje, og de grønne for innkommende bagasje. Vis mer



Fra bånd til vogn

Vanlig standardbagasje tippes over fra bagasjebåndet til såkalte bag-trax.
Vanlig standardbagasje tippes over fra bagasjebåndet til såkalte bag-trax. Vis mer



Nesten som berg- og dalbane

Inntil bagasjen ble tippet over i vognen, har den blitt identifisert ved hjelp av bagasjelappen. Nå overtar vogn-nummeret og strekkoden på siden av vognen den oppgaven. Det er 4 kilometer med skinnegang for bagasjen på Gardermoen, og vognene går med en fart på opptil 6 meter i sekundet - eller 21,6 km/t.
Inntil bagasjen ble tippet over i vognen, har den blitt identifisert ved hjelp av bagasjelappen. Nå overtar vogn-nummeret og strekkoden på siden av vognen den oppgaven. Det er 4 kilometer med skinnegang for bagasjen på Gardermoen, og vognene går med en fart på opptil 6 meter i sekundet - eller 21,6 km/t. Vis mer



5 minutter

Etter 5 minutters ferd i systemet, fra du leverer fra deg bagasjen i innsjekkingen, kommer bagasjen kjørende på trallene inn i PMZ - eller Pir Makeup Zone (sorteringshall). Her tippes bagasjen over i riktig bås (øverst i bildet), før stuerne lasser den over på trallene. Det er to lukkede systemer for bagasjetransport fra to separate "øyer" i innsjekkingen på Gardermoen, og til hvert system hører separate sorteringhshaller. I hver hall er det 44 slike båser som dette.
Etter 5 minutters ferd i systemet, fra du leverer fra deg bagasjen i innsjekkingen, kommer bagasjen kjørende på trallene inn i PMZ - eller Pir Makeup Zone (sorteringshall). Her tippes bagasjen over i riktig bås (øverst i bildet), før stuerne lasser den over på trallene. Det er to lukkede systemer for bagasjetransport fra to separate "øyer" i innsjekkingen på Gardermoen, og til hvert system hører separate sorteringhshaller. I hver hall er det 44 slike båser som dette. Vis mer



På rekke

På rekke og rad står vognene som skal frakte bagasjen den siste etappen ut til flyene.
På rekke og rad står vognene som skal frakte bagasjen den siste etappen ut til flyene. Vis mer



Klar for pålessing

Siste etappe på Gardermoen er unnagjort, og bagasjen er klar for pålessing.
Siste etappe på Gardermoen er unnagjort, og bagasjen er klar for pålessing. Vis mer

Koffert i 22 km/t

  1. Bagasjens halsbrekkende ferd i bilder
  2. Bakenfor gardinene