Bagasje-skadene Norwegian ikke vil erstatte

Sender du barnevogna som bagasje uten å pakke den godt nok og den blir skadet, må du betale for skadene, mener Norwegian. Transportklagenemnda er uenig.

REISE MED BARNEVOGN? Tar du med barnevogn på en flyreise og vognen blir skadet, skal du ha erstatning fra flyselskapet, slår Transportklagenemnda fast. Foto: NTB Scanpix
REISE MED BARNEVOGN? Tar du med barnevogn på en flyreise og vognen blir skadet, skal du ha erstatning fra flyselskapet, slår Transportklagenemnda fast. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Flere vedtak i Transportklagenemnd handler om Norwegian-passasjerer som har fått ødelagt barnevogner i forbindelse med en flyreise.

Disse vognene har ikke vært pakket i noe som beskytter vognen spesielt, dermed viser Norwegian til sine vilkår om at de kun tar ansvar for skader på barnevogner hvis de er pakket i hard plast.

Det kan de ikke gjøre, slår Transportklagenemnda fast. Dermed må Norwegian betale for skadene likevel.

Barnevogner er skjøre gjenstander

Transportklagenemnda viser i sine vedtak til luftfartsloven, og skriver gjentakende i sine vedtak som omhandler ødelagte barnevogner på Norwegian-fly, at det ikke er «anledning til å ta forbehold i generelle vilkår som begrenser fraktførers ansvar etter luftfartsloven».

Vi har spurt Norwegian om hvorfor de i deres vilkår kun tar ansvar for skader på barnevogner hvis de er pakket i hard plast, og om de har vurdert å endre vilkårene, ettersom Transportklagenemnda sier de ikke kan ta forbehold i generelle vilkår etter luftfartsloven.

Astrid Mannion-Gibson, talsperson i Norwegian, sier til Dinside at barnevogner er skjøre gjenstander og trenger beskyttelse for å forhindre skader.

- Ved å ha i våre vilkår at vi kun erstatter barnevogner som er pakket i hard og egnet emballasje, gjør vi det vi kan for å unngå skader, forklarer hun.

Mannion-Gibson sier de syns det er svært uheldig dersom foreldre opplever skader på barnevognen etter en reise, og sier videre at deres erfaring dessverre er at dagens barnevogner er mer skjøre enn det de var for 10 til 20 år siden.

Norwegian er heller ikke enige i nemdas vedtak som blir tatt og sier at disse heller ikke er enstemmige.

- Til tross for dette velger vi å utbetale og følge vedtaket nemnda gjør, sier Mannion-Gibson.

Må godta å betale erstatning

Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet sier til Dinside at fyselskapet skal ta vare på bagasjen din så godt som mulig.

- Loven sier at du ikke kan nekte folk erstatning på grunn av generelle vilkår, og nemnda har i vedtaket sitt bekreftet det. Det betyr at flyselskapet må godta å betale erstatning der de har ansvar, selv om barnevogna ikke var pakket i hard plast, understreker hun.

Dermed kan du ikke nektes erstatning kun fordi du ikke har pakket den inn slik vilkårene krever.

- Flyselskapet har ansvar for all innsjekket bagasje som er tillatt ha med på flygningen, sier Høst.

Unntaket er hvis skader oppstår på grunn av bagasjens karakter, som for eksempel glass. Da vil ikke flyselskapet være ansvarlig.

Skulle flyselskapet miste eller skade bagasjen din, bør du si ifra med én gang og fylle ut skjema på flyplassen, råder Forbrukerrådet.

De har en egen tjeneste hvor du blant annet kan sjekke hvilke rettigheter du har som gjelder bagasje: