Årets mest utrolige klager

Lite sol, dårlig vær, dum betjening og manglende tilgang på norsk TV? Norske reisende klager på de merkeligste ting; her er noen av årets mest utrolige klagesaker.

Hver uke trekker vi fram klagesaker fra Reklamasjonsnemnda for pakkereiser, og i den senere tid også fra den ganske ferske Klagenemnda for rutefly. Dette er offentlige klageorganer du henvender deg til dersom du ikke får gehør for dine synspunkter hos turoperatøren eller flyselskapet. Nemndene avsier kjennelser som selskapene har forpliktet seg til å rette seg etter, med mindre det er svært spesielle forhold som spiller inn.

Men noen av klagesakene er desidert mer berettiget enn andre, som igjen kan være ganske så fantastiske både i selve hendelsen og i overbevisningen om at skylden ligger hos charterselskapet eller flyselskapet. Vi har samlet noen ganske så underholdende klagesaker fra året som har gått:

Glemt å stille klokka til sommertid?
Glemt å stille klokka til sommertid? Vis mer
Naboen fikk bedre rom. Grunn god nok for erstatning? Illustrasjonsfoto
Naboen fikk bedre rom. Grunn god nok for erstatning? Illustrasjonsfoto Vis mer
TV-slave, selv på ferie?
TV-slave, selv på ferie? Vis mer


  • Glemte å stille klokka – mistet flyet

  • Paret hadde ikke fått med seg at det var innført sommertid deres siste natt i Barcelona, og kom for sent til flyet. De skylder på flyselskapet for fraværende informasjon om tidsjusteringen …

  • TV-trøbbel på tur

  • Bråk fra TV-apparater i etasjen under ødela kveldsfreden for turistene, og de gikk med på å bli flyttet til et billigere hotell. De krever prisdifferansen mellom det opprinnelige hotellet og det billigere tilbake.

  • Misunnelse – nok til erstatning?

  • Paret hadde bestilt reise med spesifisert hotell, og fikk rom som vendte mot bakgården. Lang ble derfor masken da naboparet, som reiste uspesifisert, fikk et hyggeligere rom med bassengutsikt. Det misunnelige paret krevde tilbakebetalt mellomlegget mellom en uspesifisert og en spesifisert reise.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Barnefiendtlig feriegruff

  • Barnefamilien klager på at servicepersonalet ved hotellet var lite imøtekommende overfor barna, og krever penger tilbake.

  • Mangel på norsk TV ødela ferien

  • Noen reiser på ferie for å komme bort fra hverdagslivet – andre tar vanene, og deri TV-vanene, med seg. Paret la spesiell vekt på at det skulle være mulig å se norsk TV på hotellet under langtidsferien, men i realiteten måtte de leve to måneder uten norsk TV! De krever refundert 2.000 kroner per person for manglende TV, og støy.

  • Uanmeldt taxitur

  • Bussen som skulle frakte charterturistene fra hotellet til flyplassen var full, og klagerne nektet å være med. Dermed fikk de drosjetransport sammen med selskapets reiseleder og en annen turist – kostnadsfritt for turistene – men klagerne krever likevel prisavslag; for uakseptabelt og uansvarlig opplegg.

  • Krakilsk slo hjerteoperert

  • Den hjerteopererte mannen ble slått i brystet av en krakilsk gjest, fikk vondt i brystet, men nektet reiselederen å ringe etter lege. Likevel krever han et prisavslag på 15.000 kroner for dårlig oppfølging fra charteroperatøren.

    Brillene knuste i sammenstøtet med glassdøren.
    Brillene knuste i sammenstøtet med glassdøren. Vis mer


  • Knusende sammenstøt

  • Klager gikk rett på en glassdør – og knuste brillene sine. Han krever turoperatøren for erstatning for brillereparasjonen, fordi glassdøren ikke var merket. Turoperatøren nekter skyld.

    Mange klager berettiget

    Mens de fleste av den ovenfor nevnte klagene er klart uberettiget, er det selvsagt nok at de klagene som er berettiget en erstatning eller prisavslag.

    Her er noen klager som har fått medhold:

  • 14.000 kroner i avslag

  • Handikaprom uten plass til rullestol

  • Familie og reisebyrå i pengestrid

  • Offentlig baksnakking gir prisavslag
  • Vil du lese mer om hvordan du går frem for å klage?

  • Slik klager du på pakkereisen
  • Slik klager du på rutefly
  • Her er fjorårets dummeste klager

  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler.
  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.