<strong>REISE MED FLY INNENLANDS:</strong> I denne artikkelen kan du lese alt du trenger å vite om smittevern, priser på flybillettene og liknende. Foto: NTB Scanpix
REISE MED FLY INNENLANDS: I denne artikkelen kan du lese alt du trenger å vite om smittevern, priser på flybillettene og liknende. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Fly innenlands sommeren 2020

Alt om flyreiser i Norge i sommer

Vurderer du å reise innenlands med fly i sommer, bør du lese videre.

Publisert
Sist oppdatert

Coronakrisen har ført med seg alt fra smitteverntiltak til full stopp i utenlandsreisene. På fredagens pressekonferanse kom Erna Solberg med gladnyheten om at man kan reise over hele landet.

Planlegger du å reise med fly i Norge i sommer, vil det kunne bli annerledes enn tidligere. Vi har derfor samlet den informasjonen du trenger før du bestiller flyreise til sommeren.

Hvordan blir flyprisene?

Vi har spurt flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs hva slags prisnivå man kan forvente på innenriksflyvninger i sommer.

Han viser til marginale økninger i billettprisene innenlands hittil i år.

- Etterhvert som vi nærmer oss sommeren og begrensninger for mobilitet og sosial distanse trolig slippes litt opp, anser jeg det som sannsynlig at flyselskapene forsiktig vil sette inn kapasitet for egen regning. Da tror jeg vi vil få en moderat oppgang i billettprisene, spesielt på «tynne ruter» til Haugesund, Ålesund, Molde, Kristiansund og ruter til de fleste destinasjoner i Nord-Norge, sier Elnæs.

Han sier videre at det på ruter hvor SAS og Norwegian konkurrerer «vinge mot vinge», som fra OSL til Stavanger, Bergen og Trondheim, vil antakelig prisøkningene påvirkes av hvor stor konkurransen blir og etterspørselen fra markedet.

Generelt tror Elnæs at de superbillige billettene er historie, og at man både innenlands og utenlands kan forvente en langsiktig trend med økning i billettprisene. Samtidig er det en faktor som kan påvirke flyprisene positivt, nemlig den lave oljeprisen.

- Tror du det vil være lurt å kjøpe billetter nå, eller bør man se an situasjonen?

- Det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på i dag, mye vil avhenge av hvilke lettelser som regjeringen eventuelt kommer med på fredag (kl 14, red.anm). Blir det vesentlige lettelser kan det føre til at billettprisene går raskt litt opp, sier Elnæs, som tror flyselskapene vet at mange er villige til å betale litt ekstra for å treffe venner og familie, og tar dette ut i høyere priser.

Stengte flyplasser?

Planlegger du å reise til mindre steder med Widerøe, ble flere av deres kortbaneflyplasser stengt for all kommersiell flyvning fra og med onsdag 18. mars.

Innen noen uker vil disse derimot åpne igjen, som normalt

- Etterhvert som samfunnet nå gradvis åpnes opp igjen har vi besluttet å gjenåpne våre lufthavner med virkning fra 1. juni. Dette betyr at alle Avinors lufthavner er åpne fra og med 1. juni, forteller Nora Hoberg Prestaasen, pressevakt i Avinor til Dinside.

CORONAVIRUSET: 7. mai ble en rekke nye bestemmelser lagt fram for det norske folk. Dette er de nye karantenereglene! Video: Regjeringen Vis mer

Færre avganger?

På grunn av corona har det naturlig nok vært færre avganger innenlands de siste månedene, og ifølge Elnæs er det kun ruter som er bestilt og betalt av staten som har vært operert av SAS, Norwegian og Widerøe. Han forventer at flyselskapene vil forsiktig sette inn kapasitet for egen regning i tiden fremover.

Andreas Hjørnholm, presseansvarlig i Norwegian, sier til Dinside at de for tiden opererer et begrenset rutetilbud på visse innenriksruter i Norge.

- I takt med at reiserestriksjoner lempes og etterspørselen fra kunder måtte stige, så vurderer vi å åpne for mer trafikk, men det er for tidlig å si noe om dette på nåværende tidspunkt, sier Hjørnholm.

Ifølge Silje Brandvoll, kommunikasjonsdirektør i Widerøe, har antall avganger i Norge gått ned med 37 prosent og antall seter med 34 prosent, samtidig som blokkering av seter som smitteverntiltak betyr en reduksjon av kapasiteten på 68 prosent.

- Det er ingen spesielle innenriksruter som er berørt, men reduksjonen er jevnt over det hele, sier Brandvoll.

Widerøe vurderer fortløpende sommerruter fordi smitteveilederen tillater høyere fyllingsgrad når familier eller personer fra samme husholdning reiser sammen.

Dermed tror Brandvoll de har en bedre mulighet til å lykkes med rene ferie- og fritidsruter i sommer, sammenlignet med tradisjonell nyttetrafikk der passasjeren vanligvis reiser i forbindelse med jobb og ikke sammen med resten av familien.

- Vi lanserer derfor også i neste uke en kampanje der du kan kjøpe to billetter for prisen av én for familier som skal reise på ferie, sier Brandvoll.

Blir det fullt på flyplassene i sommer?

Nora Hoberg Prestaasen, pressevakt i Avinor, sier at de hele tiden jobber med fremtidige scenarioer for hvordan trafikken vil utvikle seg, og at det som kjent er mange usikre momenter rundt tilbud- og etterspørselssiden, så lenge ingen har oversikt over hvor dyp og langvarig krisen kommer til å bli.

- Vi vet at flytrafikken generelt er tett knyttet opp mot utviklingen i BNP, og med utsikter til en negativ utvikling vil dette påvirke etterspørselen fremover. Privatpersoner vil få dårligere kjøpekraft og bedrifter vil stramme inn på kostnadssiden, tror Hoberg Prestaasen.

Hun sier videre at Avinor forventer at innenlandsmarkedet vil begynne å komme tilbake noe tidligere enn utland, og at vekstraten på utland vil være lavere enn på innland når det snur oppover.

- I det mest positive scenarioet vil flytrafikken i nevneverdig grad begynne å komme tilbake over sommermånedene juni-august, mens i den mest pessimistiske enden kan det gå mot oktober, tror Avinor.

Smittevern på flyplassene

Som kjent er hyppig håndvask og avstand til andre, viktige smittevernstiltak som går igjen uansett hvor du befinner deg. Når det gjelder Avinors flyplasser, innførte de tiltak allerede i januar, som ikluderte informasjon til reisende på digitale skjermer, plakater og andre synlige steder i terminalene, samt oppdatert informasjon på nettsider og i sosiale medier, i tillegg til forsterket renhold i publikumsområder med et særlig fokus på berøringsflater. Videre ble det hyppigere oppfølging på toaletter der påfyll av såpe, papir og generelt renhold ble sjekket ekstra, skriver Avinor.

- Både passasjerer og ansatte vil oppleve at flere synlige tiltak kommer på plass i terminalen i tiden fremover, og det jobbes fortløpende med å implementere disse, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Joachim Westher Andersen i en pressemelding, og legger til at hvilke tiltak som gjøres kan variere noe fra lufthavn til lufthavn.

Han sier videre at det blir økt fokus på å sikre at anbefalte avstandsråd kan opprettholdes.

- Stenging av enkelte innsjekkingsautomater, merking av gulv og ytterligere informasjon på informasjonsskjermer og informasjonsplakater er eksempler på dette. Det vurderes også bruk av pleksiglass for å sikre smittevern mellom ansatte og passasjerer, forklarer Andersen.

Renholdet av flyplassene vil også tilpasses det til enhver tid gjeldende behov, spesielt på berøringspunkter, og de vil også prioritere tilgjengelighet av hånddesinfeksjon.

Hva skjer i sikkerhetskontrollen?

Ifølge Luftfartstilsynet omhandler smittevernveilederen som ble utarbeidet for luftfarten ikke noe om passering i sikkerhetskontrollen. Dermed viser Luftfartstilsynet til de generelle rådene til helsemyndighetene, samt deres reiseråd:

Wenche Olsen, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, sier videre at tiltakene i sikkerhetskontrollen er tilpasset corona-situasjonen.

- Passasjerene skal følge de anvisninger som blir gitt i sikkerhetskontrollen, påpeker hun.

Slik blir servicetilbudet på norske flyplasser

Når det gjelder butikker og spisesteder på norske flyplasser fremover, sier Avinor at de vil tilstrebe å gi et godt servicetilbud til de reisende.

- Tilbudet vil kunne endre seg fortløpende i takt med antall passasjerer og dette vil variere veldig fra lufthavn til lufthavn. Vi oppfordrer de som skal ut og reise om å holde seg oppdatert på våre nettsider, sier Nora Hoberg Prestaasen i Avinor

Må du ha med munnbind?

Onsdag ble det klart at SAS innfører bruk av munnbind på sine fly fra og med mandag 18. mai. Norwegian fulgte først opp med å si at de også vil innføre bruk av munnbind, men har nå snuddd på dette.

Presseansvarlig Andreas Hjørnholm sier til Dinside fredag at de vil avvente europeiske luftfartsmyndigheters (EASA) oppdaterte anbefalinger om smitteverntiltak om bord i fly før de eventuelt innfører krav om bruk av munnbind.

- Vi er i stand til å ivareta anbefalingen om sosial avstand på en god måte for våre reisende og kolleger. Vi antar EASA vil komme med sin anbefaling innen få dager, sier Hjørnholm.

Også Widerøe har sagt at de vil avvente anbefalingen fra EASA før de eventuelt innfører krav om munnbind.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer