Flyforsinkelser og -kanselleringer

Alle dine fly­rettigheter på ett sted

Nesten hver tredje passasjer mener de har fått for dårlig informasjon fra flyselskapet ved forsinkelse eller innstilling, ifølge ny rapport.

INNSTILLINGER: Halvparten av alle norske flypassasjerer har i løpet av de siste to årene opplevd forsinkelser eller innstillinger av fly, og flere ønsker mer og bedre informasjon. Dette kommer fram i en ny rapport fra Forbrukerrådet. Her fra SAS-streiken tidligere i år. Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix
INNSTILLINGER: Halvparten av alle norske flypassasjerer har i løpet av de siste to årene opplevd forsinkelser eller innstillinger av fly, og flere ønsker mer og bedre informasjon. Dette kommer fram i en ny rapport fra Forbrukerrådet. Her fra SAS-streiken tidligere i år. Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix Vis mer

De fleste av oss har opplevd at flyet de skal ta har blitt forsinket, og de skikkelig uheldige har også opplevd kanselleringer.

Ifølge Forbrukerrådet mener nesten hver tredje passasjer at de har fått dårlig eller svært dårlig informasjon fra flyselskapet ved forsinkelse eller innstilling.

- Her har alle som jobber med strandede flypassasjerer en jobb å gjøre, sier direktør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Alle dine rettigheter på ett sted

Når flyet blir forsinket eller innstilt, henter forbrukerne informasjon fra mange ulike kilder: Flesteparten oppsøker flyselskapets nettside, en tredjedel går til skranken på flyplassen ved forsinkelse og innstillinger, mens kun 17 prosent ringer eller chatter med flyselskapet.

Forbrukerrådets flyrettighetssjekk er, derimot, en grei første tjeneste å oppsøke.

Der kan du åpne flere faner alt etter hva som er problemet med din flyvning, enten om flyet er forsinket, innstilt, overbooket eller om bagasjen er problemet.

Foto: skjermdump.
Foto: skjermdump. Vis mer

Omtrent 300.000 passasjerer brukte denne flyrettighetssjekken under SAS-streiken i vår.

Direktør Blyverket mener en god umiddelbar løsning ved flyproblemer er at flyselskapene lenker til flyrettighetssjekken deres når de varsler om forsinkelser og innstillinger via e-post eller SMS. Der kan du nemlig plotte inn reisen, årsaken til hendelsen og få dine rettigheter servert med én gang.

Plikter å gi deg informasjon

Opplever du flyforsinkelser eller -innstillinger, har du rett på konkret informasjon om dine rettigheter hos flyselskapet. Dette gjelder også for flyplassene, der de fleste i Norge driftes av Avinor.

- Selv om folk i dag lett kan skaffe seg informasjon på egen hånd, viser undersøkelsen vår at folk er usikre på hva de faktisk har rett på, sier Blyverket.

Kun én av fem mener at de kjenner til rettighetene sine godt, ifølge undersøkelsen. Samtidig viser svarene i rapporten at folk overvurderer sine kunnskaper.

- Folk vet at de har rett på mat etter en viss tid, kan kjøpe toalettsaker når bagasjen er borte, eller at de kan få erstatning ved forsinkelse eller innstilling. Problemet er at de ikke vet når eller hvordan rettighetene slår inn, noe det fort kan bli konflikter eller misforståelser av, sier Forbrukerrådets direktør.

Informerer i flere kanaler

Avinor sitt ansvar er å gi god informasjon til passasjerene, samt støtte flyselskapene med å gi informasjon om deres flytider.

- Vi gir beskjed om forsinkelser og innstillinger på flere plattformer: Sosiale medier, appen vår og via passasjerservice både på telefon, i skranke og på nett, i tillegg til nettsider med rutetider og egne avviksmeldinger, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud til Dinside.no.

For flyselskapet Norwegian er det viktig å ha fornøyde kunder, og de jobber kontinuerlig med å forbedre servicen og kundeopplevelsen til reisende når de opplever uregelmessigheter.

- Vi informerer kunder om hva de har krav på ved forsinkelse og kansellering via SMS, såkalte «handouts» på flyplassen, innsjekkingsautomater på flyplassen, på nett og via ansatte på flyplassen, sier kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson til Dinside.no.