PROBLEMER PÅ PAKKETUR: Ikke alle ferier blir som du hadde håpet. Men går det galt på pakketur, står du sterkere enn om du kjøper overnatting og reise hver for seg. Pakkereisenemnda hjelper mange, og kan hjelpe deg, også. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
PROBLEMER PÅ PAKKETUR: Ikke alle ferier blir som du hadde håpet. Men går det galt på pakketur, står du sterkere enn om du kjøper overnatting og reise hver for seg. Pakkereisenemnda hjelper mange, og kan hjelpe deg, også. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Problemer på pakketur? Denne klagenemnda hjelper deg

6 gode grunner til å klage på pakkereisen

Du kan få tilbake mye penger når pakketuren ikke gikk som planlagt. Her er seks eksempler.

Reiser du på pakkereise, altså at du har kjøpt reisen og oppholdet til én samlet pris hos én aktør, reiser du tryggere.

Pakkereiseloven trer i kraft. Reglene i Alminnelige vilkår for pakkereiser kommer i tillegg. Og Reisegarantifondet sørger for at du får pengene tilbake om for eksempel reisearrangøren går konkurs – som overhodet ikke er utenkelig.

Med alt dette i bagasjen kan du klage til Pakkereisenemnda – jada, du får din egen klagenemnd, også.

Denne memnda kan gi deg krav på erstatning for en hel rekke ting som kan gå galt på en pakketur – uansett om det skjer på flyet, på hotellet eller på en utflukt.

Her er seks eksempler på når du kan klage, fra nemndas siste vedtak.

MYE BRÅK: Skal du til de klassiske syden-stedene, som på Gran Canaria, kan det være mye festing og bråk på natta. Men blir det for mye, kan du kreve erstatning. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#1: Når du ikke får sove

Tre nordmenn tok inn i en leilighet i Arguineguin på Gran Canaria, bare for å oppdage at hovedveien gikk 14 meter fra soveromsvinduene.

Trafikkstøyen skal ha vært overdøvende. I tillegg var det mye bråk fra folk som gikk på en mindre vei enda nærmere vinduene. Å lukke vinduene skal ikke ha vært et alternativ, da leiligheten ikke hadde aircondition, så nattesøvnen beskrives som «totalt ødelagt».

«Det er ikke akseptabelt hvis gjestene kommer hjem mer slitne enn de var før de reiste på ferie, på grunn av mangel på søvn» mener Pakkereisenemnda, som gir de reisende krav på 60 prosent av reisens pris tilbakebetalt – 17.700 kroner.

#2: Når flyturen blir et mareritt

På en flytur til Madeira betalte et norsk par 480 kroner ekstra, for å være sikker på god beinplass. Men i setet ved siden av seg skal en kar på rundt 150 kilo ha satt seg – og kona måtte ligge halvveis over mannen sin for å få plass.

Det endte med at hun fikk pusteproblemer, måtte legge seg ned på gulvet og få hjelp av en lege ombord. For det var ikke andre tomme seter på flyet, og luftdysene fungerte ikke.

Paret ba bare om erstatning for ekstrasummen til beinplass, så Pakkereisenemnda vil at turoperatøren tilbakebetaler de 480 kronene. Men nemnda kan gi deg rett til større erstatninger, når flyturen ikke svarer til forventningene turoperatøren ga deg.

#3: Når servicen er dårlig og rommene skitne

Seks nordmenn skulle feire fjorårets jul på Kypros, men det ble alt annet enn julestemning på hotellet. Det ble krevd at de betalte ekstra for maten til tross for at reiseoperatøren hadde sagt dette var inkludert, servicen skal ha vært svært dårlig og det var skittent på rommene.

Blant annet skal søppeldunken de måtte bruke til toalettpapir ikke tømt på en uke, og de fikk etterhvert maurliknende dyr på rommet.

Alt i alt mener Pakkereisenemnda at turen «led av mangler», som det heter. De mener derfor reiseselskapet skal tilbakebetale 25 prosent av prisen; 5.200 kroner for de to reisende som tok saken til nemnda.

KJEDELIG: Å bli sittende fast på en flyplass er en kjedelig start eller avslutning på det som skulle være en fin ferie. Men du kan kreve erstatning av reiseoperatøren din om ikke flyselskapet hjelper deg. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#4: Når flyet er forsinket

På vei til Azorene i Portugal måtte flyet lande på en naboøy, etter teknisk trøbbel. Dermed kom de to nordmennene fram nesten ett døgn senere enn planlagt.

Flyselskapet sa de skulle erstatte forsinkelsen med 400 euro per person, som er standarden, men fulgte ikke dette opp. De to gikk derfor videre til turoperatøren sin, slik de kan med pakkereiseloven i hånda, men heller ikke her ble det ordna opp.

Pakkereisenemnda mener at turoperatøren nå må betaler erstatningen, på totalt omlag 7.500 kroner. Nemnda påpeker at pakkereiseloven og reisegarantiordningen krever dette, da operatøren har ansvaret for hele reisen.

#5: Når du ikke får riktig reiseinformasjon

Ved innsjekk på et Qatar Airways-fly til Sri Lanka, ble en nordmann stanset fordi passet ikke var gyldig i minst seks måneder. Dermed fikk hun ikke reist på pakketuren som kostet henne over 15.000 kroner.

Klageren mente dette ikke var opplyst godt nok om passreglene på turoperatørens nettsider, og at hun fikk feil informasjon da hun spurte dem.

Pakkereisenemnda mener reiseselskapet brøt opplysningsplikten etter pakkereiseloven, og at klageren derfor skal få tilbake 15.047 kroner.

#6: Når du får overraskende gebyrer

To nordmenn ville i fjor vinter avbestille en pakkereise til USA; fem måneder før turen skulle skje, og før de hadde betalt. Reisearrangøren krevde likevel 2.500 kroner i avbestillingsgebyr – per person.

Dette ble opplyst i selskapets vilkår. Men dette bryter med Alminnelige vilkår for pakkereiser, som sier at avbestillingsgebyret ikke bør være høyere enn 500 kroner.

Pakkereisenemnda vil at turoperatøren nøyer seg med maks 1.000 kroner i avbestillingsgebyr totalt, ikke 5.000 kroner slik de først krevde.

Bli med på «Lysløypa» på Gran Canaria – hvor de norske utestedene ligger på rekke og rad:

Bli med til de norske barene Sosialkontoret, Naboen og Hurtigruta i Playa del Inglés – Gran Canarias helt egen lysløype! Les mer her: http://www.dinside.no/reise/i-lysloypa-pa-playa-del-ingls-er-90-prosent-av-kundene-fra-norge/66770783 Vis mer