De reisende landet på Gardermoen to døgn for sent.<br />
Foto: Lars Brubæk<br />
 Foto: Lars Brubæk
De reisende landet på Gardermoen to døgn for sent.
Foto: Lars Brubæk
Foto: Lars BrubækVis mer

42 timer på flyplassen

De kom hjem nesten to døgn for sent. Hvilke rettigheter har du når charterflyet er forsinket?

Selvsagt må vi av og til regne med at flyene kan bli forsinket. Men to døgn er i drygeste laget, selv om reisemålet er fjerne Cuba. Klagerne skulle hjem den 28. desember, men landet på Gardermoen først på formiddagen nyttårsaften.

To døgn med venting og usikkerhet

Flyet skulle gå fra Cuba den 28. desember 1999, men gikk først to døgn senere. Flere av passasjerene har klaget saken inn for selskapet, og de som ikke ble fornøyd med oppgjøret gikk videre til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

To av reisefølgene som var med Saga på denne turen, har fått sine saker behandlet. De klager selvsagt på forsinkelsen, men også på manglende informasjon på Cuba. De måtte vente på flyplassen i timesvis, og fikk ikke hotellrom før sent på natten.

Feil med to fly

Saga Solreiser og flyselskapet Premiair sier at flyet som skulle transportere gjestene til Norge fikk problemer med sitt luftkondisjoneringsanlegg. Dette ville ta flere dager å rette opp.

Erstatningsfly ble hentet inn fra Stockholm, men også det fikk tekniske problemer ved landing, og måtte repareres. Selskapet innrømmer altså de faktiske forhold, og er villig til å betale 1.000 kroner i kompensasjon, samt utgifter til dokumenterte merutgifter ved hjemreise og tapt arbeidsfortjeneste for passasjerene.

Både prisavslag og erstatning

Mer enn tolv timer forsinkelse på reiser som varer mer enn åtte døgn, regnes som mangel, og du kan i slike tilfeller forvente prisavslag. Fristen fordobles om forsinkelsen skyldes tiltak fra luftfartsmyndigheter, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre forhold arrangør og transportør ikke kan ha innvirkning på. Tekniske feil kan arrangørene ofte ha innvirkning på, og dermed vil ikke fristen nødvendigvis dobles ved slike forsinkelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsinkelser kan i tilfeller som dette også gi grunnlag for erstatning for tapt arbeidsfortjeneste og faktiske merutgifter. Slike utgifter og tap må dokumenteres. I visse tilfeller kan lange forsinkelser også gi erstatning for ikke-økonomisk tap – dersom problemene har voldt kunden vesentlig ulempe.

Dyrere for selskapet

I dette tilfellet fikk de som klagde til nemnda medhold. Nemnda fremhever at forsinkelsen er meget lang, og at klagerne ikke fikk hotellrom før i 2-3 tiden om natten. De bemerker også at informasjonen underveis synes å ha vært mangelfull. Klagerne blir tilkjent prisavslag på 2.000 kroner – dvs. 1.000 kroner mer enn de fikk av reisearrangøren.

Nemnda var delt i denne avgjørelsen – flertallet ved formann og forbrukernes representanter anbefaler ytterligere prisavslag, mens selskapenes representanter i nemnda mener prisavslaget er stort nok.

Har din ferie gått i vasken? Charterreisende er beskyttet av Pakkereiseloven, sjekk her for tips om hvordan du går frem for å klage.

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.