Betongstøv i hele leiligheten ga tilsist prisavslag for klagerne.
Betongstøv i hele leiligheten ga tilsist prisavslag for klagerne.Vis mer

14.000 kroner i avslag

Langferien ble herjet av byggearbeider og støy, og de fikk penger igjen.

Hver vinter reiser mange tusen nordmenn på langtidsopphold til varmere strøk. Kanariøyene, spanskekysten og Kypros er blant de mest populære destinasjonene. Klagerne i denne saken reiste med Solgruppen til Albir, et sted og en leilighet de hadde besøkt med stor glede også året før. Dette oppholdet ble imidlertid ikke som de hadde forventet.

Byggearbeider

En av de vanligste forholdene turister klager på etter charterreiser, er byggearbeider og støy. Så også i denne saken. Klagernes leilighet var full av sementstøv på grunn av byggearbeider på og rundt hotellet, og det var helt umulig å bo i leiligheten. De fikk imidlertid tilbud om en leilighet i et annet hotell. De flyttet dit, men ble svært skuffet over standarden. Ingen havutsikt, ingen sol på balkongen, dårlige møbler og dårlig utstyr. De bodde her i 19 dager, og fikk verken reise hjem eller lete etter alternative bosteder. De ba Solgruppen om å bli løst fra boavtalen og skaffe eget bosted, og det gikk arrangøren med på. Klagerne fikk 14.000 kroner i prisavslag. Ulempen var at de da ikke lenger fikk benytte arrangørens servicetilbud. Derfor vil de ha ytterligere prisavslag.

Arrangørens historie

Arrangøren hevder på sin side at klagerne fikk tilbud om den andre leiligheten mot et mellomlegg. Dette var gjestene ikke interessert i. Senere fikk de likevel tilbud om å bo der uten mellomlegg, men nå var ikke gjestene lenger interessert i dette og ville heller finne bosted privat. Arrangøren vil ikke gi ytterligere refusjon, de mener den nye leiligheten er av mye høyere standard enn den klagerne opprinnelig hadde bestilt. Etter dette fikk de tilbud om refusjon på 7.000 kroner per person, ved avslutning av boforholdet.

Reklamasjonsnemnda avviser

Nemnda er enig i at det er rimelig å få bytte bosted ut fra beskrivelsen av forholdene i den første leiligheten. Partene har motstridende oppfatning av standarden på de to leilighetene, og nemnda mener at Solgruppen synes å ikke ha gitt tilfredsstillende erstatningsleilighet til klagerne. Spesielt siden klagerne mistet sin bestilte havutsikt og balkong med sol. Derfor slår nemnda fast at klagerne har rett på forholdsmessig prisavslag. Det fremkommer ikke hvor mye klagerne måtte betale for privat bosted, men nemnda legger til grunn at de burde få et greit alternativ til 14.000 kroner. Derfor anbefaler de ikke ytterligere prisavslag.

Mer om reiser og klagerettigheter

Reisende på pakketurer kan klage om de er misfornøyd. Først klager du til selskapets representanter på stedet. Om det ikke fører frem tar du det opp med selskapet når du kommer hjem. Er du ikke fornøyd med behandlingen der, tar du kontakt med Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Behandlingen i nemnda tar som regel i overkant av et halvt års tid, og pakketurselskapet er forpliktet å følge avgjørelsen som blir tatt her.

Adressen til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er: Drammensveien 30, 0255 Oslo eller postboks 2924 Solli, 0230 Oslo.

  • Se hvordan det har gått med reisende som har klaget til reklamasjonsnemnda.
  • Ut på tur?

    DinSide Reise har de nyttige reiseplanleggingsverktøyene.

  • Fergekalkulatoren
    - Få oversikten over fergeselskapenes tilbud.

  • Reiseguiden
    - Sjekk ut lesernes beste reisetips, eller del ditt beste reisetriks med andre.

  • Valutakalkulatoren
    - Hvor mye er en bath? Eller en euro? Valutakalkisen har svaret.

  • Slik kan du reise billig
    - Sjekk DinSide Reises artikkelsamling om budsjettreiser.