Konrad Jørgensen, en av 189 passasjerer som kom for sent hjem fra Egypt forrige uke.
Konrad Jørgensen, en av 189 passasjerer som kom for sent hjem fra Egypt forrige uke. Vis mer

14 timer forsinket

Konrad Jørgensen var en av de mange Egypt-turistene som kom hjem en dag for sent på grunn av tekniske problemer.

Publisert
Sist oppdatert

- Jeg mistet en arbeidsdag, og kom hjem drøye 14 timer forsinket, sier Konrad Jørgensen som nylig har returnert fra en ukes ferie i Egypt.

Hans historie vitner om at flyselskapet Britannia sliter igjen, men at de også synes å ha lært av tidligere episoder.

Britannia sliter med forsinkelser

Flyselskapet Britannia har hatt flere problemer i starten av året. Selskapet som er en av de største operatørene som flyr for charterselskaper fra Norge, fikk ikke mye skryt fra sinte passasjerer etter en episode fra Tenerife i begynnelsen av februar. Tekniske problemer med påfølgende mellomlanding i Storbritannia og natteopphold på flyplassen hører med til denne historien, der sinte passasjerer med musiker Ole Paus som mediefront tilslutt lagde underskriftskampanje med krav om erstatning. Forsinkelser og teknisk feil har også oppstått i to tidligere tilfeller for selskapet i år.

Tekniske problemer

Din mening:

Syns du erstatningene er tilstrekkelige? (Avsluttet)
Nei(72%) 64
Ja(22%) 20
Vet ikke(6%) 5
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Konrad Jørgensen kan fortelle om en hjemreise som ble mye lengre enn planlagt. De 189 egyptturistene fra Star Tour fikk etter ombordstigning 10. februar opplyst at lamper i cockpiten indikerte feil ved drivstoffilteret. Flyet tok noen runder på bakken, og det ble informert om at mannskapet var i kontakt med teknisk personell for å finne ut av problemet. Etter omkring tre timer ble imidlertid passasjerene fulgt av flyet og inn i avgangshallen igjen med beskjed om at mer informasjon skulle komme innen tre kvarter.

- Nøyaktig tre kvarter senere fikk vi vite at vi ikke kunne ta av nå. Selskapet måtte vente på teknikere, og på grunn av krav til hviletid for mannskapet var det ikke mulig å ta av før neste dag, forteller Jørgensen.

Det ble videre opplyst at turistene skulle få hotell for natten, og skyss dit i buss.

Lang ventetid

Nesten tre timer gikk imidlertid før noe begynte å skje. Og da var det kaos som rådet på flyplassen i Hurghada.

- Sikkerhetsvaktene manglet noen av passasjerenes visum, og det tok mye tid før de fikk ordnet opp i det, slik at vi kunne reise på hotellet. Klokken var halv tolv før vi ankom dit og kunne få rom og mat. Star Tours folk sa dessuten at de ikke hadde fått beskjed om problemene før tre timer etter at vi hadde gått av flyet, forteller Jørgensen.

Dette bekreftes av informasjonssjef i Star Tour, Lena Petersson.

Lena Petersson beklager at turistene måtte vente så lenge på hjemreisen.
Lena Petersson beklager at turistene måtte vente så lenge på hjemreisen. Vis mer


- Det stemmer at Star Tours personale ikke ble informert, og at det derfor tok flere timer før de kunne begynne arbeidet med å hjelpe de strandede passasjerene. Her er det Britannias handlingagent på flyplassen som har sviktet. Det skal ikke skje at vårt personale ikke får beskjed om slike forsinkelser, og dette problemet er nå tatt opp med dem det gjelder.

Drøye fem timer etter ankomst til hotellet, klokken fem om morgenen, måtte turistene vekkes for å reise til flyplassen. Bussene skulle gå klokken seks, men flyet gikk ikke før halv ti den morgenen. Seks timer senere, et drøyt halvdøgn forsinket, ble turistene møtt av folk fra både Star Tour og Britannia på Gardermoen.

- Passasjerene har fått en erklæring på at flyet var forsinket. Prisavslag fra oss får de automatisk, og det kommer på omkring 200 kroner per person. Siden forsinkelsen gjaldt hjemreisen får de ikke erstatning for tapt ferietid, og vi erstatter heller ikke tapt arbeidsfortjeneste. Dette må de ta opp med selskapet der de har reiseforsikring, forteller Petersson.

Dette har du krav på

Generelt har du krav på prisavslag etter pakkereiseloven om flyet er mer enn åtte timer forsinket ved turer som er kortere enn åtte dager, eller mer enn 12 timer forsinket ved turer som varer åtte dager eller mer. Tapt arbeidsfortjeneste må du ta over forsikringen.

  • Slik kan du kreve erstatning
  • Mer om forsikring og forsinkelser.


  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer