12.000 tapt på Goodjet

Morten Lyssand fra Oslo har etter tapt mer enn 12.000 kroner på å velge Goodjet. Det er klart etter Goodjets konkurs i dag, torsdag 16.1.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Lavprisselskapet Goodjet er torsdag 16.1. slått konkurs etter uker med problemer. I kjølvannet ligger hundrevis av kunder som har tapt tildels store beløp. En av dem er Morten Lyssand, som i vinterferien egentlig skulle flydd Goodjet til Nice med familien. Det blir det nå ikke noe av, og Lyssand har tapt mer enn 12.000 kroner.
Les resten av saken under reklamen

Verdiløse løfter

Alle tegn tilsier at Goodjet går konkurs en av de nærmeste dagene. Illustrasjonsbilde
Alle tegn tilsier at Goodjet går konkurs en av de nærmeste dagene. Illustrasjonsbilde Vis mer


Lyssand bestilte sin egen og familiens fire tur-returbilletter i november, og betalte med Visa.

- Det var en tabbe. Hadde jeg betalt med MasterCard der pengene ikke trekkes umiddelbart, hadde jeg hatt en sjanse til å stoppe pengene.

Ved første tegn til at selskapet var i vansker, valgte Lyssand å avbestille sine billetter. Han avbestilte på telefon, og oppga kontonummer for tilbakebetaling av pengene. På nettsidene så han at billettene faktisk var avbestilt. Det som imidlertid ikke har gått så greit, har vært å få tilbake de 12.000 kronene.

- Jeg har ringt og ringt, uten å få svar. Deretter har jeg sendt samme e-post flere ganger. Siste e-post gikk ut fra meg 3. januar. Etter noen dager fikk jeg endelig svar. Pengene har jeg imidlertid ikke sett noe til, og jeg regner dem for tapt.

  • Verdiløse rettigheter ved konkurs
  • Ingen hjelp å få

    Morten Lyssand gleder seg til vinterferie i Nice, men har tapt 12.000 kroner på å bestille med Goodjet.
    Morten Lyssand gleder seg til vinterferie i Nice, men har tapt 12.000 kroner på å bestille med Goodjet. Vis mer


    Med tre forskjellige reiseforsikringer i bakhånd, hadde Lyssand håp om å få hjelp. Men svarene var negative både fra Europeiske, Gjensidige Nor og DnB/Vital.

    - Jeg syns det er veldig dårlig at man ikke har noen nytte av reiseforsikringen i slike tilfeller. De to siste forsikringene har jeg gjennom jobben, men den i Europeiske sa jeg opp på grunn av manglende dekning av forhold som dette, sier Lyssand.

  • Hva sier forsikringsselskapene?
  • Ingen flere lavprisreiser

    Vinterferien har altså blitt dobbelt så dyr som Lyssand og familien regnet med, og de vil velge andre reisemåter på neste tur.

    - Dagen etter avbestillingen hos Goodjet, bestilte jeg nye billetter hos Braathens til samme reisemål og samme tider. Og prisen ble faktisk tilnærmet lik Goodjets. Vi reiser nok ikke med lavprisselskaper igjen.

    Verktøy for reiselyst


    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.