NSB blir VY

VY: Dette koster navnebyttet

NSBs navnebytte vil koste mellom 220 og 280 millioner kroner. Det skal imidlertid ikke koste kundene noe, lover selskapet.

DETTE KOSTER NAVNEBYTTET: Navnebyttet vil koste mellom 220 og 280 millioner kroner. Men NSB lover at det ikke betyr økte priser for kundene. Foto: NTB scanpix
DETTE KOSTER NAVNEBYTTET: Navnebyttet vil koste mellom 220 og 280 millioner kroner. Men NSB lover at det ikke betyr økte priser for kundene. Foto: NTB scanpixVis mer

Det er mye som må forandres, når NSB og Nettbuss skal endre navn til VY, for ikke bare endres navnet, men NSBs røde signalfarge går fra rødt til grønt.

Og dette er ikke gratis:

- Det er kostnadsberegnet til å koste 220 og 280 millioner norske kroner, fordelt på de tre åra som prosessen tar, sier Åge Christoffer Lundeby, pressesjef i NSB, til Dinside.

Ifølge pressesjefen, er det mange ting som skal endres:

- Det er alt fra profilering på tog og busser, digitale flater, skilter, nettsider, brevark, visittkort - det er mange flater, og vi tar litt etter hvert, sier pressesjefen videre.

Ferdig i 2021

Prosessen er beregnet å skulle være ferdig i 2021:

- Tog-arbeidet tar en stund, det er mange tog som skal omprofileres. Det er ikke ferdig før i 2021, så blir det blir suksessivt fram mot det. Det første som endres blir digitale flater, din bybil og en del av bussene; det vil skje i løpet av året og neste år, mens de siste togene er beregnet å være ferdige i 2021, forteller Lundeby.

24. april er offisiell dato for navneskifte.

- Ikke økte priser

Lundeby hevder overfor Dinside/Dagbladet at kostnadene ved omprofileringen ikke vil bety økte priser for kundene:

- Nei, hvis du følger med på regnskapene, har vi hatt solide resultater over flere år, så dette er tatt av driften. Det er ikke slik at vi skal heve prisene, uttaler Lundeby.

- Dette er penger fra vårt overskudd, som vi bruker til å omprofilere oss.

Han understreker at 70 prosent av bussvirksomheten er vunnet på anbudspriser, og at det dermed ikke bare er å sette opp prisene der.

Forbrukerrådet forventer samme priser og tjenester

- Vi tar det for gitt at denne endringen ikke belastes kundene i form av høyere priser eller et svakere tjenestetilbud på noen måte, uttaler Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, til Dinside.